1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 100pk Carterontluchting diesel / Oil catch tank

Discussie in 'Performance' gestart door Haasje, 1 feb 2013.

  1. Op mijn 1.8TDCI Focus 1 Fase 2 hebben we een K&N openluchtfilter geplaatst.

    Op de originele buis van de luchtfilter naar de turbo zit een slang die van het kleppendeksel gaat naar de turbo. Gezien ik deze vettige troep eigenlijk niet in de turbo wil hebben we deze slang losgelaten en hier een afdopfilter opgezet.

    Het gevolg hiervan is dat de cartergassen en olie nu in het motorruim worden "gesprayed." Uiteraard is dit geen ideale situatie en ook APk-afkeur.

    Om dit te verbeteren wil ik eigenlijk een oil catch can plaatsen en heb ik hier wat onderzoek over gedaan.

    Nu heb ik al begrepen via forums dat een benzine-catch-can niet op een diesel kan gezien er een hogere druk in een diesel zit waardoor de poortjes op de catch-can van een benzine te klein zijn waardoor de druk niet goed weg kan.

    Weet er iemand een andere oplossing om de olie te filteren voordat deze lucht terug de turbo in gaat of zijn er ook betaalbare catchcans die werken op een diesel (specifiek deze diesel).

    Ik heb gelezen dat op een focus 2 1.8tdci wel zon catch-can zit. Kan hier echter weinig informatie over vinden. Misschien dat iemand weet waar deze can zit, hoe deze eruit ziet en wat deze kost en of deze dus ook op een focus 1 werkt?
     
  2. Upje:D

    misschien dat iemand een oplossing weet, of een toevoeging kan doen waardoor er discussie op gang komt:D
     
  3. Nogmaals een upje.
    Heb ondertussen wat andere dingen gedaan maar nog steeds geen catch-can gevonden.

    Iemand misschien nu wel iets te melden waarmee ik verder kom?:D
     
  4. Het staat me bij dat we op de Toyota Starlet (1.3, 12v of 1.6 turbo) hiervoor een brandstoffiltertje gebruikten. Deze werd dan meestal direct op het kleppendeksel gemonteerd. Het vangt de spray prima op.
    Is een soortgelijk filter hier ook niet toepasbaar, i.p.v. een can.
     
  5. #5 Haasje, 12 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2013
    UltimateGeppie, dankjewel voor de reactie.

    De diameter van de carterontluchting is rond de 22mm. Ik weet niet of er brandstoffilters zijn met deze diameter, en of deze ook groot genoeg zijn om de hoeveelheid olie die een diesel op omhoog perst op te slaan.

    Ik zal eens gaan informeren.

    Ik heb wel begrepen dat bij dit blok de cartergassen afgezogen dienen te worden door de turbo. Of dit ook zo is weet ik niet.

    Zijn er nog meer mensen die hier een zegje over hebben :D?

    Hoor het graag.
     
  6. #6 UltimateGeppie, 12 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2013
    Ik denk graag mee. Ik ben ook wel nieuwsgierig of er bij TDDI verbeteringen te halen zijn. Google komt wel met veel verwijzingen, dus het zal geen onbekend materie moeten zijn.

    [EDIT: heb inmiddels ook e.e.a. geleerd, maar volgens mij ben jij ook al zo ver]
    * Omdat het een turboblok is, moet de ontluchting voor de turbo worden aangesloten. Voorbij de turbo is een druk opgebouwd, en als je de ontluchting daarop aansluit dan is er geen afzuiging, maar een boost (overdruk).

    * Als het goed is zit er in het kleppendeksel (voor het ontluchtingsgat) ook een plaatje/schotje. Deze houdt de eerste olie al tegen. De hoeveelheid olie die je afzuigt is echt laag denk ik. Maar inderdaad: na 250dkm (noem maar wat) heb je de turbo en intercooler toch aardig wat olie aangeboden.
    Wellicht dat Amerikaanse modellen meer schiotjes (labyrint) hebben? De regels kunnen daar wel eens scherper zijn. Het is dus misschien goed een Amerikaans kleppendeksel te bestuderen.

    * Zoals je zelf ook aangeeft, wil je een oil catch hebben om de olie uit de turbo en inlaat te houden.
    Ik denk inderdaad ook dat je het niet met oogpunt performance moet doen, tenzij je blok zwaar getuned is en alle extra's gebruikt. Deze warme (olie-)lucht wordt door turbo verder opgewarmd. De IC koelt het daarna weer af.

    Volgens mij zijn er voldoende catch cans voor turbo diesels te krijgen.




    Ben benieuwd naar de reactie van turbo-tuners.
     
  7. Ik denk wel dat ik juist deze gassen eruit wil.
    Ik zie het nut niet om ze erin te houden.

    Het is ergens wel op het oogpunt van performance. Heb mijn setup wel aangepast.
    Heb een grotere intercooler in de voorbumper die ervoor zorgt dat de lucht buitentemperatuur is IPV 60-70 graden (opwarming door radiateur wanneer hij op originele plek hangt.)

    EGR afgedopt
    Powerfilter inductiekit
    uitlaat aangepast voor freeflow en daarna gechipt.

    Het vermogen dat ik daaruit haal post ik hier niet. Mocht je het willen weten kan ik je wel pmen :).

    Ik heb voor zover geen catchtanks kunnen vinden die een aansluiting hebben groot genoeg voor een diesel.

    Jij zegt dat er genoeg te vinden zijn. Ik heb er wel enkele gevonden met maar deze zijn 300+ dollar. Dit vind ik te gek.

    Ik ben inderdaad ook benieuwd naar reacties van andere turbo-tuners. Voornamelijk TurboDiesel-tuners. Hopelijk gaan deze nog reageren.

    In het ergste geval kan ik nog een catchtank laten maken of aanpassen maar hoop eigenlijk voor een leuke prijs iets te kunnen bestellen.
     
  8. Met jouw setup kan ik me voorstellen dat je deze extra damp niet in je inlaat wilt hebben. Het effect op performance kan je natuurlijk wel achterkomen; simpelweg de inlaatzijde afdoppen, en de carterzijde met een slangetje naar de grond leiden.
    Niet echt milieu vriendelijk, maar de damp gaat niet meer je inlaat in.
    Bij APK weer even terugbevestigen.

    Maar met deze setup heb je al eens gereden, dus je zal al ervaring hebben.
    Omdat je een catch tank wilt, neem ik aan dat het positief is (in elk geval niet negatief). Ik ga ook wel even verder zoeken naar een catch tank.
     
  9. Deze setup heb ik inderdaad al getest. Of het heel veel verschil maakt weet ik niet.
    Ik had het idee dat hij toen wel ietsjes sneller was maar dat kan ook tussen de oren zitten.

    Ik denk wel dat door deze troep mijn intercooler en inlaat langzaam dichtkoekt waardoor ik op de langere duur vermogen verlies. Vandaar de catchtank.

    Wanneer ik een catch heb wil ik ook de IC en inlaat schoonmaken om de troep die er al inzit eruit te halen.

    Alle beetjes helpen :)
     

Deel Deze Pagina