1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stotteren / inhouden met foutcode P0171 arm mengsel (OPGELOST)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Scum, 17 jun 2013.

  1. #1 Scum, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2013
    Forumlezers en -leden,

    Helaas heb ik vanaf afgelopen vrijdag een probleem met mijn :focus:, Fase 1 MK2? Hij liet me niet in de steek, maar is wel bokkerig geworden. Dit van het ene op het andere moment. Is ondertussen niet naar de garage of iets dergelijks geweest.

    Na onder de motorkap te hebben gekeken, zag ik een slangetje van bovenaf het blok naar het luchtfilterhuis lopen en deze lag los. Inmiddels weer vastgezet, maar het probleem blijft bestaan.

    Nu had ik eens in het verleden een F-Super-OBD2 kabel gekocht. In cominatie met mijn HP-mini deze eens aan de auto gehangen. Niet verwacht dat ik inderdaad een foutcode zou uitlezen, omdat ik geen professionele software heb, maar kwam toch een foutcode tegen. De P0171.

    Wat doet de auto wel en wat niet?
    - De auto rijdt verder prima en loopt stationair als een zonnetje.
    - De auto gaat bokken bij het optrekken of houdt in, waardoor ik niet vooruit kom. Echter wanneer ik heel gedoseerd en rustig gas geef kom ik wel gewoon vooruit en kan ik rustig 120km/h rijden. Alleen om op dat punt te komen duurt het wel een tijdje. Wanneer ik ondertussen het gas verder in trap houdt deze in of gaat de auto bokken.
    - Als ik aan de gaskabel trek hoor ik kortstondig een sjjjjjj-geluid. Is dit inspuiting van benzine of toch aanzuiging van valse lucht?


    Wat wil ik nog controleren:
    - Bougies (verwacht niet het probleem hier, want stationair, dan wel in de hogere toeren zijn er geen problemen)
    - Bougiekabels en bobine (iemand setje te leen? Zonde van het geld als het niet stuk is). Omgeving Olst-Wijhe.
    - Middels rookmachine kijken of er lekkage is.


    Gecontroleerd zonder resultaat:
    - VacuĆ¼mslangetjes tussen blok en luchtinlaat
    - Gasklephuis schoonmaken (was niet echt heel smerig)
    - MAF sensor schoonmaken (heb ik dus schijnbaar niet)
    - Brandstoffilter vervangen (kwam zwarte drap uit)
    - Nieuwe brandstof getankt
    - Injectoren zijn afzonderlijk schoongemaakt (ook aanslag)


    Oplossing:
    - Brandstofpomp vervangen
     
  2. P1071 betekent te arm mengsel. Wat idd kan gebeuren door valse lucht.

    Als ik jou was zou ik je werkvolgorde omgooien:
    Begin bij het controleren van je vacuumslangen. Met name die achter je luchtinlaat loopt. In het knikje van de slang gaan ze vaak scheuren.
    Al zou je dit moeten merken met stationair draaien.

    Verder geef jij aan dat de auto bokt... Lijkt dan net dat de wagen op 3 cilinders loopt? Dat lijkt erg veel op een ontstekingsprobleem. Dan wel kapotte bougie, bougiekabel en/of bobine. Wanneer het de ontsteking is zou ik niet te lang doorrijden, dit kan je je katalysator kosten.
     
  3. Vergeet ook de slangen niet van de carterventilatie die naar de inlaat lopen via een soort van ventiel.
    Heb ik me bij mijn fiesta een ongeluk naar lopen zoeken.
    In de bochten waren ze helemaal kuis bij mij.
    Met het er af halen scheurde ze pas echt goed.
     
  4. Don als je goed leest, zie je dat ik die ook bedoel. ;).
     
  5. heb de 3 slangetjes die op een T-stuk zitten gecontroleerd. Geen scheurtjes, ziet er nog perfect uit.

    Is de sjjjjj niet van de benzine inspuiting?

    Kan de oorzaak nog niet vinden en de auto heeft geen MAF sensor?
     
