1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 Start niet na lang te hebben stil gestaan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EgbertL, 15 apr 2013.

  1. #1 EgbertL, 15 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2013
    Beste Forumleden en Focusrijders,

    Vanaf vandaag mag ik mijzelf de "trotse" eigenaar noemen van een focus.
    Het is een Focus trend 1.6 16v uit 2000.:lol:

    De auto stond al twee jaar stil en ik kon hem voor weinig overnemen..
    Doen dus, dacht ik. Met het idee een wereldeal te hebben gemaakt.

    Het tegendeel bleek waar...:crying:

    De auto start niet, zoals verwacht was de accu helemaal dood. Met een "jumpstarter" gepoogd de motor tot leven te brengen. De motor draait wel maar slaat niet aan. De luchtfilter losgekoppeld en met de hand dicht gehouden, toen leek het of hij wel wilde, maar toch niet...

    De auto zou rijdend zijn neergezet.
    Er is één sluitel bijgeleverd (geen afstandsbediening)

    Heeft iemand suggesties?

    Alvast hartelijk dank voor eventuele suggesties.
     
  2. misschien even een toevoeging voor de benzine,of beter nieuwe erin.
    de bougies even nakijken,
     
  3. Dank voor de tip..

    Hoe kan ik uitsluiten of zien dat de startonderbreking wel wordt uitgeschakeld?
     
  4. Als ie aanslaat dan is de startblokkering uitgeschakeld. En je kan het zien aan het rode knipperlampje boven de knop van je alarmlichten.

    Controleer het oliepeil, brandstof kan verouderd zijn, luchtfilter versmeerd etc. Je zou 'm "setje" kunnen geven door een beetje remmenreiniger in de luchtslang te spuiten... Let op als ie dan start dan slaat ie zo door naar 5000-6000 toeren.
    Of dit verstandig is voor een auto die zo lang stilstaat waag ik te betwijfelen.

    Het is sowieso verstandig voordat je gaat rijden dat de wagen een goede onderhoudsbeurt krijgt. Dus niet alleen maar nwe olie erop en gaan.
     
  5. Remreiniger gebruiken om te starten kan wel, maar dan moet je gewoon korte pufjes doen.
     
  6. Ik weet dat je remmenreiniger kan gebruiken (daarom zei ik het ook ;)). Alleen heb je de kans dat hij boven in toeren gaat. Ook met kleine pufjes.
     
  7. Weet ik, maar met korte pufjes blijft hij dat in ieder geval niet zo lang doen.
    Ik heb het bij de vorige Mondeo van mn pa toen 2x gezien, toen de anwb/adac erbij was (brandstoffilter zoog lucht aan) en die bleef spuiten. Starten ging uitstekend en op remreiniger draait ie goed rap.
     
  8. Heren,

    Bedankt voor de tips.
    Ik ga vandaag weer naar de auto om te kijken of ik hem aan de gang kan krijgen.

    Het rondstruinen op het forum heeft mij in ieder geval een hele goede kant op gestuurd.
    Ik bemerkte dat bij de eerste pogingen om het aan de "praat"te krijgen, alle tellers naar rechts uitslaan bij het omdraaien van het contact.

    Ik dacht in eerste instantie zelf "mooie feature" maar begreep uit andere reacties dat dit niet standaard is en zeer waarschijnlijk duidt op een defecte accu of een massa probleem onder de motorkap door corrosie of oxidatie.

    Heb nu een nieuwe 60 Ah accu klaar staan, die ga ik er vanmiddag inzetten, massa punten controleren, bougies controleren..... en starten maar!

    Fingers crossed...
     
  9. En??? is er al leven in??
     
  10. Helaas Dexter...

    Missie niet geslaagd..
    Na het vervangen van de accu is het "probleem" met uitslaande meters verholpen.
    Dat gaf goeie hoop..

    Maar helaas, nie starten nie.

    Bougies eruit, zagen er goed uit, behalve dat ze kurk droog waren.
    Slangen van de benzine toevoer aan de injectorrail eraf gehaald, de slang aan de rechterkant met de rode vergrendeling lekte direct na het ontkoppelen benzine.

    dat deed mij vermoeden dat er wel benzine toevoer is. Met losse slangen de startmotor laten draaien, om te zien of er benzine uitkomt. Dit is niet het geval.

    Klopt dit? heeft hij tegendruk nodig? of zou er benzine uit moeten vloeien?
    Daarna de injectorconectoren losgekopeld en met een multimeter gemeten. De injectoren krijgen direct bij de sleutel naar 2 draaien ca. 12 volt.

    Daarna voor de zekerheid nog even de zekeringen van beide zekeringskasten gechecked.
    En een defecte aangetroffen (Ah-há dacht ik..) helaas bleek deze van de elektrische ramen.

    Grote nadeel is dat de auto momenteel ca. 45 minuten rijden van me vandaan staat.
    Maar eens kijken hoe ik hem deze kant op kan krijgen.

