1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor Bandenspanning gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TurboNick3, 4 feb 2013.

  1. #1 TurboNick3, 4 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 feb 2013
    Hallo

    Ik was op zoek naar de juiste bandenspanning voor wintersport & wilde meteen informeren voor de bandenspanning bij andere omstandigheden en maten.

    Daarom ben ik zeer benieuwd naar welke bandenspanning jullie hanteren, waarom je voor die bandenspanning gekozen hebt en welke auto je rijd.
    Ik kwam deze PDF tegen die wel een redelijke indruk kan geven.
    (voor de focus staand bij weinig gewicht achter minder druk als voor, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling maargoed)

    http://www.conti.nl/wp-content/uploads/2012/11/LuftDruckTabelle_C_2012-1.pdf


    Ik Rijd een Ford Focus MK3 station 2.0TDCI automaat.
    Zomers: 235/40 R18 voor: 2.5Bar Achter: 2.5Bar (soms tot 2.8)
    Winter: 215/55 R16 Voor: 2.5Bar Achter: 2.5Bar (soms iets minder)



    Ik vind een band met iets meer druk net wat fijner rijden, vooral in de zomer. Hij word er toch iets stugger van & iets zuiniger.
    In de winter rijd ik met dezelfde druk tijdens normale omstandigheden, gaat het nu flink vriezer, sneeuwen, ijzelen dan wil ik wel eens zakken naar 2.2/2.3 op de voor en achterwielen. (al heb ik dat afgelopen weken niet gedaan).
    Nu met de Wintersport ben ik erg aan het twijfelen.
    Ik zit namelijk met 4 man in de auto + skikoffer+bagage in achterbak.
    Maar ik wil wel optimaal grip hebben.

    Mocht u tips of advies hebben hoor ik het graag.
     
  2. Voor winterbanden wordt geadviseerd om deze 0,1 tot 0,2 bar harder te zetten dan de zomerbanden. Jouw winterbanden kun je dus op 2,6 bar zetten.

    Zachter zetten geeft niet meer grip. Als je zoveel problemen in de sneeuw hebt, dan wordt het tijd voor sneeuwkettingen.
     
  3. Ik rij met de RS op de zomerbanden op 2.8 rondom (19'' 235 x35)
    Met de winderbanden rij ik op 2.5 rondom (17'' 215x45)
     
  4. Zowel zomer als winter 2.5.
     
  5. Idem maar ga binnenkort verhogen naar 2,7 bar. Kijkem hoe dat rijdt.
     
  6. Mij is altijd verteld dat hoe hoger de bandenspanning, hoe zuiniger de auto rijdt. Echter heeft de auto meer grip als je een lagere spanning gebruikt.
    Klopt dit of ligt dit toch anders?

    Wat mij opviel is dat na m'n winterbanden-wissel de bandenspanning 2.8 rondom was.
    Ik heb een 77kw 1.6TDCI Wagon Fase 3 (dat 14% bijtelling geval) met 17" 215/50 Continental banden en als ik de handleiding en de link hierboven nakijk zou ik als volgt moeten rijden:
    1 persoon = 2.1 rondom
    4 personen - 2.4 voor, 2.8 achter.

    Ik rijd zelden met 4 personen in de auto. Nu hanteer ik op mijn banden 2.8 rondom, maar dit lijkt me wat overdreven, ondanks dat ik wel een "zuinige" bandenspanning wil hebben.
    Wat adviseren jullie? :)
     
  7. 2.4 of 2.5 bar rondom is prima. De bandenspanning hangt ook af hoe hard je wilt gaan rijden. Als je in Duitsland harder dan 160 km/u gaat, dan is 2.1 bar wel weinig.

    Een lagere bandenspanning geeft meer grip in het terrein, maar op de verharde wegen ga je niet constant je bandenspanning aanpassen. Gewoon de juiste bandenspanning houden. Zowel voor de grip als de rolweerstand.
     
  8. #8 TurboNick3, 5 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2013
    Mijn logica verteld mij net dat je met winterbanden, net iets zachter (minder bar) moet gebruiken, bij zachtere banden plak je meer aan de weg en dus meer grip in winterse opstandigheden.

    In de zomer is het nagenoeg andersom, dan wil je net met de zomerbanden iets harder voor de zuinigheid en grip.

    Daarbij zeggende snap ik niet wat Irwan zegt, winter banden iets harder als zomer.

