1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kan er een steentje in distributiekap komen en riem kapot maken ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Roy#5, 15 aug 2013.

  1. Ik heb een keer een riem gezien die ook een dergelijke scheur had.
    Deze was beschadigd doordat er een boutje binnen de beschermkappen losgelopen was.
    De riem stond hier ook niet meer op tijd, maar verder geen motorschade.

    Het is zeer aannemelijk dat dit steentje deze schade heeft veroorzaakt.

    Hoe goed deze kappen afdichten durf ik je niet te zeggen, het is immers een fiat product.
     
  2. Oké stel dat alle kleppen krom zijn, waarom moet je dan in godsnaam heel de motor vervangen? Nooit van een koprevisie gehoord?
     
  3. #23 Elco, 15 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2013
    Krijg af en toe het idee dat sommige monteurs ook niet beter weten dan compleet vervangen...

    Zon motortje loopt met een uurtje of 6 weer, paar klepjes erin en een nieuw riempje...

    Vanwaar ben je? evt dat andere mensen je wel voor een normaal geld bedrag willen helpen ipv een dealer die je niet fatsoenlijk helpt!
     
  4. #24 Don van der Deijl, 15 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2013
    Is het wel een steentje? Is het niet iets wat is losgekomen en vervormd is door de krachten?
    Complete motor is inderdaad onzin, waarschijnlijk alleen kleppen krom.
    8 klepper dus zo veel kost dat niet.
    Ze zijn erg makkelijk altijd met het zo maar zeggen dat de motor compleet vervangen dient te worden wanneer ze iets vreemds tegen komen.
    Laten ze de kop er eerst eens afnemen en kijken wat de schade dan werkelijk is.

    Ben trouwens ook van mening dat een steentje daar niet mag terecht komen.
    Achter die deksels is het altijd heel schoon.
    De deksel zou dan toch ook beschadigt moeten zijn .
    Nog even en ze zeggen dat je met opzet het steentje zelf achter de kap hebt verstopt
    De vraag is dus , is het wel een steentje?
     
  5. Ben het met Don eens, het lijkt niet echt op een steentje op de foto. Heb je het er al uit kunnen halen?
     
  6. Als het steentje achter de kap gekomen is moet je een beschadiging op het tandwiel zien, kan niet niet anders.
    Wel is duidelijk te zien dat er iets van binnen uit door de riem is gedrukt of tenminste een stevige poging daartoe heeft gedaan.

    Als het steentje tussen de riem en het tandwiel is gekomen (nogmaals je moet dan een flinke beschadiging zien) dan kan het goed zo zijn dat de distributie flink van tijd is gesprongen. De riem hoeft dus niet te breken om het hele gebeuren flink in de war te schoppen!

    Ik heb geen ervaring met deze motoren maar kan me best voorstellen dat er meer schade is dan een stel kromme kleppen. Ik weet niet bij welk toerental dit zich heeft voorgedaan maar het zal niet het eerste blok zijn waarbij de kleppen afbreken en de koppen in de zuiger(s) blijven steken. Deze gaan toch na het voorval, een paar keer heen en weer en dat kan behoorlijke schade aan zuiger en cilinderwand opleveren. Ik heb dat al wel vaker gezien.

    Dat de dealer de conclusie trekt dat er een andere motor in moet zonder dat ze de kop er af hebben gehaald is stierenpoep, ze zullen eerst moeten kijken wat de schade is voordat ze wat kunnen concluderen.

    Naar mijn mening is de kans op weinig schade en dus alleen een koprevisie net zo groot als dat de motor teveel beschadigd is om hem nog te repareren. Maar dat kan alleen vastgesteld worden als de kop er af is.

    Ik zou dus eisen dat ze eerst de kop er af gaan halen en dan pas conclusies trekken.
    Let er wel op dat jij degene bent die opdracht tot reparatie geeft. Dus ook het uitvissen wat er gerepareerd moet worden hoort hierbij. De uren die de dealer maakt zullen wel door jou betaald moeten worden. Blijkt het later toch een constructiefout en moet Ford NL dit vergoeden dan vallen ook deze uren daar onder.

