1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stand achterwielen scheef

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door blue egg, 14 sep 2013.

  1. hallo,
    net in bezit gekomen van Focus Tddi sedan uit 2004 en eigenlijk wel prettige auto.
    het viel echter op dat hij zigzaggend terugkwam na inveren. De schokdempers achter zijn vervangen en nieuwe banden erop ivm cupping op de oude.
    Nu staan de achterwielen verticaal wat scheef naar binnen. (boven meer naar binnen dan onder.)
    wat kan dit zijn ?
     
  2. De achterbanden staan altijd heel iets zoals jij omschrijft. Het kan zijn dat het heel heftig lijkt omdat de wielkassen aan de bovenkant verder naar buiten steken dan aan de onderkant.
    Eventueel kun je de auto rondom laten uitlijnen, dan worden ook die waardes bekend en kun je zien of het te veel is.
     
  3. Zoals al omschreven is dit normaal. Dit heet 'camber'.

    Het zorgt ervoor dat de wagen in bochten ook grip houdt. Bij het nemen van een bocht kantelt de auto als ware om zijn lengte-as. Daarmee rollen de wielen mee en zo komt het loopvlak meer vlak op het wegoppervlak, waarmee je in de bocht de grip behoudt.

    De voorwielen staan vaak recht, omdat zij richting moeten bepalen.
    Sportieve wagens, en zeker in de race-wereld, kom je vaak extreem camber tegen.
     
  4. #4 UltimateGeppie, 26 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2013
    -delete- dubbel post
     
  5. Of het door de wielen komt of door het model van de auto weet ik niet maar bij een Focus valt het wel behoorlijk op.

    Toen ik net m'n nieuwe velgen er onder had kreeg ik ook het idee dat ze wel heel erg ver naar binnen stonden. Gelijk de uitlijning maar ff laten controleren en die stond helemaal goed.
    Het zal dus wel iets te maken hebben met het model waardoor het extra opvalt.
     
  6. Mijn :focus3: heeft het ook hoor. Na verlaging zeker. Toch was de uitlijning ok
     

Deel Deze Pagina