1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Gaatjes in luchtfilterhuis bij vervangingsfilter

Discussie in 'Performance' gestart door Mansie, 9 apr 2013.

  1. Komende zaterdag kan ik mijn pipercross inlegfilter ophalen bij Biesheuvel:rock:
    Alleen las ik het volgende op hun site.

    "Als men alleen het std papierfilter door een sportfilter vervangt, is het aan te bevelen, om in het filterhuis een 30-tal 2 mm gaatjes te boren, zodat, zodra de toevoer niet snel genoeg voldoende lucht kan aanleveren, via deze gaatjes extra lucht aangezogen kan worden. Deze gaatjes moeten aan die kant(en) van het filterhuis geboord worden, waar deze het minste last heeft van de warmte onder de motorkap en mogen ook niet veel groter zijn, daar anders hierdoor al lucht wordt aangezogen, terwijl de hoofdtoevoer nog niet aan zijn maximum zit."

    Hoe denken jullie hier over??
    Is dit aan te raden, of juist niet.:weetikniet:
    Ik lees het verder nooit hier op het forum.
     
  2. #2 Boomerang78, 9 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2013
    Wat een onzin. Omdat je nieuwe inlegluchtfilter van Pipercross al van een ander materiaal dan papier is gemaakt, ademt de auto gemakkelijker. Ga dus geen gaatjes in het luchtfilterhuis maken.
     
  3. Was het ook zeker niet van plan. vind het ook nergens over gaan.
     
  4. Ik heb een K&N inlegfilter en kwam hier op het forum een tip tegen voor meer vermogen zonder extra kosten. Voor je luchtinlaat zit een driehoekig rechthoekje zeg maar en deze zit dicht althans bij mijn Focus 1 was dat het geval. Dat driehoekje heb ik eruit gezaagd en het verschil is HUGE. Echt een aanrader. Ik weet niet of het consequenties heeft op de lange termijn. Als je plankt voel je het wel direct in je portomonee. Ik vind geen gek verhaal.
     
  5. Dat is een heel logisch verhaal van Biesheuvel hoor. Zeker niet zo gek als jullie doen denken....

    Een katoen filter kan veel meer lucht doorlaten dan een standaard papier filter. Dit kan ALLEEN als de airbox ook voldoende lucht aan kan zuigen. Vaak kan dit met de standaard aanzuigbuis niet.
    Zomaar een katoen filter in je standaard airbox leggen heeft dus zeker niet in alle gevallen effect.
    Extra openingen maken, VOOR het filter uiteraard, zorgt er dus voor dat je wel voldoende lucht kunt aanvoeren.

    Bij sommige modellen BMW (e36 M52) kon je aardig extra vermogen vrij maken door een buisje uit de airbox te halen. Hierdoor kon hij meer lucht aanzuigen. Ook bepaalde types Honda Civic staan er om bekend dat ze flink veel extra vermogen leveren als je de toevoer naar de airbox ruimer maakt door een platte buis weg te halen. Ik heb dit wel eens op de testbank gemeten, 12pk meer vermogen!

    Al met al is het verhaal van Biesheuvel dus zeker wel waar.
     
  6. Je kunt de aanzuigbuis bij Focus II fase 1 aan de onderkant verwijderen/aanpassen. Dat werkt beter dan een x aantal gaatjes boren. Er zijn een aantal leden op het forum die dat gedaan hebben.

    De mensen met een cilindervormige luchtfilter (bouwjaar vanaf 08/2007 exclusief :st:) hebben al een voordeel boven diegene met een rechthoekig luchtfilter vanwege het grotere oppervlak.
     
  7. bedankt voor de tip,ook eens proberen.:dance:
     
  8. Ik gaat eerst het filter er eens in leggen.
    Gaten er in boren die ik zoiezo niet.
    Misschien die aanzuigbuis aan de onderzijde loshalen.
     
  9. #10 scooterbull, 11 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2013
    vandaag op de zaak ook maar even gedaan,heb het gevoel dat ie wat sneller reageer:dance:
    kan ook tussen me oortjes zitten,maar kan zowiezo geen kwaad volgens mij.:ford:
    heb wel een simota luchtfilter erin zitten.
     
  10. Ik weet niet of er goed gelezen is, maar het verhaal van Biesheuvel is alleen
    voor een vervangingsfilter, dus niet voor een pipercross / 57i kit
    Hoe je dit doet maakt niet zo heel veel uit, zolang je er maar voor zorgt dat er
    geen warme lucht vanuit de motorruimte in je filter komt, dit zorgt voor pk verlies
     
  11. #12 McGyver, 12 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2013
    Dat vlakje eruit zagen heb ik ook gedaan op mijn toenmalige Focus 1: www.focusclub.nl/forum/....p=1819981700
     
  12. Ok. maar een :focus2: heeft dit driehoekje niet.
    Zal morgen het luchtfilterhuis eens bestuderen of er iets los te halen of open te maken is.
     
  13. De resonantiebox onder het luchtfilterhuis kun je verwijderen. Er zijn hier op het forum een aantal geweest die dit al gedaan hebben, alleen kan ik die zo 1-2-3 niet vinden.
     
  14. Bij de 1.4 en 1.6 duratec zou ik de resonantiebox niet verwijderen. Deze modellen hebben geen bodemplaat. Als je de resonantiebox verwijderd moet je om geen warme lucht uit de motorruimte aan te zuigen een aanzuigbuis naar beneden plaatsen. Hierdoor loop je het risico dat er vuil en vocht door het luchtfilter wordt aangezogen.

    Wat je wel kan doen is de restrictie (stervormig gietstuk) dat in het kunststof gietwerk van de resonantiebox zit om ervoor te zorgen dat er geen grof vuil wordt aangezogen verwijderen. Ik heb dit zelf ook gedaan (zie HIER) en in combinatie met een K&N inlegfilter en een groter gasklephuis is het verschil goed te merken.
     
  15. Dat is ook een goed idee, klinkt beter dan gaten boren.
    ga morgen het filter halen en plaatsen, zal dan gelijk de filterbak eens goed bekijken
     
  16. Wat een dikke vette onzin..... Je merkt er geen barst van, spreek uit ervaring. Hij maakt misschien iets meer aanzuiggeluid. En weet je wat het grappige is; je luchtmassameter regelt alles af. En die heeft echt een bepaalde marge wat ie toelaat. Om nog meer geluid te krijgen kun je de resonantiebox ook van je luchtfilter halen.
     
  17. Ik spreek ook uit ervaring. Ik rijd een automaat en merk het als ik plank misschien werkt dat anders ik heb er niet zoveel verstand van. Maar onzin nee. Jammer dat het voor jou niet heeft gewerkt Marco.
     
  18. Nog een opmerking hierbij. Toen ik het stukje plastic net had weggezaagd reageerde de auto continu feller maar dat is afgenomen. Komt waarschijnlijk door de luchtmassameter waar je het over hebt. Maar ik merk het nog steeds als ik plank en dat zit niet alleen tussen de oren.
     
  19. Die opmerking maakte je afgelopen week ook al in het topic over het 60mm gasklephuis.
    Dat moet je me dan toch even uitleggen, wat ik snap niet hoe dat werkt.
    Ik meende dat het alsvolgt werkt; door minder restricties/grotere openingen komt er meer lucht binnen, dit wordt gemeten door de luchtmassameter en hier op wordt de hoeveelheid brandstof of afgeregeld.

    Een luchtmassa meter kan toch de luchttoevoer niet afknijpen?
     

Deel Deze Pagina