Kwaliteits remschijven/blokken?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door gaitje, 22 mrt 2013.

  1. Zowel bij mijn vorige focus I als nu met mijn huidige focus II héél veel gezeur met de remschijven, ze trekken krom na een poosje.

    Bij de focus I 2e keer nieuwe schijven, toen na week of 2 weer krom, toen op het wiel afgedraaid, leek goed, na paar weken weer zelfde... toen maar laten zitten.

    Nu met 'nieuwe' focus II die ik sinds 3 maand heb, bij aanschaf voelde ik heel klein beetje een trilling bij remmen, niet heel erg, maar nu naar paar weken opnieuw enorme trilling bij remmen. Rem ik dan zo hard? Heb wel gemerkt dat na door een plas gereden te hebben het erger werd, maar dit mag toch niet zomaar gebeuren?!?!?!

    Wat is jullie ervaring en vooral, welke remschijven moet ik kopen om deze problemen niet te hebben!? Ben het echt goed zat.....!

    Thnx alvast! :thumbs:
     
  2. ik raad aan om een keer schijven en blokken tegelijk door iemand laten vervangen die er rustig de tijd voor neemt en er echt goede kijk op heeft. niet een of andere vlugge japie. gebeurt namelijke rg vaak dat de remschijven er af getrokken worden en dan de naaf niet schoon wordt geveegd/gemaakt en de schijf ook schoon gemaakt voor montage alsmede de remklauwen end ragers goed afgeborsteld worden (met staalborstel).... vlugge japies doen t ff in een 15 a 25 minuutjes maar iemand die er echt aandacht aan besteedt die doet er minimaal 45 minuten a 1 uur over.... (alleen voorkant bedoel ik dan in beide gevallen)
     
  3. Tijdnes het wachten voor stoplichten je voet van je rem halen scheelt ook de helft
    volgens mij, als ik mij niet vergis, zeker na stevig rijden remmen
     
  4. #5 gaitje, 23 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2013
    Toch heb ik het idee ook dat het aan het merk remschijven ligt. Weet iemand een type/merk wat van betere kwaliteit is?

    ps. voor stoplicht voet van rem begrijp ik theoretisch, maar hoeveel duizenden mensen houden hiermee geen rekening en hebben geen enkel probleem met hun remschijven...
     
  5. Misschien rem jij flink kunnen harder als gemiddeld? Als je daarna je voet op de rem houd zou je problemen kunnen krijgen
     

  6. Misschien orgineel Ford.
    Ook ooit kromme schijven gehad een paar weken na het vervangen.
    Kreeg toen bij de dealer nieuwe schijven. :D
    Zat een jaar garantie op zeiden ze.
    Achteraf was het mijn eigen schuld, had de bussen (weet niet hoe die dingen heten) waarover de remklauw heen en weer schuift niet goed schoongemaakt, dus bleven de blokken tegen de schijven aanlopen. Stom natuurlijk, maar niet verteld natuurlijk. :schater:
     
  7. Ik zit ook met hetzelfde probleem, kromme remschijven -.- irriteerd mij enorm bij het remmen :s
    Dit is een topic die ik wel op de voet ga volgen want graag zou ik hier ook goed advies over willen :D
    Iemand vertelde mij dat het kan komen van door een plas water te rijden.
    Ik ben al aan het kijken geweest naar gegroefde remschijven, en helpt dat bij het afkoelen of bij de grip vn de blokken? En weet iemand toevallig als dit mag van de keuring (België) :)
     
  8. #9 WagonTDCI, 25 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2013
    Ik heb in 2011 rondom een setje (OEM type) schijven bij EBC gehaald maar ben daar ook niet echt tevreden over.

    Zit ondertussen al ca. 60.000 km op maar heb de volgende klachten:
    Al redelijk snel leek het of de schijven niet gelijkmatig dik of stroef zijn.
    Als ik langzaam afrem voel je alsof de remkracht "pompend" reageert.
    Alsof de ene helft van de schijf stroever is dan de andere helft.
    Op dat moment geen trillingen in het stuur.
    Op de achter remmen zelfde effect als ik met alleen de handrem rem.

    Als je stevig remt lijkt het onregelmatige remmen minder.
    Heb ook een paar keer voor de test een noodstop gemaakt van 140 km+ en dan krijg je wel dat de hele voortrein trilt en dan voel je het ook in het stuur. Maar dan moet je de remmen eerst flink heetgestookt hebben.
    Een tweede noodstop vlak daarna is helemaal drama.
    Verder ben ik mij altijd bewust van het loslaten van de rem bij stoplicht e.d.

    Iemand bekend met dit fenomeen van het pulserende remmen ?

    Omdat ik dan geen trillingen in het stuur voel lijkt het eerder een onregelmatige dikte dan kromme schijven.
    Verder lijkt het remoppervlak altijd vuiler dan ik gewend ben. Niet de mooi gepolijste banen. Heb wel de originele Ford blokken.

    Ik heb hiervoor een Golf gehad ... had ook last van dergelijke remproblemen ... toen remmen vervangen met Brembo schijven en nooit meer last.
    Misschien toch maar kijken naar nieuw Brembo setje.
     
