Eindelijk mijn eerste auto

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door EFB, 8 jul 2013.

  1. #1 EFB, 8 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2013
    Beste allemaal,

    Een aantal maanden geleden dwaalde het idee in m'n hoofd om een eigen auto te kopen. Al vrij snel was ik eruit dat dit een focus zou worden. Nadat het idee een tijdje in de ijskast heeft gestaan heb ik vorige week dan toch mijn eerste auto gekocht. Het betreft een Focus 1.8i station trend uit '99.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb hem in eerste instantie gekocht om er de zomer mee door te komen. Maar ik sluit absoluut niet uit dat ik hem gewoon lekker langer houd :). Ik ben dus niet heel veeleisend geweest en heb er ook niet veel voor betaald. Uiteraard krijg je dan wel een auto met wat aandachtspuntjes, maar ergens houd je dat ook weer bezig.
    Over ongeveer 150 km passeer ik de magische grens van 333333 km. Ik heb dus wel een risico genomen om een auto met een dergelijke km stand te kopen. Maar aangezien de motor goed klinkt, netjes zijn vermogen opbouwd, de koppeling prima aanvoelt, hij goed schakelt, hij prima remt, en ik er algemeen een redelijk goed gevoel bij had heb ik het risico durven nemen.

    Inmiddels heb ik er al weer 300 km opzitten en ben nog steeds erg blij met m'n aankoop.

    Puntjes die ik binnenkort wil aanpakken:

    - De auto trekt een klein beetje naar rechts (niet tijdens het remmen). Niet storend genoeg, maar wellicht een keer laten uitlijnen.
    - zo rond de 100 km/h komt er een lichte trilling in het stuur, dus waarschijnlijk de wielen laten uitbalanceren. Hoor verder geen geluiden, dus ik denk niet dat het de lagers zijn.
    - Een paar roestplekjes wegwerken.
    - Hem een kleine beurt geven.
    - Audio systeem inbouwen. Heb het meeste al liggen maar moet nog ff kijken hoe ik het moet inbouwen.
    - Airco doet het niet. Was geen vereiste van mij, maar heb het niet goed genoeg getest tijdens de testrit. Indien het makkelijk te maken is, prima. maar als het erg duur wordt vind ik het goed zo.
    - ook heb ik het idee dat hij wat vermogen verloren is. Maar dat is te verwachten met een dergelijke km-stand. Al komt hij nog steeds gewoon prima mee.

    Als mensen nog tips hebben mbt de bovenstaande punten hoor ik het graag. Ik wil zo veel mogelijk zelf doen, maar heb nog nooit echt aan auto's gesleuteld. Tips naar de goedkoopste/beste garages hoor ik ook graag. Heb daar nog echt nul ervaring mee.

    Iig alvast bedankt voor eventuele reacties. Ik vind het extra stukje vrijheid dat een eigen geeft nu al geweldig :D
     
  2. en bevalt die nog steeds ? Inmiddels die 333333 aangetikt en een foto gemaakt :)
     
  3. Wanneer heeft de auto zijn laatste beurt gehad? Een brandstof- en luchtfilter vervangen kan nooit geen kwaad + nieuwe vloeistoffen. Het interieurfilter vernieuwen onder de parafan is dan ook wel zo fris. Succes met de nieuwe aanwinst!
     
  4. Hij bevalt me nog steeds prima, en de 333333 ben ik inmiddels al voorbij:
    [​IMG]

    Wanneer hij zijn laatste beurt heeft gehad weet ik niet. Maar ik ben wel van plan hem binnenkort even een kleine beurt te geven..
     
  5. De auto rijdt nog steeds naar tevredenheid. Ik heb hem laatst door een vriend/monteur laten nakijken en de conclusie is dat het gewoon een goede auto is, ondanks zijn hoge km-stand en de zeer lage prijs die ik er voor betaalt heb :)
    Hij gaat volgende week wel naar de garage om uit voorzorg de distributie te vervangen. Het staat niet duidelijk in de onderhoudshistorie, maar volgens mij is hij 5 jaar, en 110000km geleden voor het laatst vervangen. Ook laat ik meteen even nieuwe bandjes monteren. Dat is toch wel nodig en ben ik meteen van de (lichte) onbelans af.

    Vandaag ben ik ook begonnen met een upgrade aan het audiosysteem. Tweedehands een mooie radio op de kop getikt en geïnstalleerd. De microfoon voor het telefoon bluetooth systeem heb ik weggewerkt in het DIN frame. Is erg goed gelukt al moet ik zelf zeggen.

    Volgende upgrade worden de deurspeakers (4x 13cm) en een sub + hoedenplank speakers in een kistje achterin.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Ziet er netjes uit
     
  7. Netjes! En met een aanhanger gereden zie ik?:P
     
  8. Leuke wagon. Ik heb die van mij vorig jaar omgebouwd naar 1.8 16v

    Wat betreft je audio: 4x13cm zou ik niet doen. Beter naar een 16cm composet gaan. Achter kan je ook vervangen voor 2x16cm.
    Dan een sub achterin.

    Hoedenplank speakers in kistje is geen upgrade van je geluid.

    Temeer omdat t geluid van voren komt (waar jij zit) en de speakers achterin puur als rearfill dienen. Dus een extra paar speakers in je kofferbak zal echt niet beter klinken.

    Je kan wel je speakers en je sub aansluiten op een leuke versterker.
     
