2.0 startproblemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Vti-Erik, 19 sep 2013.

  1. Mijn Focus heeft soms last van startproblemen.
    bij het starten slaat de motor soms niet aan. Ook komt het voor dat de toeren maar niet richting de 1000 rpm klimmen om stationair te draaien. Een beetje gas bij geven werkt.

    Alle beurtjes zijn (onlangs) uitgevoerd en heb verder nergens last van.

    Iemand een idee?

    accu en bougies zijn in orde
     
  2. #2 kolere, 19 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2013
    Gaat het om de focus 2 (145pk)? Zo ja, dan is er ooit een software update geweest, misschien lost dit jouw probleem op.
     
  3. Ja dat klopt het is de 145pk versie

    Weet je ook waar ik de software kan updaten/ wat dit kost?

    Zijn er nog meer mogelijkheden mbt onderhoud oid waar ik zelf wat aan kan doen?
     
  4. Het heeft zeker zin om na te gaan of de software up to date is (heb ik zelf ook vorig jaar laten doen).

    Zijn je luchtfilter en de slang naar het gasklephuis nog goed?
     
  5. Software update is bij de dealer te krijgen.
     

  6. er zit sinds kort een K&N filter in, gisteren gelijk alles gecontroleerd. Filterhuis en filter zagen er goed uit. wel veel blaadjes in de bak (voor het filter) deze even verwijderd.

    mbt de software, hoe kan ik controleren welke versie dit is? (en of up to date is?)
     
  7. Heb geen idee wat de vorige versie was, maar het bleek dat de motor wel een software update kon gebruiken. De dealer heeft het uitgevoerd.
     
  8. De enige manier om de software versie te controleren is door de PCM uit te lezen met een hiervoor geschikte diagnose interface en software.

    Je kan dit eventueel zelf doen met een ELM327 interface en het programma ELMconfig. ELMconfig heeft de mogelijkheid om de PCM software uit te lezen en te updaten maar je moet hierbij wel heel goed weten wat je doet. Meer informatie hierover kan je HIER vinden.

    De 2.0 Duratec is afhankelijk van de productiedatum geleverd met verschillende PCM versies die elk andere software gebruiken. Om te kunnen bepalen wat de laatste softwareversie is voor jouw auto moet je eerst weten welk type PCM er is toegepast.


    Wanneer je geen ervaring hebt met het updaten van de PCM software is het verstandig om dit door de dealer te laten doen.
     
  9. top! volgende keer zal ik direct vragen om een update :D
     
  10. Ik snap denk ik wat je bedoeld. Ik heb dit ook maar ik heb dit bijvoorbeeld in parkeergarages (heel vreemd) ...

    Situatie is dat ik aankom, boodschappen doe a 15 minuten (ok, kan ook 16 zijn) en dan probeer de auto te starten. 3 seconden op de startmotor maar de Duratec is in geen mogelijkheid uit zijn diepe slaap te krijgen.

    Gaspendaal voor 50% in .. sleutel om en lopen.... vreemd?
     
  11. Is dan waarschijnlijk je startonderbreker. Ik heb het met de Focus 2 die ik als leenauto's heb gehad ook al een paar keer meegemaakt dat je de sleutel te snel omdraait en hij dus de pats niet kan uitlezen.
     
  12. Ik ga proberen rustiger te zijn voor de auto ;)
     
  13. Ik heb daar soms ook last van , volgens mij komt het denk doordat je te snel wilt starten, want als je paar seconde langer wacht dan slaat ie wel in 1 keer aan ;)
     
  14. Kan iemand het laatste software versie nummer geven van deze motor.
    Bij verschillende pcm zoals hierboven aangegeven is het mogelijk om het per pcm (productie datum) aan te geven.

    mvg

    Niels
     
  15. Kijk HIER maar eens. Gezien het enorme aantal beschikbare firmware versies voor de diverse motortypes is het ondoenbaar om ze allemaal te noemen maar dit is een goed begin.
     

Deel Deze Pagina