1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Mk1 start slecht + rook

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Keustermans, 20 aug 2013.

  1. Goedemiddag,
    Ik heb vorige week een focus 1 fase 1 gekocht.
    De focus is een 1.8tddi en heeft al 252000km.
    Ik weet dat dit veel is, maar hoeveel km zou ik er nog mee kunnen doen?
    Alsook, bij het koud starten, start hij niet onmiddelijk en/of moet ik gas geven.
    Als hij dan start komt er een pluim zwarte rook uit.
    Hij schudt niet overdreven bij het starten dus ik denk niet dat het vliegwiel er mee te maken heeft.
    Mijn vader zegt dat het komt doordat het een oude diesel is.
    Momenteel heb ik er geen last van maar ik kan me voorstellen dat het in de winter iets lastiger zal gaan.
    Zouden het de gloeibougies zijn? En hoeveel km kan een focus mk1 1.8tddi doen?
    mvg
    Keustermans :D
     
  2. Kan vanalles samen ook zijn. Misschien als voorzorg voor de winter de gloeibougies al veranderen. Misschien weten de injectors er stilaan ook wat van ... eens injector cleaner in de tank bijgooien kan helpen. Volgens mij eens een goed onderhoud aan doen (filters & oliën), gloeibougies eens vervangen en wat injector cleaner proberen.

    Zo'n tddi halen dacht ik wel 300k, zelfs meer ;)
     
  3. #3 dutchguy, 20 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2013
    Eerst natuurlijk eventuele oude diesel opstoken en verse tanken.
    Als dat niet werkt zijn de accu en/of gloeibougies aan de beurt.

    Als laatste zou je de injectoren kunnen laten testen (alhoewel een reinigingsmiddel door de diesel heeeeel soms ook wat doet.)

    qua kilometers zou ik me er niet druk om maken; er zijn voorbeelden van meer dan 4 ton.
     
  4. Bedankt voor de antwoorden.
    Er zit verse diesel in dus wordt het de gloeibougies vervangen en de batterij nakijken en indien dat niets helpt een bus wynn's gaan halen.
    Kan het kwaad om zo nog verder te rijden tot de winter?
     
  5. Wat was nu de oplossing?
     
  6. #6 Keustermans, 10 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2013
    Nog geen oplossing, batterij was nagemeten en leverde niet meer voldoende, batterij vervangen. Ging beter maar niet optimaal en nu terug als voor de nieuwe batterij. Startmotor waarschijnlijk dan. :nocheer:
    Sorry voor het laat antwoorden! :lol:
     
  7. Ik zie bij mister auto startmotoren voor niet eens zo heel veel geld.

    Ben zelf ook al met een schuin oog aan het kijken.

    Ik heb begrepen dat een diesel minimaal 250 of 300 toeren moet hebben voordat hij fatsoenlijk kan starten.

    Oude startmotoren halen dat toerental soms niet.
     
  8. Inderdaad vanaf €105, en buiten de lastige plaats zal het zelf vervangen ook wel meevallen. Autokerkhof of revisie zal natuurlijk nog goedkoper zijn.
     
  9. Probeer het volgende eens:

    optie 1:
    - Draai de sleutel op contact, hij gaat dan gloeien, maar wacht dan 10 sec
    voordat je start, kijk dan eens hoe hij dan start....
    optie 2:
    - Doe optie 1 2x achter elkaar.

    Meld je bevindingen hier...ben heel benieuwd of je verschil merkt;)
     
  10. Heb ik al geprobeerd. De lengte van het voorgloeien is niet per se omgekeerd evenredig met de starttijd. Soms start hij met 1x voorgloeien onmiddelijk, soms met 2x voorgloeien pas als ik wat gas geef.
     
  11. ohhhhhh, weet je de historie van je brandstoffilter??? die kan grote invloed
    hebben, anders preventief vervangen
     
  12. Goh, zou niet weten wanneer die vervangen is. Dan gaan we daar eerst eens werk van maken. Is dat een beetje zelf te doen? :lol:
     
  13. Maar zou hij dan niet altijd slecht moeten starten? Eens hij één keer gestart is, start hij daarna onmiddelijk tot hij een paar uur stilgestaan heeft.
     
  14. Heb het zelf alleen van horen zeggen van de eigenaar van de garage waar ik
    te vaak op visite (kletsen) kom, heeft al eens heel lang lopen zoeken naar de
    oplossing voor identieke storing, gloeistiften, accu, startmotor....totdat een
    monteur domweg de filter verving, probleem over...
    Het technische verhaal daarachter kan je beter aan de monteurs hier op het
    forum over laten;)
     
  15. Vanmorgen startte hij echt verschrikkelijk. 2x voorgegloeid en het lukt nog niet, 3e keer na lang proberen en gas geven ging hij in gang. Ik zal de mazoutfilter vervangen en ik weet nog een startmotor staan op een autokerkhof voor €35. Dan gaan we dat eens proberen.
     
  16. Starter vervangen en het probleem is opgelost :cheer:
     
  17. Koude start.
    Sleutel op contact, ca 8 sec wachten starten
    Starten en de sleutel ca wat langer op starten houden.
    Na ca 4 sec slaat hij aan.
    10 sec draaien.
    Uitzetten.

    2e keer starten volgens bovenstaande procedure.

    Nog steeds ca 4sec starten voor hij aan slaat.

    Rij ik nu een km
    Auto uit.
    5 uur later, sleutel op contact, 3 sec wachten en gewoon gelijk aanslaan.

    Startmotor is de volgende stap in de cyclus.

    Alle filters zijn bij 170K vervangen, teller staat nu op 205K

    Volgens mij is vervangen dus nog niet noodzakelijk.
     
  18. Batterij nagemeten?
    Startmotor kan heel goedkoop. Bij de garage zou het mij €250 kosten en op het internet vond ik startmotors vanaf €105. Ik ben bij een autokerkhof een startmotor gaan halen voor €35 en er zelf opgezet.
    Klinkt de startmotor anders als ervoor? Bij mij zat er ook geen systeem in qua wanneer hij goed startte.
     
  19. Ik heb de auto vanaf juni dus,heb geen koude periode gehad.

    Nu het koud is start hij lastiger.

    Bij jou is het dus opgelost met een startmotor vd sloop.

    Nieuw voor 91 euro merk bolk.
    Of cevam voor 127 euro
    Of valeo voor 175 euro

    Er zijn ook revisie starters tekoop.
     
  20. Maar hermanus heeft een Tdci. Dan kan jij ook wel eens last hebben van je verstuivers....
     

Deel Deze Pagina