    Dan nog een ander puntje; dat de dealer zegt dat zij het niet kunnen helpen dat er een steentje achter de kap komt klopt helemaal. Zij hebben niet het risico voor dit soort dingen, dat ligt toch echt bij de eigenaar / bestuurder. Je kunt het er wil ingestopt hebben omdat je een andere motor wilde hebben..... wie weet. (niet dat ik dat geloof, maar zo kijkt de rechtspraak er wel naar)
    Als dit een fout in de constructie is waardoor er steentjes in kunnen komen die deze schade veroorzaken is Ford NL aansprakelijk en niet de dealer, die maakt de auto / motor immers niet.
    Dat de dealer zegt dat jij het maar uit moet zoeken met Ford NL is niet echt een fraaie oplossing. Ze kunnen op z'n minst zelf dit aan Ford NL doorgeven. Jij bent immers hun klant en niet die van Ford NL. Een beetje klantvriendelijk zijn kost niet zoveel moeite. Wettelijk is het wel zo dat, als jij er met de dealer niet uit komt, je zelf naar de importeur moet stappen.

    Kijk je verzekeringspapieren er nog eens goed op na. Bij veel All-Risk verzekeringen (ik neem aan dat je dat hebt) zit er een rechtsbijstand in.

    Suc6 met het hele gebeuren.
     
  7. #27 Elco, 15 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2013
    Als ik de auto binnen zou krijgen zet ik hem eerst op tijd met een nieuwe distributieriem, en dan eens kijken wat die doet voordat ik de cillinderkop demonteer. Uit ervaring met de punto's weet ik dat ze gewoon goed lopen als de riem knapt of verspringt, hoeft niet altijd het geval te zijn, maar deze conclusie van complete vervanging is wel erg vroeg getrokken lijkt me vanachter de computer gezien.

    En ik weet dat Fiat ook een serie slechte waterpompen heeft gehad, deze werden dan tijdens een onderhoudsbeurt vervangen zonder overleg, het is dan immers een Modificatie, is dat bij deze auto niet toevallig gebeurd? ik vind het nog steeds raar dat er iets bij de distributiekappen invliegt.
     
  8. Dat is ook een mogelijkheid, alleen weet ik niet wat de squish van een Fiesta kop is. Als deze heel laag is en bij een Punto hoog dan kan het makkelijk dat een Punto weinig schade heeft na een dergelijk geval.

    De squish van een Toyota 3S motor is zo hoog dat de kleppen de zuigers niet eens kunnen raken. Die kunnen dus ook geen schade oplopen bij een riem breuk.
     
  9. #29 Harold1, 15 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2013
    Volgens mij moet de dealer dit met Ford Nederland oplossen en niet de consument.

    Er wordt steeds gesproken over een Fiat product. Wat is er van Fiat dan?
     
  10. Alles behalve een Ford ovaal voor en een Ford ovaal achter.
     
  11. Ik ga er vandaag verder mee, heb allereerst gevraagd om de exacte schade, wat hun denken dat het is, aan mij door te geven.

    @ JPMR2 Het verspringen van de riem is op de autobaan gebeurt bij 120 km/h. En nee, ga er zeker zelf geen steentje inleggen, zou niet weten hoe en waarom ik dit bij een zgan auto zou doen !

    Aan de tandwielen waar de riem op loopt is zo geen beschadiging van een steentje te zien ! Verder is het vreemd dat op meerdere plaatsen beschadigd is, dit komt niet door het steentje, is meer gerafeld aan een stuk door.

    Ga ook contact opnemen met andere garage voor second opinion.
     
  12. Dat is wel te verklaren, als er een steentje tussen komt dan kan dat net tussen de tanden van het tandwiel blijven steken. Als de riem dan wordt door getrokken dan krijg je dus op verschillende plekken beschadigingen.
    Het kan dus zo zijn dat de krukas volledig is rond gegaan terwijl de nokkenas stil bleef staan. Dan heb je over de volledige riem beschadigingen.

