1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

klinkt als een kapot wiellager,maar is het niet volgens garage..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wooter, 5 jul 2013.

  1. Goedendag,

    Ik heb een focus2 bouwjaar 2005.
    Vorige week naar de plaatselijke garage geweest om een wiellager te laten vervangen onderhoud en apk.
    Ik heb een zoemend geluid rechtsvoor als ik een bocht naar links maak.
    Ik haal de auto een dag later op,is het lager vervangen maar het geluid is er nog
    steeds. Nu begint de linkerkant ook te zoemen bij een bocht naar rechts alléén
    wel in mindere mate.
    Weer terug naar de garage,nu is het volgens hun de lagers in de vernellingbak.
    Als ik rechtdoor rij hoor je niks,alleen bij een bocht naar rechts of links hoor je het geluid.
    Volgens de garage kwam er meer druk op de as als je door een bocht rijd.

    Ik heb hier zelf een beetje mijn twijfels bij,iemand een idee of dat zou kunnen?
    Of wat het dan wel zou kunnen zijn?
     
  2. Mijn wiellager was ook versleten, maar dat gaf zeker geen zoemend geluid.
    Was meer een schurend geluid. Een zoemend geluid zou in mijn ogen iets elektronisch kunnen zijn.
     
  3. Het zou je bak/differentieel kunnen zijn misschien? Of de aandrijfassen.
     
  4. Wissel je banden eens van voor naar achteren.
    Wellicht dat die gecupt zijn en daardoor zo`n zoemend geluid maken.
     
  5. Het is ook een soort van schurend/zoemend geluid.. hetzelfde als een wiellager.
    Het geluid is ook sneller naarmate je harder rijd. Dat is ook zo bij een wiellager.
     
  6. Is het dan niet altijd hoorbaar?
    Nu is het alleen hoorbaar bij bochten,hoe stikker de bocht,hoe harder het geluid.
     
  7. Begin zoals eerder gezegd eens met de goedkoopste optie, leg je banden is om van achter naar voor en vice versa.
    Gecupte banden geven ook een rotgeluid namelijk
     
  8. Had ook een gonzend/zoemend geluid aan de voorzijde gehad en dat is verdwenen sinds ik nieuwe voorbanden heb
     
  9. toch vind ik het apart dat hij het alleen in de bochten hoort.
    wiellagers hoeft inderdaad niet perse een schurend geluid te zijn, bij mij was het ook meer zingend/zoemend.. maar wel gewoon altijd, bocht of rechtuit maakte niet uit.
    Ik zou eerlijk gezegd ook aan de aandrijfassen denken, ik weet dat homokineten ook geluid produceren wanneer je een bocht gaat maken. (hoe korter de draaicirkel hoe beter je het hoort)
    Alleen daarvan ken ik dan meer een tokkelend geluid en geen zoemend.

    Banden zijn vaak de oorzaak van geluid inderdaad maar ik het het zelf nog nooit meegemaakt dat ze alleen in de bochten geluid maken.
    Maar zoals de rest al aangeeft, als je achter geen geluid hoort kun je de achterwielen naar voor plaatsen om te proberen.
     
  10. Pollie; ik heb de opmerking niet voor niks gegeven.
    Let er maar eens op dat wanneer je de bocht doorgaat, het bandengeluid veranderd. Wanneer je gecupte banden hebt, waarvan met name het buitenste profiel gekruld is, dan hoor je dit wel degelijk.

    Wanneer een homokineet defect of slecht is, dan merk je dit vaak ook aan trillen in het stuur tijdens accelereren, een krakend/knappend geluid bij maximaal in en uitsturen tijdens rijden.

    Kapotte wiellagers kunnen zoemend geluid maken, maar hoeft niet perse.
     
  11. Een aandrijfas-lager (dus buiten de bak) maakt ook meer herrie in een bocht. Deze gaan ook vaak stuk, en het geluid lijkt veel op een defect wiellager.
     
  12. En toch....

    Probeer eens wat al vaker geschreven is: Wissel je banden eens!


    Ook ik spreek in dit geval uit meerdere keren ervaring, zelfs vorige maand nog met 4 NIEUWE banden!
     
  13. Banden wissel heeft niks geholpen.
    Ik moet deze week maar eens naar een fordgarage,ik hoop dat het een
    kleinigheid is en dat ze het snel kunnen vinden.
    Een lager kapot in de versnellingsbak zou ik raar vinden.
     
  14. Jammer, het zou een snelle en simpele oplossing zijn geweest.
    Succes bij de garage in ieder geval!
     
  15. Ik zet mijn geld op het tussenaslager.
     
  16. Ik moet toch eens gaan praten met mijn plaatselijke garage......
    Ik heb de auto weer op kunnen halen bij de dealer, blijkt toch een wiel lager
    te zijn. Rechtsvoor was stuk.(deze zou vervangen zijn)
    wiellager/naaf 120 euro excl. en werkloon 115 euro excl.
    Géén gekke geluiden meer nu!
     
  17. Ik heb het vermoeden dat dat gesprek niet echt gezellig gaat worden...
    In ieder geval prettig dat de oorzaak gevonden is en opgelost!
     
  18. Ben nu op vakantie in Oostenrijk. Vorige week zaterdag op de Duitse Autobahn ontstond bij mij ook een vreemd geluid aan de voorzijde dat gaandeweg verslechterde.
    Gewoon doorgereden en na aankomst bij de Ford garage in Zams geweest. Daar bleek ook het rechter voorwiellager defect (net als bij jou het rechterlager. Zou dit wiel meer belast worden/maken wij meer bochten naar links?)
    Ik was hier incl. btw 318 euro kwijt.
    Jammer dat jij zo lang hebt moeten aanmodderen.

    Tijdens de proefrit, voor de reparatie van het wiellager, vroeg ik aan de werkplaatschef of het ook het aandrijfaslager kon zijn. Hij vertelde mij dat deze minder lawaai maakt en dat het geluid bij sturen niet verandert.

    "grappige" is overigens dat ik van de winter ook al bij deze garage was toen tijdens de wintersport het acculampje ging branden en er een gierend geluid onder de motorkap vandaan kwam. Bleek de Lichtmachine (dynamo) Kostte mij dik 600 euro.

    Gr. van Jan uit een zonnig Oostenrijk
     

Deel Deze Pagina