afgebroken tip gloeibougie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door gatlinggun, 24 apr 2013.

  1. #1 gatlinggun, 24 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2013
    bij het zeer langzaam (heen en weer met kruip olie, etc) verwijderen van een gloeibougie is de tip toch nog afgebroken. Op dit forum las ik, dat je de tip naar binnen kunt slaan en via het verstuivergaatje kan verwijderen. Hoe doe je dat precies ? ik heb een magneet van 4mm en het gaatje is 7 mm. Kan de tip tussen de kleppen komen ? Ik had niet goed opgelet of de zuiger in in compressieslag stond (wel nagenoeg in bodem). De stift is met toch ferme tikken losgeslagen en als ik een lange pen in het bougegat steek, zie ik hem door het verstuivergat. Wie heeft weet raad?
     
  2. ...lijkt mij dat als je hem ziet, en je magneet is kleiner, dat je hem er zo uit kunt
    halen, maar wat je ook doet, zorg dat de zuigers stil blijven staan zolang het puntje er nog in zit
     
  3. Ik heb dit laatst ook met een vriend aan de hand gehad met de ik meen nummer twee (van links naar rechts) van een 1.6 tdci. Hij heeft het volgens mij uiteindelijk laten uitboren bij een garage. Daar hebben ze met een magneet en een stofzuiger geloof ik de rommel opgezogen uit zijn cylinder. Ik meen via het gat van de verstuiver. Je moet dan wel een nieuw brandplaatje plaatsen geloof ik. Zal het morgen nog eens navragen.
     
  4. beiden bedankt.
    #Dexter Xl : de tip zie ik dus niet, ook bij het rond "roeren" met het magneetje of draad vind ik niks en hoor/voel ik ook niks. Heb heel langzaam de zuiger naar bodem getornd (4e versnelling, voorwiel heel langzaam achteruit gedraaid met lange pen op de zuiger ter indicatie)en vlak voor odp een tik te horen. Als ik vanuit (bijna odp) weer de zuiger omhoog torn, dan krijg ik vlak voor bdp veel weerstand (en dus gestopt). Vrees nu echt dat die stift ergens tussen een (inlaat?) klep zit. Kan dit ? Ben nu van plan om naar de stoters te kijken of er een klep open blijft staan. Kan je die kleppen op de hand openen (met zuiger omlaag) ?

    #Dennis667: Wegens mijn onbekendheid met gloeibougies (ik werk met grote verwarmde scheepsdiesels) zoveel mogelijk dit forum erover gelezen. De ford dealer wou geen risico accepteren van een afgebroken bougie (400-700 euri) , daarop het zelf gaan doen. Eerst de gemakkelijk bereikbare 4, toen de lastig bereikbare 1. Cyl2 op precies dezelfde manier met korte heen en weer beweginkjes en kruipolie. Nadat de bougie al ruim 2 slagen los was gekomen ging het zonder geluid opeens makkelijk verder (ook toen nog heen en weer met olie gedraaid) ....en kwam de bougie zonder tip eruit. 3 ging er ook goed uit.
    Ik las dat je de tip in de cylinder had geslagen en daartoe heb ik de oude bougie uitgeboord zodat je precies voorgaats een pen kon slaan. Dit is met ferme tikken ook gelukt. Maar ik heb me niet goed gerealiseerd dat de stift mogelijk niet op de zuiger zou komen. Ik had daarvoor de motor getornd om de andere bougiekanalen schoon te blazen in de respectievelijke compressieslagen. Daarna niet goed opgelet in welke slag cylinder 2 was, alleen de zuiger in bodem.

    verder advies van harte welkom.
     
  5. lijkt mij dat hij niet tussen een klep kan zitten....de kleppen zitten bovenin de
    kop, en metaal valt naar beneden, dus zou je verwachten dat hij gewoon op de
    zuiger moet liggen.
    Maar kijk eens bij de andere gloeistiften, zijn deze wel magnetisch?? anders heb
    je nog niets aan je magneet.
     
  6. De tip is magnetisch (verwarmingsdraadje denk ik), en van te voren getest op de andere (beru) stiften . Mijn magneet tilt zo een sleutel 17 van de werkbank. Maar vreemd genoeg vind ik dus niks bij het rondpeuren in de cylinder. Wel hoor ik en tik bij het om laag tornen van de zuiger of is dit een geluid van iets anders...?? Hoever kan je de krukas achteruit draaien (= in de versnelling en dan het wiel achteruit draaien) ?
     
  7. Ik heb moeten wachten op een minicameraatje maar toen deze er eindelijk was, heb ik de stift er binnen half uurtje met een magneetje er uitgehengeld. De afgelopen week wel het inlaatspruitstuk gereinigd. Na alles weer teruggebouwd te hebben het blok met wat remreiniger gereanimeerd. Gisteren op de Duitse snelweg bleef het blok maar trekken (160 in zijn 4) en maar bij 185 (op de gps) maar zelf ingehouden. Het gaspedaal was maar half ingetrapt. :dance:

    Ik heb na dit alles wel de bedenkingen bij het uitboren van een stift (dus niet de metalen schacht met schroefdraad). Die zit min of meer vast in wat roet dus met een boor druk je hem zo de cylinder in/ of gaat meedraaien . Ook is de stift niet geheel van ijzer dus hoe wil je al die zooi (lijkt cement?) uit je cilinder krijgen.
     
  8. dat lijkt mij nu wel allemaal weg.....1x starten en het is via de uitlaatklep weg
     
  9. ...zou kunnen maar hele fijne deeltjes zouden nog tussen de zuiger en voering kunnen komen en fris voor de turbo lijkt het me ook niet (shot blast cleaning...). Als je toch de verstuiver eruit hebt, zou ik niet gaan boren maar gaan hengelen. Alles in een keer eruit. Ik kon wel de beschikking krijgen over een minicamera wat erg handig is.
     

Deel Deze Pagina