    Neem is contact op met Carrec Technocenter, die gasten weten echt waar ze het over hebben. Ze hebben mij ook al een paar keer erg goed advies gegeven. Je hoeft er niet eens langs, gewoon je verhaal vertellen en dan kunnen zij je al snel de juiste kant op helpen: http://www.carrec-technocenter.nl/
     
  13. Ik vraag me nog steeds af hoe er een steentje bij de distributieriem kan komen.
     
  14. Wie zegt trouwens dat jij dat steentje er in hebt gedaan... Voor hetzelfde heeft de dealer hem er zelf in gelegd om er onderuit te komen... Ik ben zelf ook al naar een ander Ford dealer gegaan omdat ik erg slecht werd geholpen bij de eerste. Erg jammer blijft zoiets.
     
  15. Ik zou eerst de motor eens correct op tijd zetten of controleren en vervolgens een cylinder lektest en/of compressietest doen.
    Dan heb je al een goed idee van eventuele schade.
     
  16. Eerst maar eens `n nwe riem en dan starten. Is het goed, dan is het goed.
     
  17. Lijkt mij dat in 1e instantie de dealer mag gaan uitleggen hoe dat "steentje"
    er op de 1e plaats in kon komen, het is het meest gevoelige punt met de grootste
    gevolgschade als er wat mis gaat, dat behoort volledig afgesloten te zijn, ik vind
    dan ook dat jij niet moet bewijzen, maar dat zij moeten bewijzen hoe dit kon
    gebeuren, en niet alleen het waardoor.

    En als ze jouw naar Ford NL sturen, dan zou ik zeker contact via de mail op
    nemen (zwart op wit) en het verhaal uitleggen dat die dealer geen enkele vorm
    van actief oplossen heeft, maar passief te werk gaat...is namenlijk geen goede
    reclame voor Ford;)
     
  18. Compleet klets verhaal ik denk de het tandwiel van de nokkenas verstelling stuk is .dit komt vaker voor bij dit model motor nieuwe riem en tandwiel en hij zou het weer moeten doen
    Als de monteur de krukas op tijdt zet staat de nokkenas ongeveer een graad om 20 verkeerd
    laten ze dat maar eerst is proberen en dan gaan uit vechten met ford
    Dat eerst doen nog geen kop eraf halen
     
  19. De motor kapot is niet waarschijnlijk, maar het kan wel. Als de boel niet meer op tijd staat kan de motor gaan pingelen. En ik heb al vaker een volledig kapot gepingelde motor gezien. Maar dan moet je wel doorrijden met een motor die niet op tijd staat.
     
  20. snap niet waarom hier moeilijk om gedaan moet worden
    motor op tijd en riem er af halen voor garantie willen ze weten wat de oorzaak is. je zegt dat de riem beschadigd is (duidleijk te zien) dan controleer je alle poelies, als daar niks te zien is dan nieuwe riem erop en zoals andere het al zeggen
    compressiemeting en cilinderlektest. of je kijkt met een camera in de kop naar wat de schade is.

    zoals ik het zie staan de kleppen recht boven de motor dan zijn kunnen ze eigenlijk niet krom raken maar wel schade hebben.

    over dat ene steentje praat je dan niet, bedrijf moet ook aan de klant denken en niet alleen aan garantie
    moet zeggen bij peugeot hebben ze ook fiat, een 1.4hdi motor, veel verstuiverlekkage hiervan gehad. dit is een vernieuwde motor oude 1.4hdi was van peugeot zelf en daar eigenlijk nooit echt verstuiverlekkage gehad. 1.6hdi zullen we maar niet over spreken
    naast dat heeft peugeot ook de boxer en bipper in samenwerking met fiat.
    dat is helaas te merken geen enkele schema klopt en wat kapot gaat is elke keer iets van fiat.

    nee sorry maar zo kan ik weinig goeds vertellen over fiat.
     

Deel Deze Pagina