1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring (grote!, 9x): canbus, startonderbreker, gloeipluggen, stuurbekr. etc.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Meenink, 7 apr 2013.

  1. Ik vind het ook een rare reactie voor een dealer; ja meneer, we vermoeden een kabelbreuk..

    Ik vermoed vanaf mijn telefoon gloeistiften defect of een probleem in de tellerunit, maar die ga je toch ook niet meteen vervangen?
     
  2. Inmiddels contact gehad met de monteur die de diagnose heeft gesteld. In eerste instantie kon hij niet eens contact krijgen met de boordcomputer. Dus het is iets meer dan vermoedelijk een kabelbreuk.
     
  3. De ECU stuk? /kuren?
     
  4. Hoe kom je daar achter? Kan je dat uitlezen? Of moet ik dan direct eentje halen op de sloop dit te testen?
     
  5. Als de PCM niet uit te lezen is valt het ook niet mee om te kunnen zien dat deze defect is. Je kan immers geen foutcodes uitlezen waaruit je dit kan concluderen.

    Een PCM van de sloop halen om zomaar uit te proberen is niet aan te raden. Ten 1e zal een gebruikte PCM op de sloop ook nog vrij duur zijn en je moet maar net het juiste type kunnen vinden. Ten 2e moet vervolgens de PCM in de auto worden geprogrammeerd. De startblokkering zit gedeeltelijk in de PCM. De startblokkering is geintegreerd in zowel de tellerunit als de PCM en als 1 van beide dus wordt vervangen moeten beide modules weer worden gekoppeld en de sleutels opnieuw worden ingeleerd.

    Als het dan achteraf niet aan de PCM blijkt te liggen ben je een hoop geld kwijt voor niets.
     
  6. @ JW is het mogelijk dat de ECU nat word bij het type auto wat de TS heeft? Bij verschillende SEAT types wou dit nog wel eens voorkomen. Dan zou dat een optie zijn om even naar te kijken?
     
  7. Ik weet niet hoe het bij de 1.6 TDCI zit (die de topicstarter heeft) maar bij mijn 1.6 Duratec zit de PCM in de motorruimte naast het luchtfilter gemonteerd. De PCM is voorzien van een (spat)waterdichte metalen behuizing en een waterdichte connector.

    Als de PCM bij een 1.6 TDCI op een soortgelijke plaats is gemonteerd als bij mijn 1.6 Duratec denk ik dat je eerder last zal kunnen krijgen van vocht in diverse stekkerverbindingen die overal in de motorruimte zitten dan dat je vocht in de PCM of PCM connector krijgt.
     
  8. Probleem opgelost

    Hi allemaal,

    Bedankt voor het meedenken. Het probleem is inmiddels opgelost. Helaas was het geen kabelbreuk, dan was het nog enigszins "goedkoop" opgelost. Het bleek een kapotte ECU te zijn. (tenminste, dat computertje dat achter de tellers in het dashboard zit.) Een duur geintje.

    Maar... hij rijdt weer als een tierelier.
     
  9. niet echt duidelijk dat hij deze ook gemeten heeft he... volgens dat ik heb begrijp heeft hij erover gelezen...

    kan de topicstarter hier duidelijkheid in geven?

    wat er vb ook mogelijk is, is een onderbreking in de bedrading tussen alternator en de pcm: doordat de alternator gestuurd wordt door de pcm (bij het remmen op de motor krijgt de alternator opdracht voor maximum aan laadstroom te geven aan de batterij, bij optrekken wordt de laadstroom zelf verminderd, dit voor brandstofbesparing)
    dus als er ergens een probleem is in deze sturing kan de alternator zijn volle spanning en stroom geven, waardoor je vb enige momenten meer dan 16Volt op je elektrische systemen krijgt. = veel storingen

    dit is bij ons in de garage reeds voorgevallen op en focus fase 2 versie 2.
     
  10. de PCM zit bij en 1.6TDCI focus rechts onderaan, buiten de chassisbalk achter de bumper, voor het modderscherm in de wielkast. deze zit in een afgesloten kast waar er lucht door kan stromen voor afkoeling.
     
  11. Al eerder gezien dat deze IPC (tellerunit) defect raakt. Je krijgt dan de raarste storingen. Dit omdat de IPC als gateway tussen de Hi en midspeed canbus dient. Als deze wegvalt zijn beide netwerken dus in storing.
     
  12. Hi Grease monkey,

    Ik heb destijds gemeten bij stationair toerental: 14.46V en motor uit: 12.6V. Achteraf bleek dat de accu 10dkm eerder vervangen was.

    Gr Thijs
     

Deel Deze Pagina