1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring (grote!, 9x): canbus, startonderbreker, gloeipluggen, stuurbekr. etc.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Meenink, 7 apr 2013.

  1. #1 Meenink, 7 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2013
    Hi allemaal,

    Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen met de motorstoring die ik heb. Ik heb een 1.6 tdci, 110pk, 2005 wagon, first edition (225dKM).

    Laatste week heb ik een aantal keer een motor storing gehad, een paar keer ook niet. Maar nu lijkt het echt raak, want het motorstoringslampje blijft branden (eerder niet).
    Kort na het starten verschijnt er een rits van storingscodes op het scherpje (soms ook na 1 min rijden), o.a.: start onderbreker, stuurbekrachting ... en eindigt met motorstoring. Buiten dat hij meldt dat ik beperkte acceleratie heb, schakelt hij ook de cruise control uit. De laatste keer viel na 1 min rijden de stuurbekrachtiging ook echt weg!


    Ik heb hem uit laten lezen bij mijn locale garage en er verschenen 9 codes (sorry, ik weet de nummers niet meer). In mijn ogen leek het op één (electronische) storing die meerder initieert. Wat ik me kan herinneren van de het uitlezen:
    - can bus
    - stuurbekrachtiging
    - (abs ?)
    - gloeipluggen
    - cruise control
    - startonderbreker
    - ..

    Om iets te proberen en uit te sluiten. Heb ik eerst een andere sleutel gebruikt, => daar ligt het probleem niet. Storing komt zo weer.
    Ik las ergens op dit forum over:
    - lage accuspanning, gemeten: zo 12,25 V, lopend 14,46 V
    - gemorste stuurbekr. vloeistof: kan ik geen aanwijzingen van vinden.

    Waar ik geen zin aan heb is: eindeloos zoeken naar een klein (electronisch) probleem. Dus ik hoop dat iemand mij advies kan geven, moet ik misschien naar een electronisch specialist?

    Alvast bedankt!!

    Thijs
     
  2. Hoe oud is je accu?

    onderspanning in de accu, waardoor je af en toe fouten hebt, kan je deze niet uitwisselen met een andere auto?
     
  3. #3 Meenink, 7 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2013
    Ik heb deze auto nog maar 1,5 mnd en 2000 km. Er zit een originele Ford accu in. Verder weet ik dat hij altijd "netjes" dealer onderhouden is. De auto is uit 2005, maar ik heb geen idee hoe oud de accu is.
     
  4. Als in leeftijd van de accu en auto
     
  5. #5 Michiel35, 8 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2013
    Zoveel storingen tegelijk doet mij ook aan een spanningsprobleem denken. Neem als voorbeeld de auto van mijn vader. Die stond gisteren met een lege accu ( oke, jouw accu is dan niet leeg ) en de boordcomputer wist niet welke melding hij nou als eerste zou geven. M.A.W. bijna alle electronisch geregelde functies gaf ie wel storing op. Mn Pa zn auto is dan wel een Renault, maar de strekking blijft hetzelfde.
    Ik zou toch eens kijken of je de accu eens kunt wisselen en of je dan nog steeds hetzelfde probleem hebt.
     
  6. Dat klinkt bekend, ik heb toen de accu vervangen, hij was net aan goed maar toch net na t starten gaf hij meerdere storingen.
    Ik zou het net als de andere in het laadcircuit zoeken.
     
  7. Storingen door een net te lage spanning na of tijdens het starten. Klinkt inderdaad bekend (heb het al een paar keer met een vrachtwagen meegemaakt), zelfs met een zo goed als nieuwe accu. Blijkt dat er een slechte lading accu's tussen heeft gezeten.
     
  8. Mijn eerste ingeving zou inderdaad ook het elektrische (laad)circuit zijn. Dus accu en/of dynamo.
    Had je in de winter ook last dat de motor lastig aanslaat?
     
  9. #9 Michiel35, 8 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2013
    De dynamo is denk ik wel in orde, want Meenink geeft aan dat ie 14,46 volt meet als de motor loopt. Dynamo lijkt het dus niet te zijn. Ik zoek het toch eerder in de accu.
     
