raar geluid achter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door airco26, 7 feb 2013.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb een focus futura en nu heb ik als ik over een drempel of een bocht neem een raar geluid achter het lijkt op het los springen van een veer.
    Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
    Ik rij rustig over de drempels en neem rustig de bochten.
    Toch vindt ik het geluid eng alsof er iets los springt.
    Wie kan mijn hier een antwoordt op geven ?
     
  2. Vorige week is bij onze Ibiza de veer gesprongen. In het begin ook een krakend geluidje, maar kon geen kwaad zei de garage. Uiteindelijk 2 nieuwe schokdempers en veren moeten kopen. Dit was wel aan de voorkant.
     
  3. Ik had tijdje gelezen hetzelfde. Krakend/brommend/zingend geluid. De wiellager vervangen en daarmee was het probleem opgelost. Wellicht dat dat het is.
     
  4. #4 Michiel35, 7 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2013
    Ik denk ook aan een wiellager, iets in de vering of een draagarmrubber/ lager dat hemelen is.

    De wiellagers zijn vrij makkelijk te controleren door de auto achter even op de krik te zetten en dan te kijken of er speling op het wielen zit door het wiel met kracht heen en weer proberen te bewegen ( dus niet laten draaien, maar in de asrichting ). Dit moet je wel proberen met de handrem los...( dus de auto goed stabiel zetten )

    Voor zover je dit aandurft kan je ook verder kijken en kijken of er speling pp de scharnieren van de draagarmen zit, door met een breekijzer of ijzeren staaf wat heen en weer te wrikken ( wel met beleid!! ) en de draagarmrubbers controleren op zichtbare uitdroging ( scheurtjes ).

    Let er wel op dat de auto goed stabiel staat voor je gaat kijken!
     
  5. De boosdoener bij ons was een van de schokdempers (Focus II Futura uit 2005) aan de voorkant. Na een paar maanden heen en weer naar de garage, hebben we uiteindelijk voor een ophanging upgrade gegaan (dempers+veren vervangen). Blijkbaar was het probleem niet zo makkelijk te diagnosticeren.

    De wiellagers zijn inderdaad makkelijk te controleren, misschien is het handig om eerst dit te doen.
     
  6. Je kan ook nog even kijken of de achterwielen recht onder de auto staan. Als er een draagarmlager kapot is, dan gaat het wiel ook naar binnen staan en staat dan dus scheef onder de auto.
     
  7. Niet gewoon een kapotte veer? Die kraakt in de schotel?
     

Deel Deze Pagina