1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

problemen met focus uit 2002

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gerardz, 14 mei 2013.

  1. Ik kan me voorstellen dat dit heel vervelend is Gerardz. Echter, dat hij weer niet aanslaat is te weinig informatie voor ons om je verder te kunnen helpen.

    Het vervelende van de moderne motor is dat heel veel zaken electronisch worden aangestuurd en hiervoor gebruik wordt gemaakt van allerlei sensoren, denk bijv. aan een krukassensor, thermostaat en luchtmassa meter. Ik vermoed dat het motormanagement foute waarden doorkrijgt wanneer je de motor start wanneer hij warm is of dat er een fout in de software van het motormanagement is geslopen.

    Dus ik herhaal mijn vraag nog even. Is een slechte accu echt het enige wat uit het uitlezen van de boordelectronica kwam? Start de auto altijd direct wanneer je hem koud start?
    Tevens denk ik dat, als er inderdaad bij het uitlezen alleen een slechte accu is geconstateerd, dat hij nog een keer uitgelezen moet worden op het moment dat het probleem zich voordoet om zo te zien of er niet nog meer fouten zijn ( bijv. in een sensor ).

    Ik zie dat je in Emmeloord zit. Wellicht kan je contact opnemen met [MENTION=13177]Silver[/MENTION] baron aka Marco of [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]. Als ik me niet vergis zitten zij in regio Zwolle, niet ver van Emmeloord vandaan en zij hebben veel technische kennis van de focus. Wellicht zijn zij in staat om je te helpen met dit probleem.
     
  2. Ik kan me herinneren dat mijn vader met zijn Honda ook een dergelijk probleem heeft gehad. Hij had weliswaar een oudere auto, maar daar was dacht ik een relais of een sensor defect, waardoor de auto na een paar km te hebben gereden ook niet meer wou aanslaan.

    Ik zal eens vragen wat dat destijds geweest is.
     
  3. hij heeft het alleen bij warme motor gehad tot nu toe.
    en bij het uitlezen van de auto kwam toen alleen slechte accu uit.
    bij koude motor start die wel gelijk.
    en als wat je zegt als het probleem zich voordoet moet hij weer uit gelezen worden.
    wil ik ook graag maar meestal gebeurd het voor het huis en garage is niet in de buurt dus is niet makkelijk om dan uitlezen.
     
  4. misschien het probleem gevonden vandaag weer eens grondig alles bekeken.
    en nu zag ik een scheur in een slangetje onder de inlaatspruitstuk waar een t splitsing zit was een van die slangetjes gescheurd.
    zou het kunnen dat daarom de auto niet start of moet dat niet zoveel uit maken
     
  5. #25 Michiel35, 19 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jun 2013
    Ja, dat kan zeker...Volgens mij heb je het over de carterontluchting en die moet echt in orde zijn!
    Vervangen dus en eens kijken of hij dan weer lekker start. Als je genoeg ruimte hebt op de slang, kan je ook het gescheurde deel eraf snijden en hem m.b.v. een beetje smeren met speeksel weer terug plaatsen. Anders nieuwe slangen en ook goed dicht terug plaatsen

    .
    EDIT:
    Tip: zoek eens op carterontluchting in het board "Techniek en Onderhoud". Daar kom je genoeg over de carterontluchting tegen.
     
  6. vandaag slangetje besteld maar volgens de dealer kan dat het probleem niet zijn zei die.
    morgen is die binnen zal ik kijken of dat het probleem dan verholpen is.
     
  7. en ja hoor vandaag weer het zelfde probleem weer stuk gereden wil de weer niet aanslaan.
    terwijl die vandaag naar de dealer is geweest voor apk.
    en had nog gevraagd of ze foutcodes uit konden lezen maar kan alleen als hij die geeft.
    maar gebeurt nartuurlijk niet voor de deur bij de dealer.
    zit toch aan sensors te denken of bezinepomp misschien kan ik die door meten of waar zitten sensor waar ik naar kan kijken wordt er wel beetje moedeloos van rare is dat hij na 15min gewoon weer start.
     
  8. Dat zal je altijd zien idd...dat het probleem er niet is als de auto bij iemand is die er wat aan zou kunnen doen...
    Dat ze niks kunnen zien aan de gegevens van de boordelectronica als het probleem zich niet voordoet kan ik me voorstellen. Dan zijn de waarden immers correct en valt er dus weinig te constateren...

