1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 100pk Controle Vacuumleiding rembekrachtiger

Discussie in 'Performance' gestart door rallyal, 26 mrt 2013.

  1. Ik heb een Focus 2004 TDCI met 144.000 km, en sinds ik de auto heb, ben ik niet tevreden over de remmen van de auto, ze "bijten niet". Dat will zeggen dat de auto bij het licht aantippen van het rempedaal niet remt maar dat ik met alle kracht moet trappen voordat ie werkelijk gaat remmen :| !

    Mogelijke scenario's naar mijn idee:
    1. Blokken en schijven vervangen;
    2. Rem olie vervangen (geen idee wanneer dat ooit is gedaan!)
    3. Controle werking vacuum leiding rembekrachtiging.

    Ik wil liever met het laatste scenario beginnen, en wil graag weten hoe dat je kunt controleren of de leiding wel goed werkt en uberhaupt, waar zit dat ding???

    Is er een simpele procedure hoe ik de werking can checken ?

    Tanx,

    Al
     
  2. Dat kan heel simpel,

    Zorg dat de motor uit is en trap een keer of 10 op het rempedaal zodat het vacuüm weg is.

    Trap de rem in en houd deze vast. (pedaal voelt hard)

    Start nu de motor.

    Zakt het pedaal weg? Vacuüm druk is in orde.

    Gebeurt er niets? Probleem met vacuüm of vacuüm bekrachtiger
     
  3. Indien het pedaal wegzakt, dan is de vacuum druk in orde en kan dan het "slechte" remmmen alleen nog maar aan blokken / schijven en olie liggen ?? :|

    AL
     
  4. Blokken kun je vrij makkelijk zien of ze versleten zijn. Oude olie kan ook voor een beroerd remgedrag zorgen heb ik gemerkt.
     
  5. Remvloeistof kan niet slecht remmen veroorzaken. Maar het is wel verstandig om het te vervangen ivm vocht.
     
  6. Twee maal getest, eenmaal gisterenavond en vanochtend vroeg, beide keren "positief" resultaat:
    • "Zorg dat de motor uit is en trap een keer of 10 op het rempedaal zodat het vacuüm weg is.
    • Trap de rem in en houd deze vast. (pedaal voelt hard)
    • Start nu de motor.
    • Zakt het pedaal weg"
    Pedaal zakt inderdaad merkbaar weg, dus het vacuum zou in orde moeten zijn:dance:.

    Echter, wat nu, blokken en schijven controleren; restdikte blokken en restdikte in mm van de schijven ? En indien de blokken nog steeds kwa dikte in orde zin, kunnen ze dan toch dit slechte remmen veroorzaken ? Type blokken ??

    Help!

    :whistle:
     
  7. Ik denk dat je (net als veel andere mensen) je vergist in de remkracht van de focus.
    De remkracht is meestal wel goed (even afgezien van storingen en slechte blokken/schijven), alleen de bekrachtiging is wat minder in vergelijking met concurrerende merken. Dit betekent idd dat je iets harder op het pedaal moet trappen. Het heeft als voordeel dat je wat 'exacter' kan doseren.

    Ik heb blokken van Ate gemonteerd en was aangenaam verrast. Ze stoffen wat meer, maar de 'bite' is wat beter.
     
  8. Zoals Dutchguy aangeeft; wat voor merk heb je hiervoor gereden?

    De dikte van je blokken en schijven controleren is sowieso niet verkeerd.
     
  9. Spijt me, maar hier ben ik het geheel niet mee eens ! Dat "iets harder" op het pedaal drukken, herken ik niet, ik druk mijn ruggegraat zowat door de stoel heen voordat ie iets doet.

    Voor mijn werk slijt ik aardig wat grote en ook kleine huurauto's en allen (!) hebben een veel betere bijt dan de FOFO. In het verleden een Alfa 156 1.9 JTD gereden en die remde als de brandweer ("remmen als de brandweer :cool: "?). Ook de Alfa 147, de Renault Type III espace, remmen allen veel, veel vinniger dan de FOFO !

    Laat ik het zo zeggen, als ik de snelweg afkom met 120 km/h op de afrit en ik rem volle bak, dan sta ik niet stil binnen 100 meter en ook geen ABS die ingrijpt omdat mijn wielen blokkeren....

    Hopelijk nu wat duidelijker

    AL
     
  10. Stopafstand voor 120km/u ligt sowieso op minimaal 108 meter. Binnen de 100 stilstaan lukt dus nooit, of het moet een boom of ander stilstand object zijn waar je tegenaan rijdt ;)
     
  11. #11 dutchguy, 28 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2013
    Dat je jouw ruggegraat door de stoel drukt kan zowel een probleem met je focus als met je ruggegraat betekenen :mrgreen:

    Zoals ik al zei: de meeste andere auto's bekrachtigen zwaarder. Daar hoef je maar naar het pedaal te kijken of hij remt al.



    Er zit in jouw geval maar 1 ding op: laat iemand anders jouw focus testen of maak een ritje in een andere focus met ongeveer dezelfde motor (ivm gewicht van de auto)
     
  12. Dat over die 108 meter klopt natuurlijk, maar gevoelsmatig remt ie voor geen meter en dit geeft geen veilig gevoel. Heb het zelfde gevoel gehad toen ik een blauwe maandag een peugeot partner ter beschikking had, remmen, ho maar.....

    Mis danig de onmiddellijke bijt bij het remmen, moet naar mijn idee veel te hard trappen....

    AL
     
  13. wat je kan doen is je remblokken opschuren, dus uithalen en eens met een blaadje schuurpapier een laagje afwrijven, dan bijten ze iets beter maar na een aantal keer remmen is het terug hetzelfde...

    wat er ook aan de hand kan zijn is een remblok of remklauwgeleider dat vastzit... en hiervoor een klein uitleg...

    je remschijven worden bij het remmen geklemd tussen 2 blokken, samengeduwd door de remcilinder, deze duwt 1 blok tegen de remschijf en doordat deze dan tegen de remschijf duwt trekt hij via de remklauw de andere blok tegen de remschijf aan de andere kant... dus, als je remblok aan de andere kant (niet de kant van je remcilinder) vastzit remt deze klauw maar op 1 remblok (kant cilinder) en heb je dus maar de helft van je remkracht.
    en, als de remklauw geleider vastzit, door stof, vet of weet ik veel wat heb je dus hetzelfde probleem...

    neem in ieder geval geen risico's met je remmen, een technisch probleem met de motor dat je niet kan vertrekken is niet erg,
    maar een technisch probleem met de remmen is VEEL erger als je niet kan stoppen...
     
  14. Misschien zijn de blokken gewoon verglaasd.
    Opschuren helpt dan nauwelijks.

    Vervangen voor nieuwe.
     
  15. Ben het met DutchGuy eens, als de blokken verglaasd zijn, is er maar een remedie, vervangen, ook eerdere ervaring leert dat !

    Gaat maar eens shoppen...

    AL
     

Deel Deze Pagina