Achterwiel ophanging focus

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by mvw, Aug 25, 2013.

  1. Hoi

    IK heb sinds kort een ford focus rally edition uit 2007

    Nu was mij op gevallen dat het linker achter wiel schuiner dan het rechter achter wiel onder de auto staat en is ook duidelijk te zien.

    Kan dit nog bij gesteld worden of is hier wat anders aan de hand.

    Mvg marcel
     
  2. Schade gehad??
     
  3. Op het eerste gezicht niks waar neembaar dealler gekocht en van eerste eigenaar.

    Maar was benieuwd of dit te stellen is als ik terug gaat naar de dealler dat ik niet met een vreemd verhaal afgepoeierd word...
     
  4. Opnieuw laten uitlijnen.
    Is er ook duidelijk verschil in bandeslijtage?
     
  5. Nee in eerste instantie kan ik niks waarnemen van vreemde slijtage.

    Dus begrijp dat bij het uit lijnen dit bijgesteld kan worden.
     
  6. Ja, nastellen kan. Maar of dat zoveel is dat je dat met het blote oog kunt zien, weet ik niet.
     
  7. Heeft hij in de rijrichting een afwijking of in de hoogte (bovenkant verder/minder ver naar buiten)?
     
  8. Heeft in de hoogte een afwijking
     
  9. Als ik het goed heb is dat met uitlijnen (bijna) niet goed te krijgen. Maar daar zullen de monteurs hier meer over weten.
     
  10. #10 mvw, Aug 25, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    Dat is het hem juist ondanks dat dit een erkende grote dealer is heb ik niet zo'n hoog pet op ik verklaar heb van begin al last van trillingen en hobbelen met deze auto verschillende keren voor terug geweest waar telkens alles opnieuw gebalanceerd en uitgelijnd werd naar zeggen.Ben toen hier naar de plaatslijke banden boer gegaan en die constateerde hoogte verschil in de voor banden die nieuw gemonteerd zijn door deze garage ben er mee terug gegaan en zijden dat het niet zo was. En in mijn bij zijn opnieuw onder de auto vandaan gehaald en op de balanceer en je raad het al hoogte verschil in de banden.
    bijde zijn vervangen maar trilling in auto is minder maar nog niet weg.
    dus toen zag ik dat het linker achter wiel schever stond dan rechts daar dit onlangs al eens nagekeken was ben ik benieuwd of dit te stellen is daar ik het daar voor nog niet opgemerkt was.
     
  11. Lopen de remmen wel allemaal vrij? Dat kan ook trillingen veroorzaken weet ik uit eigen ervaring.
    Overigens kun je vrij goed zelf bepalen of de oorzaak van het trillen in de voorkant of achter kant zit. Als de stoel (hoofdzakelijk) trilt zit het achterin en als het stuur (hoofdzakelijk) trilt zit het voorin.
     
  12. Van het weekend viel het mij op dat de achterwielen van mijn FoFo 2.2 ook "scheef" onder de auto staan.
    De wielen staan behoorlijk onder toespoor (naar binnen toe wijzen) Ik zie geen vreemde slijtage aan de banden.
    Met de 16 inch is het me nooit op gevallen, nu met 18 inch er onder viel het me ineens op.
    Zal binnenkort toch de uitlijning even laten controleren, heb jij dat al laten doen? Voor dit soort dingen ga ik altijd naar een specialist, niet naar de dealer. Ik heb best vertrouwen in de Ford dealers maar ben van mening dat banden specialisten er toch meer verstand van hebben.
     
  13. Mijn :focus2: heeft ook genoeg camber achter, het lijkt erger dan het is volgens mij, maar weten = weten.
     
  14. Als ik het goed begrijp is hij al een paar keer uitgelijnd. Kun je het uitlijnrapport daarvan eens plaatsen?
     
  15. Hoe staan de wielen scheef?
    Is het camber (wielvlucht)?
    [​IMG]

    Of is het toespoor/uitspoor?
    [​IMG]
     
  16. Als het goed is heeft hij dus last van het bovenste plaatje. Ik was net even bij de dealer en ben het vergeten te vragen of die "afwijking" ook aangepast kan worden.
     
  17. #17 FocusWagonTDCI, Aug 27, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    Als ik het verhaal goed lees, staat er dat het linker achterwiel schuiner staat dan het rechter achterwiel. Mijn Focus wagon heeft dat ook echter ben ik er bij de montage van mijn trekhaak achter gekomen dat mijn auto achterschade heeft gehad waarbij de wielophanging waarschijnlijk ook een dreun heeft gekregen. Dit is wellicht bij jouw auto ook het geval. Ondanks dat ik geen schuin afslijtende banden heb overweeg ik de hele wielophanging te vervangen.

    Neem eens de proef op de som en demonteer de kunstof zijpanelen uit de kofferruimte. Als het een schadeauto is geweest is de kans groot dat aan de binnenzijde van de panelen staat geschreven van wat voor auto de panelen afkomstig zijn, zoals dit gebruikelijk is bij een autosloperij. (Dit was bij mij het geval)
     
  18. #18 mvw, Aug 27, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 27, 2013
    Klopt zoals de bovenste afbeelding
    Heb in tussen de banden specialist hier gebeld om een afspraak te maken die de vorige keer ook het euvel in de voorbanden aangaf en waar ik zeer vakkundig geholpen ben.Maar de monteur die hier werkt en altijd het uitlijnen daar doet is momenteel op vakantie en verder heeft hij niemand die daar dit kan doen.
    dus moet ff geduld hebben of anders even elders een afspraak maken.

    En toen ik de vorige keer naar het uitlijnraport vroeg konden ze dit even niet zo snel vinden

    Dus nu vraag ik me af zou dat dan naar voren zijn gekomen toen hun deze wagen uitlijnden. Dat het linker wiel schuiner staat dan het rechter achterwiel.

    Zo als ik al eerder aangaf zeggen hun dat er niks mis is met deze auto en dat hij rijd zoals een ford moet rijden.

    Krijg steeds meer de indruk als ik alles zo eens leest dat ik aan het lijntje word gehouden.

    En de schijven zijn door de dealer aan de voorkant inmiddels al vervangen.

    En trilling zit duidelijk in het stuur.
     
  19. Weet niet waar je woont, maar bij Peter de Groot kan je ook altijd terecht.
    Lopen mensen met verstand van banden, uitlijning e.d.
     
  20. Kom uit Schiedam dus dat is dan in de buurt van oud Beijerland
    Is het overwegen waard.
    Wat is jou ervaring met dit bedrijf.
     

Share This Page