    Ik ben wel blij te horen dat vooralsnog de meeste ook rond die 2.5 of ietsje hoger zitten
    En de meeste 2.1 toch wat laag vinden.

    In de zomer ga ik ook eens proberen 2.8 romdom op de18inch wielen. eens kijken of dat beter bevalt.

    Ik ga op de rit na oostenrijk denk ik wel eens uitproberen om de achterbanden iets meer als voren te geven, mede omdat ik dit keer bagage mee sleep.
    Toch heb ik wel het idee dat de banden met meer Bar sneller uitbreken.

    Iemand ervaring?
     
  9. De meeste bandenfabrikanten schrijven voor om bij winterbanden een hogere bandenspanning toe te passen.


    Zo schrijft bijvoorbeeld Continental bij het gebruik van winterbanden een 0,2 Bar hogere bandenspanning voor als dat de autofabrikant voorschrijft.
     
  10. Meer bandenspanning bij winterbanden betekent dat je iets minder cm's loopvlakcontact per band krijgt, voor winterbanden is het beter om net iets meer gewicht per cm loopvlakcontact te hebben voor iets meer grip.
    Snappie?
     
  11. Anders gezegd heb je met iets meer bandenspanning het volledige loopvlak dat op de weg drukt. Zodra je de bandenspanning vermindert, is niet overal op het loopvlak dezelfde druk met als gevolg minder grip.
     
  12. Dus ik moet een halve bar omhoog naar 3 bar voor de winterbanden, aangezien ik zomer op 2.8 rij.

    3bar niet wet erg veel :weetikniet:
     
  13. Net even op 2,6 voor, 3,0 achter gezet. Eens kijken hoe dat rijdt. Ze zaten op 2,1/2,4, dus toch wel wat aan de zachte kant voor winterbanden.
     
  14. Vóór + 0,2 ten opzichte van voorgeschreven bandenspanning van een :st:
    Met de winterwielen, zit ik rondom -0,3.
     
  15. Eigenlijk moet de fabrikant er wel bij zeggen dat het om een hogere bandenspanning gaat bij dezelfde maat banden.

    Jouw winterbanden hebben toch een andere bandenmaat? 2.5 tot 2.7 bar zou ook goed moeten zijn.
     
  16. #16 little viper, 6 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2013
    Bandendruk Focus ST mk2

    ORIGINELE WAARDE FOCUS :st: = 2,3 rondom.

    Ik doe ongeveer hetzelfde als Martijn:

    In de zomer 0,1 à 0,2 max hoger
    (want de druk zakt als het kouder wordt!!!!!)


    Bij winterbanden ga ik NIET 0,2 bar hoger.
    Maar ga ik zoals Martijn -0,3bar,
    omdat de auto anders geen 462nm aankan bij MAX OPTREKKEN op ijkoude, bevroren asfalt :)

    ik heb het dus niet over sneeuw hé.
    Want daar kan hardere druk inderdaad een eventueel voordeel zijn

    Tip:
    Zowel bij winter- als bij zomerbanden kan de bandendruk als eens 0,1 à 0,2baar verschillen!! ;)
    Kwestie van even te zoeken wat het beste aanvoelt.

    Conclusie:

    Zomer 2,4 rondom of 2,5rondom
    Winter +/- 2,0bar rondom
     
  17. Wat is de standaard waarde van de RSband (19duims)?

    2,8bar???

    Vind ik al veel voor een laagprofielband.

    3bar (ook al is het winter) vind ik véél te veel voor zo'n laagprofielband.
    Ook voor een gewone band
     
  18. winterband meer verbruik als zomerband of niet?

    Ik heb mij eens laten vertellen dat een winterband méér zou verbruiken als een zomerband?

    Klopt of is het pure nonsens???

    Misschien meer verbruik, omdat je meer "plakt"?
     
  19. Winterbanden verbruiken de laatste jaren niet meer dan zomerbanden. Kan misschien per merk en model verschillen. Echter wordt vaak de rolweerstand verlaagt.
     
  20. verbruik van de winterband opzich zal niet veel verschillen. Er zijn meer factoren. Het slechte weer zorgt voor hoger verbruik, de kleinere maat zorgt voor lager verbruik, en doordat natuurlijk telt het druktverschil ook nog mee, daarnaast maakt Energy zuinige banden met lage rolweerstand ook wat uit.
     

Deel Deze Pagina