1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Iemand ooit eens tweedehands banden gekocht?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door dwayneNMGN, 18 apr 2013.

  1. Nieuwe banden zijn altijd beter. Daar hoef ik dus geen discussie over.
    Ik vroeg me af of dit in bepaalde gevallen handig is. Als er nog genoeg profiel op zit, de banden van een bekende zijn en geen gekke slijtageplekken tonen.

    Interessant? Zoja, dan kan de winst flink oplopen ten opzichte van een nieuwe band. Is uitlijnen verplicht?
     
  2. Winterbanden heb ik altijd tweedehands gekocht. In de loop der jaren al aardig wat sets versleten. Nooit spijt van gehad. Prijs variƫrend van 40-50 euro (6 tot7mm profiel) incl plaatsing en balanceren. Uitlijning doe ik eens per jaar niet bepaald samen met wisselen.
    Zomerbanden koop ik altijd nieuw. Misschien eens overwegen, maar ben niet zeker of zo'n band mooi afgesleten is.
     
  3. uitlijnen heeft niks te maken met nieuwe of 2de hands banden.. balanceren wel. echter de meeste bedrijven die 2de hands banden verkopen doen ze ook gelijk monteren en nbalancere e.d....

    ik heb zelf ook al eens 2de hands banden gekocht en scheelt enorm t.o.v. nieuw... ik heb altijd een soort van garantie gehad er op..... zo ook zat er een keer toch een klein lekje in een achterband en ik had geen reservewiel bij, hele band aan gort gereden.... toch een zelfde band met bijna zelfde maat profiel gekregen van ze....
     
  4. Dus in principe zou het moeten kunnen? :)
     
  5. ik heb laatst ook voor de fiesta 2e hand banden gekocht, met 7mm, scheelde meer dan de helft tov nieuw :)
     
  6. Haha ik dacht dat ik bijna een domme vraag stelde :lol:. Iedereen is hier super zuinig dus het is altijd NIEUW NIEUW.
     
  7. Heb dit ook wel eens gehad.
    Er zijn natuurlijk ook gasten die banden kopen en hun auto aan gort rijden.....maar de banden zijn nog best en idd zit er vaak garantie op.
    Kijk maar eens op mp,bedrijven die zulke banden opkopen en weer verkopen.
     
  8. Heb laatst een setje Michelin Primacy Sport gekocht voor 70 euro de 2. Zit profiel op van ongeveer 7mm. Paste mij qua prijs beter dan 2 nwe.

    Ook winterbanden wel 2e hands gekocht, eigenlijk geen gezeur mee gehad. Voor mijn eigen wagen 4 Conti Premium Contact met zo`n 6-7mm voor 125 euro gehaald.

    Ik ga ze wel altijd zelf halen omdat ik de leeftijd van de banden wil zien, als ze gecupt zijn kun je dan ook zien en voelen, en ik kijk altijd of de band geen beschadigingen (met name de wang) of lekkage heeft/had.

    En heel soms zijn er mensen die echt een mazzeltje hebben.
    Lars heeft van de week 2 nieuwe Conti Sportcontact 3 voor 100 euro de 2 van Marktplaats gehaald. Dingen kosten anders 150 euro de stuk.
     
  9. #9 WagonTDCI, 18 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2013
    En op een 2e hands auto zitten vrijwel altijd gebruikte banden op .... daar hoor je ook niemand over klagen :baeh:

    Een goede visuele controle is altijd goed. Een profieldieptemeter meenemen om gelijkmatige slijtage te controleren is ook altijd slim.
    Voel ook aan de binnenkant of je daar geen gekke oneffenheden voelt ... dat zou kunnen duiden op een beschadigd karkas door een stoeprandje o.i.d.

    Mijn winterbanden zijn ook 2e hands gekocht met 7 mm voor ca. de helft van de nieuwprijs.

    Oh ja ... en let op de DOT code ( week + jaar ) of de banden niet al te oud zijn. Hooguit 3-4 jaar moeten ze zijn.
    De banden welke vandaag uit de fabriek rollen hebben DOT code 1613.
     
  10. Goede tips! Super handig dit forum. Staat er echt DOT code nr..... of moet ik ergens specifieks op letten?
     
  11. Het is goed te vermelden dat veel nieuwe banden in Nederland standaard al bijna 2 jaar oud zijn als je ze bij de bandenboer koopt.
    Vooral bij merkbanden merk je dat.
    Dit komt omdat in Duitsland de banden niet ouder dan 2 jaar mogen zijn om verkocht mogen worden.
    Deze banden worden dan verkocht aan oa Nederland als ze bijna 2 jaar zijn.
    Als je dan chinese banden koopt of bijvoorbeeld Tyfoon (op nederland gericht), dan heb je weer nieuwere productie.
     
  12. Ik heb de 17' duvals met falken banden over gekocht van iemand van hier en was/is niets mis mee, zeker de prijs is leuk.
     
  13. in lexmond xit een jongen die echt heel goedkoop is !!
    35 euro voor 15 inch band
     
  14. Zoals Oystein al aangaf is dit de code die het weeknummer plus jaar aangeeft. De code bestaat uit 4 cijfers. Een voorbeeld is 4912. Dit is week 49 van 2012.
     
  15. Een foto is misschien nog wat duidelijker:

    De datum code bevindt zich altijd en zo'n langwerpig/ovaal vlak zoals hieronder.
    De andere codes zijn interne productiecodes van de fabrikant zelf.
    Zo kunnen ze ook herleiden welke batch of rubberpartij het is geweest of op welke productielijn deze gemaakt is enz.
    Deze band is dus van week 05-2007

    [​IMG]
     
  16. Thanks! Hier heb ik wat aan.
     
  17. Ik hebt trouwens laatst banden gezien waar de datum (0507) maar aan 1 zijde was vermeld. Met losse banden geen probleem maar op een auto gemonteerd kan het dus aan de binnenkant van het wiel staan.
     
  18. Dat is niet handig als dat zo is. De DOT code moet eigenlijk aan de outside kant zitten.
     
  19. Soms moet je een mazzeltje hebben inderdaad. Ik heb wel vaker gebruikte banden gekocht, nooit problemen mee gehad.

    Mijn huidige 225/40/18 Goodyear Ultragrip winterbanden heb ik via mijn werk. Komen onder een Golf 6 GTI vandaan welke ingeleverd is na een faillissement van het bedrijf wat hem leaste. Winterbanden zaten er nog geen 500km onder.

    4 stuks voor 250 euro......
     
  20. Gaat alleen niet als je richtingsgebonden profiel hebt.
    Dan heb je 2 banden met DOT datum aan de binnenzijde.
     

Deel Deze Pagina