Advies trillend stuur

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by dahouseman, Feb 8, 2013.

  1. #1 dahouseman, Feb 8, 2013
    Last edited by a moderator: Feb 8, 2013
    Beste mede focus rijders,

    Ik rij zelf in een Ford Focus rally edition uit 2007. Deze heb ik nog niet zo heel lang geleden gekocht, misschien nu net een maand geleden. Ik heb deze met kale voorbanden gekocht waar ik goede korting voor heb gekregen.

    Echter dag 2 dat ik hem had sneeuwde het nog al erg en moest ik 's avonds toch over een glad wegdek naar huis. Met de kale voorbanden was dit vrij spannend en omdat het voor mij ook nog een nieuwe auto was (wist dus niet hoe hij zou reageren) het vragen om problemen. En ja hoor, ik ben zo slim geweest om een bocht door te glijden en met mijn linker voorwiel een op een stoeprand te knallen. Goedzo Jorrit.... :nocheer:

    Resultaat er zat een goede slag in het wiel met de nodige beschadiging.

    Meteen daarna merkte ik dat het stuur op de snelweg als een gek trilde. Ik heb inmiddels de slag uit de velg laten halen door de Velgendoktor en er nieuwe voorbanden op gelegd. De trillingen zijn bijna helemaal weg, maar op hoge snelheden (130km/h+) blijft er een lichte trilling. Ik zie het stuur nog steeds een heel klein beetje op en neer gaan.

    De banden zijn uitgebalanceerd en dubbel gecheckt toen ik terug ging omdat het probleem nog niet helemaal weg was.

    Uiteraard hebben we ook onder de auto gekeken en daar leek alles goed. Zover je met het oog kan waarnemen is daar niets krom/scheef/afgebroken.

    Wat ik nu merk op de snelweg is dat bij het trillen bij het remmen veel erger wordt. De auto blijft netjes voorruit gaan, maar het stuurt trilt goed en de pedalen/voorkant ook. Ik zit met mijn been tegen het middenconsole aan en voel daaruit ook trillingen komen, niet uit de stoel. Als ik onder de 80km/h rem merk ik weinig tot niets. We hebben een remproef gedaan in de garage en de remkracht slingerde links voor aanzienlijk.

    Een tweede probleem wat ik ondervond is dat als de auto koud is het lijkt of hij niet naar links wilt sturen. Ofja alsof er een lichte doodpunt in zit. Je probeert naar links te sturen en het voelt alsof iets het stuur tegen houdt. Bij minimale extra kracht stuurt hij als nog. Als ik paar KM heb gereden merk ik er niets meer van. Is dit normaal bij een Focus? Dat de stuurbekrachtiging eerst moet opwarmen ofzoiets? Nooit van gehoord maar wie weet.

    De auto trekt ook lichtelijk naar rechts. (Toen de velg met slag er nog op zat trok hij naar links trouwens. Met de thuisbrenger erop trok hij tijdens het remmen heel zwaar naar links, maar dit lijkt mij normaal)

    Mijn garage durft nu niet met 100% zekerheid te zeggen waar het probleem zit. De remtest en het feit dat het schudden erger wordt tijdens remmen zouden op een kromme schijfrem kunnen duiden. Dat zou echter niet de de trilling tijdens rijden verklaren, de afwijking en/of het stuurprobleem. Die zouden eerder een op uitlijnings probleem wijzen.

    Is het mogelijk dat het trillen door de uitlijning wordt veroorzaakt en wordt versterkt tijdens remmen? In dat geval zou ik de schijfrem niet hoeven te vervangen. Of is het mogelijk dat een kromme schijfrem ook het trillen tijdens rijden verklaart?

    Mijn garage durft er geen antwoord op te geven. Mijn gevoel gaat naar uitlijnen. Het lijkt mij sterk dat een schijfrem krom raakt als je een stoeprand raakt, ook al ging het lomp genoeg om de velg krom te rijden.

    Wat zou jullie advies zijn? Uitlijnen is goedkoper en aangezien hij toch een lichte afwijking heeft is het misschien geen gek idee om daar mee te beginnen?

    Wat het verhaal lastiger voor mij maakt is dat ik de focus nog maar net had voor het ongelukje. Ik weet niet 100% zeker wat het ongelukje heeft veroorzaakt en wat 'bij de focus hoort'. Tijdens de proefrit viel het trillen mij iig niet op, zeker niet zo erg als nu. De lichte afwijking zou al aanwezig kunnen zijn geweest??? Je begint zo snel te twijfelen.
     
  2. Ik zou sowieso de auto gaan uitlijnen omdat hij iets scheef trekt, en het stuur scheef staat. Maar ook om de banden te sparen, je gaat namelijk automatisch de auto corrigeren om recht te rijden en daardoor slijten de banden harder. Mocht daarna de trilling nog aanwezig zijn kan dit ook in de wiel naaf zitten, deze heeft de klap namelijk ook mee gekregen.
     
  3. Inderdaad zou ik niet twijfelen over de auto laten uitlijnen. Hij heeft zo te lezen een beste tik gehad, dus je kan er donder op zeggen dat de uitlijning nu niet meer optimaal is.

    Verder zat ik inderdaad ook in de richting van de naaf/ wiellager te denken. Verder zal de stuurstang/ stabilisatorstang ook een aardige opdoffer hebben gekregen ( als het zo hard gegaan is dat de velg krom was....). Bij het uitlijnen komen ze er automatisch achter als er nog e.e.a. krom is.
     
  4. Heruitbalanceren wielen kan ook wonderen doen en als er dan nog problemen zijn, dan balanceren ze soms de wielen uit op de auto zelf :)
     
  5. Bedankt voor de reacties!

    Mijn gedachtegang ging een beetje hetzelfde. Daarnaast leek het mij ook onzin om de remschijf te veranderen als het gewoon aan de uitlijning ligt. Zo niet zou dat altijd kunnen.

    Wielnaaf nog helemaal niet aan gedacht :). De stuurstang en stabilisatorstang zijn bekeken en leek goed. Al kan je met het oog natuurlijk lang niet alles zien. We zullen het wel zijn bij het uitlijnen.
     
  6. Ik zou de naaf eens laten controleren.
    Verder is je stuurhuis misschien wel kaput, dat zou de hapering/dood punt kunnen verklaren.
    Als je inmiddels behoorlijk wat kilometers hebt gemaakt, dan is je remschijf inmiddels ook wel krom (in ieder geval grote kans).


    Dus eerst stuurhuis laten controleren.
    Dan naaf en lager controleren.
    Vervolgens uitlijnen.
    En mogelijk remschijven vervangen.
     
  7. Ja, inderdaad in deze volgorde het best...

    Waarom eerst uitlijnen en dan blijkt later dat het stuurhuis of de naaf vervangen moet worden....dan moet hij weer uitgelijnd worden en dat is een beetje zonde van de centen
     
  8. Thanks Dutchguy, daar kan ik wat mee! :cheer:
     
  9. Wanneer gaat op de brug? althans bij wijze van spreken!
     
  10. Tot morgen is alles nog dicht voor carnaval en de rest van de week ben ik skiën, dus ik denk volgende week ;)
     
  11. Wagen is inmiddels uitgelijnd wat alle problemen heeft opgelost, behalve het trillen tijdens remmen.

    Dan moet ik er denk ik toch echt aan geloven....
     
  12. Remschijf of schijven krom waarschijnlijk
     
  13. De Focus II 2.0 16v heeft 300 mm remschijven aan de voorkant en 280 mm remschijven aan de achterkant.

    Vergelijk eens met www.mister-auto.nl
     

Share This Page