    Ik denk ook dat er iets met een sensor mis is, misschien de thermostaat of koelwatertemp. sensor. Als de motor na een kwartiertje weer start is hij immers wat afgekoeld...
    Heb je al contact gehad met Marco of Dutchguy? Zij zijn technisch goed onderlegd vwb de focus...
     
  9. zou kunnen waar zitten die sensors en kan ik dat zelf bekijken nog geen contact gehad met hun
     
  10. Als je weet welke waarden de sensors zouden moeten geven volgens ford specs, en de benodigde apparatuur hebt zou je zelf naar de sensors kunnen kijken. Het enige wat je wel kunt doen is kijken of de stekkerverbindingen goed zijn ( stekkers er goed op aangesloten en niet vuil etc. ).

    Welke sensors het motormanagement allemaal gebruikt om de temperatuur van de motor te meten en daarmee bijv. te bepalen hoeveel brandstof er wordt ingespoten weet ik niet precies.

    Als ik TIS zo bekijk, wordt een koelwatertemp. sensor alleen gebruikt bij LPG. Kijk eens bovenop de cilinderkop. Daar zit ook een temperatuursensor.
     
  11. Hmm relais controleren en wisselen lijkt me een goede...
    Ten 2e zou het een sensor op het blok kunnen zijn: de krukas of nokkenas sensor. Waarbij ik bij de nokkenas zou beginnen.
    Als 3e zou ik de brandstofpomp controleren.
     
  12. Als ik het zo lees is het warmte gerelateerd. Oftewel wanneer het blok warm is.
    Nu is het zo dat de Focus I 1.6 16v een beveiliging heeft tegen warmlopen.
    Wanneer de motor te warm wordt, schakelt ie vanzelf uit.

    Nu is mijn vraag hoe is je koelwater? Is dat op peil en hoe warm wordt de auto?

    Verder vind ik het vreemd dat men bij de dealer alleen de storingen kunnen lezen wanneer die op dat moment verschijnen... Naar mijn beleving slaat de PCM wel storingscodes op, daar zou wat naar boven kunnen komen.
     
  13. Kijk, de hulptroepen zijn gearriveerd :thumbs:
     
  14. allemaal bedankt met het mee denken ben ik erg blij mee want vind het erg vervelend.
    koelwater is op peil en motor wordt volgens de tellerbak warmtemeter zit die mooi in het midden.
    de dealer zegt het ik heb er geen verstand van of hij die storingen opslaat.
    en waar zitten de relais en hoe te controleren en de sensoren bij krukenas en nokkenas waar kan ik die vinden en wat kan ik daar aan testen.
    en de brandstofpomp hoe kan ik die checken.
    want dealer zei ook als het brandstofpomp is ga die 9 van 10 keer in een keer kapot dus niet even wel en dan niet.
    hoop dat ik jullie niet tot last ben
     
  15. Tot last ben je niet, de storing daarentegen is wel lastig. ;)
     
  16. haha dat is waar.
    hoe kan ik die sensoren testen.
    en de brandstofpomp.
    en als die wel een storing opslaat in pcm wie kan dat voor mij uit lezen
     
  17. Ik zat dit allemaal even te lezen en dacht eigenlijk al gauw aan de brandstof toevoer.

    Vooral aan het brandstoffilter dat verstopt is geraakt.
     
  18. na ff snel doorgelezen te hebben:

    Nokkenas sensor zit wel in de warme zone, en de sensor op het vliegwiel minder...
    Sensoren zijn rond de 45 euro geloof ik.
    maarja ff 90 euro uitgeven terwijl je niet zeker weet is ook zo wat.

    Ik heb hier nog een nokkenassensor liggen. die heb ik preventief vervangen.
    De sensor van mn vliegwiel was een keer kapot.
    En later wat verschillende problemen en dus heb ik deze sensor ook vervangen.
    Als je in du buurt woonde mocht je hem wel ff lenen, hij ligt nu achterin voor just in case gevallen....

    Maar misschien staat er op mp in de buurt er 1 of je kan er 1 lenen. of ff van de sloop oid.

    opvoerpomp in de tank gaat ook weleens kapot, maar dan zou ik gewoon helemaal kapot verwachten, en niet na x tijd.
    Als het warmte gerelateerd is en hij start niet. (stel je hebt de mogelijkheid) lang laten staan en starten start hij dan in 1 x?
    snap dat dat niet wenselijk is, want ja je starte hem niet voor niets ;-)

    maar stel je hebt een eind gereden, en je zet hem uit x tijdje wachten, dan starten. mocht hij niet starten dan weg zetten en na paar uur weer proberen.
    dan weet je dat het idd warmte gerelateerd is.
     

Deel Deze Pagina