1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn tweede auto: een Sea Grey Focus 1.6 TDCI 80kw

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Risky, 10 sep 2013.

  1. Software doen ze zelf niet nee. We gaan het eerst zo proberen, lukt dat niet, laat ik hem denk ik alsnog softwarematig weghalen.
     
  2. Laat de turbo ook goed controleren, wanneer je hebt gereden met een verstopt roetfilter zoals je aangeeft (niet verstandig van de garage...) komt het wel is voor dat de turbo maar ook de egr niet goed meer is. Zou zonde zijn als je veel geld uitgeeft en over een maand loopt het hele blok in de soep.
     
  3. Bedankt voor de tip, zal er eens naar laten kijken :)
     
  4. Op e-bay en mp.zie je regelmatig imitatie roetfilters voorbij komen voor.onder de 400 euro.
    Hoe de kwaliteit is kan ik je niet vertellen .mijn broer heeft er eens ooit een vervangen maar heeft de auto een maand later al ingeruild op een andere .
     
  5. Korte update. Heb de auto sinds 2 dagen (eindelijk!!) weer terug. Kan nog niet te vroeg juichen, maar tot nu toe rijdt hij prima. Beter dan eerst zelfs. Trekt veel soepeler en vlotter door z'n toeren (iets meer koppel?).

    Nu even afwachten hoe de boodcomputer zich de komende weken gedraagd. Als de fouten weg blijven ben ik tevreden!
     
  6. hopelijk ben je er nu vanaf
     
  7. Nu zo 600km verder, alles prima, motortje draait als een zonnetje en trekt echt goed door. Vind het echt een groot verschil. Verbruik is ook gedaald van 7,5/100 naar 5,4/100 (boordcomputer). Praktijkverbruik weet ik pas als ik getankt heb.

    Enige minpuntje is dat er af en toe een fout naar boven komt (geen motorstoring maar oranje motorlampje). Uit laten lezen en hij geeft aan: "roetfilter incompleet". Dus alleen nog softwarematig uit laten schrijven en dan zijn we klaar!
     
  8. Gelukkig rijd hij zonder problemen (bijna dan) hahaha
     
  9. Praktijkverbruik komt uit op 1:16 (dus 6,25L/100km). Niet verkeerd als ik van een praktijkverbruik van 1:13 af kwam!

    Iemand trouwens een idee waarom de boordcomputer zo ver afwijkt?
     
  10. Korte update.

    Bijna 10.000 km verder sinds het roetfilter verwijderd is. Afgelopen donderdag kwam het volgende kwaaltje naar boven. Hard 'blazend' geluid bij het optrekken. Even naar de garage gereden want ik ging er van uit dat een turboslang gescheurd was. Op zich geen groot problem natuurlijk.

    Bleek helaas toch iets anders te zijn. Inlaatspruitstuk is van plastic en bestaat uit 2 delen die aan elkaar gesmolten zijn (vraag me niet precies hoe). Nu blijkt dat het inlaatspruitstuk op de naad is losgekomen en dus gewoon een deel van de opgebouwde druk naar buiten blast.

    Balen balen... nieuw spruitstuk 248 euro excl. btw! Voor een stukje plastic! Nu gelukkig een goede gebruikte gehaald en de wordt van de week gemonteerd.

    Begin langzaam maar zeker de motor enorm beu te worden. Constant kleine probleempjes die telkens weer relatief veel geld kosten. Moet toch eigenlijk niet kunnen bij 'maar' 240.000km....

    Wel jammer, want de Focus zelf is een geweldige auto, alleen vind ik die 1.6 PSA diesel echt helemaal niks meer... bah...
     
  11. vervelend Rick, daar wordt je niet vrolijk van :nocheer:
    maar zijn het op zich staande problemen of heeft het te maken met het verwijderen van het roetfilter?
     
  12. Kan ik niet echt duidelijk zeggen. Garage wist het ook niet zeker.

    Focus gaat toch echt helaas weg. Bij het vervangen van het inlaatspruitstuk hebben ze kleppendeksel er ook af gehad. Blijkt dat de nokkenas bij een van de uitlaatkleppen beschadigd is, met grote kosten in het vooruitzicht.

    Ondanks alles, altijd met veel plezier in de Focus gereden. Gezien ik minder kilometers ben gaan rijden, is een diesel minder interessant. Heb intussen een nette zwarte Focus MK2 fase 1 op het oog. Volgende week kijken, hopelijk is het wat!

    Wil het geweldige weggedrag niet opgeven, en gezien de 1.6 benzine (volgens mij) een motor is met veel minder problemen, toch maar weer voor een Focus gaan kijken. Sterker nog, mijn vriendin wil ook dat er een Focus terug komt! :D
     
  13. #33 kolere, 22 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2016
    Persoonlijk vind ik dit bij deze leeftijd/km-stand zaken die meer onder het mom van jammer/pech kan gebeuren vallen.

    Dit is dan wel iets dat je niet wil, misschien door rijden met te dunne olie (roetfilter dat vol zit)?

    Ik zou wel proefrijden met de 1.6 benzine (2.0 schijnt olie te kunnen verbruiken), ik vind die motor niet fijn op de snelweg. Was 1 van de redenen waarom ik niet voor deze motor ben gegaan.
     
  14. Ik denk inderdaad dat door het voortdurend regenereren van het roetfilter heeft gezorgd voor dunne olie. Heb gelezen dat er diesel bij de olie kan komen.

    Al bij al heeft het roetfilter dus voor érg veel problemen gezorgd. Maargoed, maar vooruit kijken naar de volgende Focus :)

    Wat vind je niet fijn aan de 1.6 benzine? Teveel geluid?
     
  15. #35 kolere, 22 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2016
    Met name de versnellingsbak, motor maakt teveel toeren als je 100km/h rijdt. Als ik soms met een focus rijd met deze motor wil ik altijd opschakelen naar zijn 5 rond de 100km/h, blijkt die al in zijn 5 te staan. Als je niet veel op de snelweg zit geen ramp, maar als je uren achter elkaar rijdt en ook 150km/h als cruisesnelheid wil rijden niet prettig.
     
  16. Ken het probleem... erger me er vooral aan wanneer ik in de focus 3 heb gereden en dan in mijn focus 2 weer rijd
     
  17. De kogel is door de kerk. Na diverse Focussen te hebben gekeken heb ik gisteren een andere gekocht. Mijn oude Focus ruil ik daar in dus daar ben ik dan ook van af. Beetje dubbel gevoel, want was een fijne auto... maar ja, die motor...

    Volgende week donderdag kan ik mijn 'nieuwe' Focus ophalen. Het betreft een Zilveren MK2 Fase 1 uit 2007 met de 1.8 flexifuel en met vrij veel opties. Ziet er goed uit, goed onderhouden dus ik ben blij! Volgende week nieuw topic openen :)
     

Deel Deze Pagina