Focus automaat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door maxandr, 7 jul 2013.

  1. Ik zou willen overgaan op een Focus wagon diesel met automaat. Als occasion worden die in Nederland nauwelijks aangeboden. Misschien wel in Duitsland. Weet iemand een goede algemene Duitse website waarop occasions worden aangeboden? Invoeren is uiteraard wel een gedoe.

    Nog aanvullende vraag: heeft iemand ervaring met de PowerShift-transmissie? Kan je daarmee ook makkelijk met de hand schakelen b.v. als de bak in de bergen te onrustig wordt of als je op de motor wil remmen?
    Maxandr
     
  2. Als ik me niet vergis heeft mijn vader een powershift automaat in zijn Mondeo '04.
    Het schakelen met de hand doet hij bijna nooit. Afremmen op de motor herkent de automaat zelf en zal dan een geschikte versnelling kiezen. Alleen met het rijden met caravan was het even wennen, 85 was een snelheid waarbij hij steeds wisselde van versnelling. Oplossing is dan een paar km harder of zachter gaan rijden.
    Het handgeschakeld rijden is niet helemaal zelf bedenken welke versnelling je wil, de automaat bemoeit zich er dan alsnog mee. Mocht de gekozen versnelling te hoog of te laag zijn zal hij weigeren. Verder als je niets doet bij maximum of minimum toerental zal hij alsnog op of terugschakelen.
    In ieder geval vind ik de automaat best goed, je kunt hem behoorlijk goed sturen door de snelheid waarmee je het gaspedaal bedient te varieren. Snel intrappen betekent sportief rijden en dus laat schakelen. Rustig intrappen betekent dus rustig opschakelen.
     
  3. Ik heb een benzine automaat (4 versnellingen volgens mij) en ben er gewoon tevreden over. Bij bergafwaarts kan je prima in een lagere versnelling rijden maar ik heb hem vaak gewoon op D staan. Hij zal inderdaad zelf op of terugschakelen als je te veel of te weinig toeren maakt, maar dat is logisch en moet sowieso gebeuren.
     
  4. [MENTION=4187]maxandr[/MENTION] Naar welke Focus generatie ben je op zoek? Weer een Focus II of de huidige Focus III?

    De Focus II fase 1 1.6 TDCi (80 kW/109 pk) met Durashift CVT
    De Focus II fase 1 2.0 TDCi (100 kW/136 pk) met Durashift 6-versnellingsbak

    De Focus II fase 2 2.0 TDCI (100 kW/136 pk) met Powershift 6-versnellingsbak
     
  5. Sorry, was door omstandigheden een tijdje niet op forum. Ik zoek Focus II 100 kW/136pk met 6traps powershift. Gesteld al dat ik het nieuwe model zou kunnnen betalen wil ik die niet. M.i. rijdt (stuurt) het oudere model beter dan die nieuwe met elektrische stuurbekrachtiging en zo. Gewoon leuker rijden met dat oudere model? Maar verdere informatie blijft welkom!
    Maxandr
     
  6. Je bedoeld met het nieuwe model de Focus 3? Volgens mij verschillen de Focus 2 fase 1 en 2 qua motor en techniek niet van elkaar. En de Focus 2 diesels hebben ook die electronische stuurbekrachtiging, die is ook op comfort, standaard en sport in te stellen.
     
  7. Bij de Focus II hebben de 2.0 benzine en de TDCi motoren elektro hydraulische stuurbekrachtiging (bron prijslijst augustus 2006).
     
  8. Robert, jou vader heeft zeker geen Powershift. Deze zijn er pas vanaf 2008 of 2009.

    Een powershift en een durashift is compleet andere techniek, niet te vergelijken.
    Powershift (Dubbele koppeling (VW's DSG-bak dus) en de ander is volautomaat.

    Ik ga hier niet heel het systeem uitleggen, want dat is prima op google te vinden.
    Het enige wat ik zeg is dat je in je achterhoofd moet houden dat elke 60.000 km de olie en het oliefilter van de powershift vervangen moet worden, houdt je aan deze voorschriften, dan voorkom je ellende.

    Ik zou altijd voor de powershift gaan, mooie techniek, lager verbruik, en rijdt veel sportiever dan een (ouderwetse) automaat.

    Het schakelen (tiptronic) kan met zowel de durashift als met de powershift.
    De durashift heeft echter 4 versnellingen, de powershift 6
     
  9. Ah dat kan ook ja. Hoewel mijn vader wel 5 versnellingen heeft, of is dat de overdrive soms?
     

Deel Deze Pagina