  9. 16 cm composet rondom heb ik ook aan gedacht. Echter wordt dat wat prijzig en is meer gedoe met inbouwen. Goede versterkers en subs heb ik zat liggen thuis, klaar om ingebouwd te worden, maar ik heb geen composetjes liggen.

    Ik heb dan nog wellicht even een vraagje:
    Ik heb en vrij goede versterker liggen hier, de audio system X-ion 160.4. Daar zou je in principe wel 4 deurspeakers + en sub op aan kunnen sluiten. Ik heb in ieder geval geen zin om 2 versterkers aan te sluiten.
    Nu is deze versterker vrij krachtig, en is er dus een dikke + kabel nodig. Moet je deze plus kabel berekenen op het maximale RMS vermogen van de versterker, of op het vermogen van alle speakers die er op aan komen? Immers scheelt dat nogal wat.
    Ik heb hier al een kabel liggen, waarop staat dat deze 4 AWG dik is. Volgens tabelletjes komt dat overeen met 20mm2. Ga ik zelf de dikte meten kom ik uit op ongeveer een dikte van 35mm2. Dus ik vraag me af van welke dikte ik uit kan gaan. Waarschijnlijk is de kabel nog te dun in beide gevallen (gezien de lengte die nodig is), maar toch..

    De sub die ik er in dit geval op aan wil sluiten is een 13 inch dubbelspoels FOCAL subwoofer in originele gesloten kist. Hij is 400 watt RMS

    Daarnaast zal ik voor deze versterker de accu moeten vervangen, maar dat was ik toch al van plan.
     
  10. Ik kan je ff niet verder helpen met de dikte vd kabel.
    Maar wat betreft je AMP, dit is een 4 kanaals AMP, hier kun je niet en 4 speakers en een sub op aansluiten.
    Ik weet niet of de AMP gebrugd kan worden, anders kun je de voorste speakers op de versterker aansluiten en de sub gebrugd op de achterste uitgangen.

    13cm zou ik niet plaatsen, dan kun je beter de originele speakers laten zitten en hier een setje tweeters op aansluiten.

    Ikzelf heb de volgende instal:

    - HU Pioneer
    - Polk 16 cm composet voor
    - stndrd speakers achter
    - 4 kanaals Audison versterker
    - 8" Polk audio sub welke gebrugd is aangesloten op de AMP.
     
  11. Ja klopt. Had er even niet bij stil gestaan dat ik nog geen nummerbord had voor een aanhanger. Dan maar zelf eentje maken. :) Werkt prima, een meestal doet de politie er niet al te moeilijk over...
     
  12. In principe zou je beide speakers aan de linkerkant op 1 kanaal van de versterker kunnen aansluiten, en rechts op 1 kanaal, aangezien de versterker 2 ohm stabiel is. Dit is niet ideaal, aangezien je voor en achter dan niet meer apart kunt regelen. Maar het zou wel kunnen.

    Ik zit nog even te kijken wat ik precies ga doen, er zijn mogelijkheden genoeg.

    Ik heb ook nog een leuke 4-kanaals rockford versterker liggen en een 8 inch Hertz sub. Ik denk dat ik dat eerst ga installeren. Dan kan ik altijd nog een upgrade doen. Wat ik voor ga doen moet ik nog even kijken. Misschien geen compo maar ' normale' 16cm speakers kan ook nog. En dan alleen achter vervangen voor 13 cm en deze gewoon op de radio aansluiten.
     
  13. #13 EFB, 9 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2013
    Ik heb er even over nagedacht, maar toch besloten om voor idd een 16,5 cm composet te plaatsen. En om achter orgineel te houden, of een andere keer een keer te vervangen. Dus als er nog iemand een mooie composet (ongeveer 100 RMS en 100 euro) dan hoor ik dat graag

    Ik ben nu een beetje bezig om de bekabeling uit te denken. Zijn er mensen die suggesties hebben mbt hoe ik de dikke + en - kabels aan de accu krijg? Ik kan ze er wel zo simpel aanschroeven, maar dan wordt het zo rommelig, en is er (naar mijn idee) te weinig contact oppervlak. Iemand suggesties? Misschien nieuwe accuklemmen?
    Voor de foto's van de huidige situatie van de accu + de kabel die er op komen zie hieronder.

    Daarnaast nog een klein miniprojectje: Asbak eruit, onnodige onderdelen eruit, ff schoonmaken en we hebben weer een klein beetje opslagruimte erbij :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. #14 EFB, 12 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2016
    Ik weet niet in hoeverre het bijzonder is, maar ik vind het toch leuk om even te vermelden. Vandaag is mijn :focus: door de magische grens van 400000 gegaan :)

    [​IMG]

    (ik was net te laat met de foto nemen..)

    Maar hij loopt nu wel op zijn eind. Vooral vanwege wat 'probleempjes' bij de voortrein. Ik ben hem nu ook aan het oprijden, totdat ik een leuke vervanger tegenkom :)
     
  15. Bedankt voor de update :). Ik moet zeggen dat ik aangenaam verbaasd ben hoelang de Focus meegaat. Ik dacht al dat mijn Focus veel gelopen heeft met 195.000KM, maar blijkbaar kan ik nog wel even vooruit :).
     
  16. Ja joh, hij is net ingereden:P
    Op zich kunnen de motoren het echt wel goed volhouden, als ze maar fatsoenlijk onderhouden worden.
     

Deel Deze Pagina