1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

gloeibougies vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door El Rey Mark, 25 mei 2013.

Tags:
  1. Hi,

    Mijn ford focus (1.8 diesel) begint moeite te krijgen met starten. In de winter is het extremer dan in de lente/ zomer. Afgelopen dagen had de auto weer moeite met starten. We dachten dat het de accu was, maar na verloop van tijd startte hij toch.
    Kortom, wij hebben het vermoeden dat de gloeibougies langzaamaan aan vervanging toe zijn.

    Is het mogelijk om deze bougies zelf door te meten en eventueel te vervangen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?

    Wat voor materiaal heb ik dan nodig? En waar kan ik het beste de nieuwe bougies kopen als ze echt vervangen moeten worden?

    Fijne avond.

    Mark
     
  2. doormeten is zelf goed te doen.
    je moet dan de voeding kabel van de gloeibougie eraf halen. dan direct waar de voeding draad zat ga je weerstand meten ten op zichte van massa. liefst op de accupool zelf.
    deze waarde moeten rond de 0.6 tot 1.2ohm liggen
    tevens ook beide pinnen van je multimeter direct kortsluiten en deze weerstand ook meten. dit ivm je deze weerstand van de gemeten weerstand eraf mag halen.
    meestal ligt dit rond de 0.2-0.3 ohm

    zo kun je eenvoudig zien of een gloeibougie zijn beste tijd heeft gehad
     
  3. Hoe ben je er zeker van geworden dat het niet je accu is??
    want wij hebben 1 jaar lopen zoeken naar het slecht starten, nieuwe gloeistiften
    erin, hielp weinig, uiteindelijk begaf de accu het, daarna super starten;)
    Dus eerst even de stiften doormeten, daarna je accu laten meten....dan weet
    je waar je aan toe bent
     
  4. Hi,

    Sorrie voor mijn ietwat late reactie.
    Ik heb de accu kort ervoor laten vervangen door een nieuwe en het probleem blijft zich voordoen tijdens het starten. In de warmere maanden deed hij het zonder moeite.
    Nu de koude weer periode weer begint start hij weer lastig tot niet...
    Vandaar dat ik vermoed dat het de bougies zijn.
    Ik ga nu eerst een multimeter aanschaffen en alles goed doormeten.

    Nog even een praktische vraag, waar zitten de gloeibougies ?

    Mark
     
  5. Ligt er aan welke 1.8 diesel je hebt? TDDi of TDCi
    TDDi zit aan de voorzijde van het blok, TDCi zit (als ik het correct heb) aan de
    achterzijde
    TDCi is beroerder vervangen.....
     
  6. Nee de 1.8 tddi en tdci zijn hetzelfde, bij de 1.6 tdci zitten ze aan de achterkant
     
  7. ...de masselaar :lol:
     
  8. Hi,

    Ik heb een 1.8 TDDI.
    Mark
     
  9. hahaha...idd ;-)
     
  10. Nu blijk ik meer gereedschap te hebben dan dat ik zelf wist...:-)
    Ik heb een Alecto Multimeter
    Echter is de handleiding weg.

    Waar moet ik de draaiknop op zetten om de meeting goed te verrichten?

    Mark
     
  11. Zie hier. Ohm dus;)
     

  12. De ohm (symbool: Ω,)
     
  13. #13 El Rey Mark, 15 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 dec 2013
    Dank voor jullie reactie.

    De tester is behoorlijk oud en ik vraag mij af of hij nog werkt.
    Waaraan kan ik zien of hij het doet en of kapot is? (update: hij werkt :-))
    Ik heb een analoge Alecto TM-215 meter met een grote gele draaiknop in het midden waar meerdere waarden omheen staan. Bij OHMS staat X10 en X1K.
    Maakt het uit welke ik pak?

    Mark
     
  14. Ik heb de bougies doorgemeten en de wijzer slaat volledig naar rechts uit, voorbij aan de schaal...
    De schakelaar stond op 1K bij Ohm.
    1 pin raakte de bougie aan de andere de massa van de accu.

    Kan ik hieruit concluderen dat de bougie niet goed meer is?
    Of zijn de stappen die ik gezet heb niet juist?

    Mark
     

Deel Deze Pagina