  9. Is brembo dan een van de betere remschijven of welk merk/type moet ik dan aan denken? Wil deze keer echt goed spul erop, irriteert mij ook enorm :)
     
  10. #11 dutchguy, 26 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2013
    Alles behalve Ford/Motorcraft en EBC. Dat zijn juiste de 2 merken waar je de meeste negatieve dingen over hoort.

    Ga eens kijken naar Bosch, TRW of Brembo. Al moet ik zeggen dat Brembo wat te duur betaald is, voor wat je krijgt.
     
  11. #12 gaitje, 29 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2013
    Zijn er ook rem-vervangings-specialisten of zo? :)

    Want dit probleem hoor je zo vaak! Moet toch oorzaken hebben?

    (kopie uit ander topic)
    1: spelling in de ophanging
    2: kromme schrijven
    3: kromme naven
    4: roest of vuil tussen de remschijf (maar deze zijn vers, dus zal wel niet)
    5: velg niet goed gecentreerd op de naaf (pasringen?)
    6: lagers (en nee... dit kan je niet altijd horen!)
    7: banden niet goed gebalanceerd
    8 wielen krom
    9: banden defect/productiefout (onbelast goed, belast niet goed gebalanceerd)
    10: aandrijfassen: speling op 1 of meerdere homokineten
    (kopie uit ander topic).....

    Toch is ff laten checken bij afdraaien volgende week.
     
  12. #13 joostm, 4 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2013
    Ik heb het probleem met de focus van mijn moeder en tante gehad,
    allebei focus 1.

    Ik heb toen bij alle twee schijven van bosch en ate remblokken gemonteerd.
    Verder is belangrijk:

    1: De pennen goed schoonmaken en de dopjes niet vergeten.

    2: De stukken waar de remblokken over glijden goed schoon maken, tot je blank metaal ziet. (met een schuurpapiertje o.i.d.)

    3: Verder natuurlijk de beugeltjes goed monteren van de buitenste blokken, en de binnenste goed in de zuiger drukken en met kopervet monteren.

    Daarnaast kreeg ik een tip van een collega van mij, die het ook vaker is tegengekomen om de eerste 1000 km rustig te remmen. en tijdens het stilstaan (stoplichten etc.) niet de rem ingetrapt houden. want dan kan de schijf zijn warmte niet zo goed kwijt.

    Ik Heb met de focus van mijn moeder inmiddels 20000 km gereden, en nog niks gemerkt van kromme schijven.
     
  13. @joostm, thnx voor goeie info!

    Inmiddels zijn schijven eraf gehaald en afgedraaid/afgefreest... remt nu weer super, wel ff rustig inremmen ja, dat probeer ik zeker. Verder vermijd ik voorlopig plassen water (ook in toekomst zoveel mogelijk).

    Net voor schijven afdraaien wielen laten balanceren, was perfect, nu na schijven afdraaien is balans weer niet normaal. Of ze hebben bij garage nog gebalanceerd en apparaat is niet lekker of zo. Toen ik hem kohct ook al dat probleem, toch eens navragen dus.
     
  14. Dat van die rem ingedrukt houden tijdens stilstaan hoor ik vaker tegenwoordig maar ik vraag me af of automaten dan vaker last van kromme schijven hebben; met een automaat hang je immers constant op de rem...
     
  15. @msc, ja inderdaad, dat zeg ik altijd al tegen de garage enzo. Alsof rijders in het algemeen allemaal geleerd wordt de je de rem niet moet indrukken voor een stoplicht... oftewel, iedereen doet dit en heeft toch geen last van kromme schijven...
     
  16. Ik denk eerder dat het een combinatie van is, als je hard remt voor het stoplicht en dan met je voet op de rem blijft staan. de schijf is dan al extra warm en die warmte kan hij dan op een stuk niet kwijt.
    Wat je dus eigenlijk doet is het metaal van de schijf een warmte behandeling geven, (denk ik) op een klein deel waardoor de schijf uiteindelijk krom trekt.
     
  17. Zoals Dutchguy aangeeft: OEM Ford/Motocraft remschijven zijn niet echt fijn. Die trekken nogal snel krom. Ook zal ik me niet wagen aa EBC/National Sports gegroefde rommel... Behalve veel lawaai trekken deze ook kromo.

    Zoek het eens in: TRW/ATE/Brembo maar ook andere blokken (Dus niet OEM o.i.d.).

    Ook is het belangrijk dat waar de schijven de naven raken roestvrij zijn.
    De geleiders van je blokken moeten ook vrij zijn van roest en naderhand met kopervet insmeren.
     
  18. Ford blokken = Até
    Motorcraft blokken = Bosch
     
  19. Anton dat zal. Volgens jouw bewering zijn dit dus dezelfde blokken.
    Waarom zijn de "originele" blokken dan veel harder dan bijv Ate/TRW blokken van de handel? De "originele" blokken gaan ook langer mee, en remmen minder hard. En bij nat weer schuren ze.

    Er zit wel degelijk verschil in.

    Hetzelfde merk wil niet zeggen dezelfde specs.
     

Deel Deze Pagina