    Suggesties wat het probleem met de brandstof toevoer zou kunnen zijn?

    Ik heb nog even de injectorrail en injectoren losgehaald, maar ja, daar kun je niet zoveel mee..

    Eén ding heb ik wel weer bewezen: Ik heb een hele bijzondere gave voor het kopen van drama auto's haha..

    Groeten Egbert.
     
  11. Brandstof eruit halen en nwe verse brandstof erin doen.
     
  12. Waar staat de auto en waar woon jij? Misschien dat iemand hier even kan helpen slepen?
     
  13. Trek de brandstofleiding bij het schutbord even los (witte clip)
    En zet hem even op contact.

    De brandstofpomp moet genoeg kracht hebben om het er letterlijk uit te laten spuiten (paar meter ver is niet ongewoon).

    Als het slappe hap is, dan moet je het in je brandstofpomp zoeken.
     
  14. Ik heb gisteren beide leidingen bij het schutboord losgemaakt.
    Het staat me bij dat het een rode en een gele clip waren.. (maar dat kan ook een witte zijn geweest.)
    De startmotor laten draaien, maar uit beide aansluitingen, geen benzine.

    Dus richting de brandstofpomp de oplossing van het probleem gaan zoeken?

    Maar even een WPB gaan zoeken, of handleiding van het brandstof systeem.

    De auto staat overigens in Doorn, ik woon in Doesburg.
     
  15. Het betekent in ieder geval dat er geen brandstof komt.
    Dus de pomp wordt niet aangestuurd of is defect.

    Let even op het startblokkeringslampje bij het draaien van de sleutel. Gaat deze snel knipperen na het draaien, dan is er iets met de startblokkering.

    Controleer even of de brandstofafsluiter niet geactiveerd is: rechtsonder bij de passagier (staat wel in het boekje)

    Is alles in orde? Dan is waarschijnlijk de pomp stuk.

    Je kan nog even de stekker los wurmen onder de achterbank en nameten of er spanning op komt.
    Als je hem op contact zet pompt hij ongeveer 1-2 seconden.
     
  16. Ik ga begin van de avond nog een laatste poging doen om hem aan de praat te krijgen, anders wordt het afslepen.

    De brandstofafsluiter is een goeie tip, wist niet dat deze auto er één heeft. Zal ook nog even spanning meten naar de pomp.

    Als deze zaken in orde zijn, begreep ik uit een andere topic dat een vuistslag op de tank ( The Fonz Fonzerelli truuk) ook een wondertje kan verrichten.

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=28793&highlight=brandstofpomp

    Bedankt voor de tips en suggesties tot zover. We gaan het zien!
     
  17. #17 dutchguy, 17 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2013
    check ook even zekering 12 (15amp) en relais K4 onder de motorkap. Deze zijn verantwoordelijk voor de brandstofpomp.
    Het relais zou je eens om kunnen wisselen met een zelfde relais van een andere positie.

    Ook belangrijk zijn zekering 9 (20amp) en relais K13. Deze sturen op hun beurt relais K4 weer aan (in samenwerking met de ecu)

    Spanning meten kan je bij de afsluiter meten en bij de pomp.
    De afsluiter kan je eventueel overbruggen, mocht daar het probleem zitten.
     
  18. Hij staat inmiddels voor de deur gelukkig. Helaas met behulp van sleepkabel.

    Onder de achterbank aan de zijde van de passagier heb ik twee sets kabels aangetroffen.
    De kabel het meest naar het midden van de auto, (6 polig, 4 kabels) heb ik doorgemeten, deze geeft spanning. Ik weet niet of dit de juiste is voor de pomp.

    Is dat het geval dan denk ik dat de pomp het inderdaad niet doet.
    Zou je deze ook moeten kunnen horen?

    Ik heb al een how-to gelezen om de pomp te vervangen, alleen betreft dit een hatchback. Ik verwacht daar echter geen grote verschillen in.
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=30269

    Nog iemand in het bezit van een overtollige (werkende) pomp?

    Ik begreep dat Ford TIS gebruikt voor haar documentatie betreffende dit model.
    Weet iemand een korte weg naar deze documentatie?

    Alvast bedank!
    Groeten Egbert
     
  19. Die documentatie is niet openbaar, dit zal dus niet mee vallen.
     
  20. Gisteren heb ik de brandstofpomp eruit gehaald en nagekeken.
    Inderdaad defect dus.
    Eruit halen ging niet vanzelf, eigenlijk alle bevestigingen van de slangen zaten net aan de kant dat je er niet bij kan. Koste (te)veel tijd!

    Op de sloop een pomp uit een wagon gehaald, een gat knippen in de bodemplaat gaat veel sneller... haha.

    Na het monteren van de pomp, de tank er weer onder. Starten en lopen! top!

    Nu kijken wat er verder nog aan het licht komt.
     

Deel Deze Pagina