  6. En loopt de auto op 3 cilinders? Ploft ie ook uit de uitlaat?
     
  7. #7 Martijn-PA, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2013
    Bij mij was het slangetje van de carterventilatie ook de boosdoener.
    Hier zaten op zichtbare en niet zichtbare stukjes scheurtjes in.

    Hier een foto waar een van de scheurtjes te zien is:

    [​IMG]
     
  8. Fordje loopt niet op 3 cilinders. Als ik de doppen stuk voor stuk eraf trek, merk je bij alle 4 een verschil in geluid.

    Uitlaat ploft niet.

    Heb de bougies zelf nog niet bekeken hoe deze eruit zien en/of deze enigszins beschadigd zijn.
     
  9. #9 Scum, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2013

    Dat is idd wat ik gecontroleerd heb, maar dit is echt een zichtbare scheur. Bij mij niet zichtbaar, heb de slangetjes er allemaal af getrokken. Zijn niet poreus en nog lekker flexibel.

    Diverse andere luchtslangetjes eraf getrokken, maar dan hoor je de motor wel teruglopen of oplopen in toeren. Naar mijn weten geen lekke slangetjes.
     
  10. #10 Scum, 17 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2013
    Wat ik merk als ik aan de gashendel trek onder de motorkap is dat als ik hem rond de 2000 toeren laat lopen en dan gas bij wil geven dat ie blijft steken zeg maar.. Dan lijkt het wel of ie geen brandstof 'extra' krijgt, maar genoeg om 'lekker' rond die 2000 toeren te kunnen lopen. Om hem dan van 2000 naar hoger te krijgen duurt het ff, maar loopt vervolgens heel langzaam op als ik weer wat gas terugneem.

    Een half jaartje geleden is wel mijn brandstofpomp vervangen. Kan het hier iets mee van doen hebben?
     
  11. iemand een idee of oplossing? Na wat zoek en pluiswerk is het schijnbaar ook mogelijk om met een rookmachine lekkage op te sporen? Het doet me iets vermoeden dat bij de inlaat en valse lucht wordt aangezogen in de hogere toeren. Maar jah, controle moet dat weer uitwijzen.
     
  12. Welk type NGK (?Platinum?) bougie kan ik het beste en voordeligst waar mogelijk kopen?
     
  13. Ik weet niet of het van toepassing kan zijn, maar bij mijn vroegere Nissans had de code P0171 vaak te maken met een luchtmassameter die niet helemaal fris meer was. Hij werkte dan nog wel, maar gaf niet meer helemaal de juiste waarden door, waardoor de foutmelding verscheen.
    Er worden bij die auto's nogal eens ten onrechte lambdasondes, katalysatoren en uitlaten vervangen, terwijl de luchtmassameter het probleem veroorzaakt.

    Gr. Herwin
     
  14. Ik heb gezocht naar een luchtmassameter, maar mijn auto heeft deze niet. Focus 1 fase 2. Ging er van uit dat deze defect, dan wel smerig zou zijn.

    Helaas is het probleem alleen maar wat erger geworden bij het starten van de auto. Ik verdenk heel erg de brandstofpomp.

    Weet niet of mede forumleden of lezers nog meer ideeƫn hebben. Wellicht iemand in de buurt omstreeks Olst-Wijhe?
     
  15. misschien is je drukregelaar defect.
     
  16. Drukregelaar van de brandstofpomp? Zo ja, moet dan dat hele ding 'weer' vervangen worden? Neem aan dat ik aanspraak kan maken op de garantie?
     
  17. de brandstofdrukregelaar zit aan het uiteinde van de brandstofrail.
    hier zit een vacuumslang aan vast.
    volgens mij kan je hem los vervangen
     
  18. Garagehouder heeft het over de gasklep positie sensor dat deze wellicht defect is. Kan dat met de huidige problemen? Staat dit in verband met elkaar?
     
  19. Het is mogelijk, maar als je een luchtmassameter hebt is die kans wel gering.
    Bij een fase 2 is dit mogelijk.
     
  20. Mijn :focus: heeft geen luchtmassameter.. Heb me al een ongeluk lopen zoeken ;)
     

Deel Deze Pagina