  10. anders zet je accu op een (druppel) lader.
    dat die dan weer een keer goed vol is

    lijkt wel een soort noodloop wat je omschrijft..
    zonder garantie gekocht?
     
  11. Ja helaas, wel bij Ford dealer gekocht. Verder (technisch, interieur, exterieur) prima auto.
     
  12. #12 Michiel35, 8 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2013
    Dan nog...ik zou toch eens langs rijden en het probleem voorleggen ;)
    Al heb je dan geen garantie, wellicht wil de dealer zich wel coulant opstellen door in ieder geval even te kijken waar het zou kunnen zitten. Misschien ff de computer eraan....
    Of was de lokale garage waar je het over had al de dealer die de auto aan je verkocht heeft?
     
  13. Kan me haast niet voorstellen dat deze auto in anderhalve maand tijd bijna 10 foutcodes heeft gegenereerd. Je zou haast zeggen dat deze allemaal gewist zijn. Ik zou gewoon terug gaan, je koopt een auto die degelijk is en niet na een anderhalve maand al problemen geeft.
     
  14. Ik heb ondertussen de accu vervangen. Na een hoopvol eerste ritje, viel hij s'avonds weer in storing (net toen ik met mijn vrouw naar het ziekenhuis moest omdat haar vliezen gebroken waren).

    Ik heb hem vandaag naar de Ford dealer gebracht. Behalve dat ik hoop dat ze coulant zijn, hoop ik vooral dat het euvel verholpen zal worden.

    Bedankt voor al jullie tips!
     
  15. Ik heb hem net terug van de dealer. Ze verwachten ergens een kabelbreuk in de kabelboom.....

    Heeft iemand een idee hoeveel werk het zal zijn om een kabelboom te vervangen (reële schattingen graag, niet zo maar wat noemen.).
     
  16. Welke van de 200 kabelbomen?
    Bovendien, een kabelbreuk kun je toch repareren..
     
  17. alles is te repareren, maar als jij weet waar de breuk zit, dan zoekt dat heel
    wat sneller, dus uit het oogpunt van de kosten, is een nieuwe sneller en
    goedkoper;)
     
  18. Daar kom je nog wel van terug als je weet wat een kabelboom kost, afhankelijk van welke er defect is kan dit variëren van een kleine honderd tot en goeie duizend euro, zo niet meer.
     
  19. Gezien de storingen zou je verwachten (als het daadwerkelijk in een kabelboom zit) dat het probleem in de motor kabelboom, interieur kabelboom of motorruimte kabelboom zit. Deze kabelbomen zijn behoorlijk aan de prijs (zo'n €600,- tot €800,-). Daarnaast kan het erg veel werk zijn om een kabelboom te vervangen. Om de motorruimte kabelboom of interieur kabelboom te vervangen moeten veel onderdelen gedemonteerd worden wat dus behoorlijk wat tijd kan kosten.

    Daarbij moet je echt 100% zeker weten in welke kabelboom het probleem daadwerkelijk zit voordat je een kabelboom gaat vervangen. Je kan wel klakkeloos een kabelboom vervangen maar als achteraf blijkt dat dit het probleem niet oplost heb je een hoop geld voor niets uitgegeven.

    Als de dealer die de diagnose heeft gesteld exact heeft bepaald in welke kabelboom het probleem zou moeten zitten heb je 2 opties. Je kan de complete kabelboom vervangen of je kan de huidige kabelboom verder uitpluizen en deze repareren.

    Persoonlijk denk ik dat (afhankelijk van in welke kabelboom het probleem zit) een kabelboom repareren goedkoper zal zijn als een kabelboom compleet vernieuwen. Tegenover de kosten van een complete kabelboom kan de dealer aardig wat uren werken om de kabelboom te repareren.
     
  20. Ik vroeg me eigenlijk ook wel af hoe lang de topic starter zijn Focus heeft. Er word aangegeven dat deze bij een ford dealer is gekocht zonder garantie. Als de koop van kort geleden is zou ik toch nog even terug gaan.
     

Deel Deze Pagina