Banden (achter) trillen

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Rob_RE, 29 jan 2013.

  1. oké, noob vraagje van deze kant, hoe kan je zien/voelen dat een band gecupt is?
     
  2. Je kan het zien aan het profiel. Het profiel gaat dan wat omhoog staan. Noem het featheren. Je kan dit ook voelen met je hand.
     
  3. ok, dank je voor de uitleg Marco :thumbup:
     
  4. Net terug van de bandenspecialist, en inderdaad; de achterbanden zijn flink gecupt, en ook beyond repair omdat er te weinig profiel over zou blijven. Met de voorbanden en velgen is niks mis.

    Dat worden dus 2 nieuwe banden aanschaffen. Eerst maar eens op zoek naar goede, stille winterbanden, ik weet nog niet of ik zo tevreden ben over de Snowtrac 3 banden.
     
  5. paar dunlop winterbanden erop, of michelin maar dan moet je wel zorgen dat je het laatste type hebt, die cuppen niet en slijten mooi af.
     
  6. Alle merk winterbanden zijn eigenlijk wel ok, maar belangrijk is dat je ze goed op spanning houd!! Alle 4 weken even controleren en bijvullen, zet ze op 2,3 bar en ze blijven echt lang meegaan. Heb zelf snowtrack 2, staan ook bekent om cuppen maar heb ze al 3 seizoenen in gebruik (en nieuw gekocht, want met een gebruikte set weet je niet wat de vorige eigenaar er mee heeft uitgespookt) en rijd nog perfect. Heb ze alleen omgewisseld van voor naar achter.
     
  7. Het cuppen van een band hoeft niet perse bandspecifiek te zijn. Om het enigzins tegen te gaan kun je de banden beter om de 10.000km kruislings wisselen. Dus links voor met rechtsachter, mits de banden geen draairichting hebben. Anders de voorbanden met de achterbanden onwisselen.
     
  8. #28 McGyver, 2 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2013
    Mijn vader had met zijn snowtrack winterbanden last van cuppen.
    De oorzaak; versleten schokdempers.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Dat kan idd heel goed komen door slechte shocks, maar ook de geometrie van de huidige wagens is daar debet aan.
     

Deel Deze Pagina