1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk geen vermogen in z'n 5de versnelling

Discussie in 'Performance' gestart door Marcel., 11 jan 2013.

  1. Mede forum leden.

    Sinds een tijdje heb ik het probleem dat mijn focus in z'n 5de versnelling zo goed als geen vermogen meer heeft. In alle versnellingen is er geen enkel probleem en trekt hij goed door. Ook mijn turbo meter loopt gewoon goed mee, dus vermoed ik dat het niet aan m'n turbo kan liggen. Brandstof filter reeds vervangen zonder problemen achteraf. Zodra ik in z'n 5de versnelling zit rond de 100km/h, dus rond de 2000 toeren en ik trap m'n gas in om b.v in te halen heeft hij geen vermogen en kruipt echt omhoog qua snelheid.denk dat het ongeveer een sec. Of 5 duurt voordat tie eindelijk aan de 120 zit. Nogmaals "Ongeveer" kan wat korter of langer zijn maar in ieder geval heel langzaam. Koude of warme meter geeft geen verschil. En ook dan blijft de turbodruk dus langzaam achterwegen.

    Iemand hier ervaring mee of enig idee waar het aan zou kunnen liggen????
     
  2. Dat is een hele vreemde klacht, stel dat je hem wat verder doortrekt in de 4e versnelling, gaat hij dan wel verder met trekken zodra je hem in de 5e versnelling zet?
     
  3. Nee helaas, zelfs dat niet. Het is idd ook een hele vreemde klacht, vooral omdat het alleen in z'n 5de is
     
  4. Slang? (Lekje?) (vacuum zuiging?)

    Gebeurt het bij een bepaald toerental?

    John
    Grey-ears
     
  5. Hmmmm dat zou ik eens moeten nakijken, maar zou ik het dan niet in elke versnelling moeten hebben? En het toerental heeft geen invloed.
    Morgen inderdaad de vacuüm slangen eens nalopen.
     
  6. In z'n 5 moet ie natuurlijk wel echt vermogen leveren. Maar van 100 naar 120 in 5 seconden vind ik niet erg slecht hoor. Doet die van mij ook ongeveer. Optrekken in z'n 5 gaat lang niet zo goed meer als in de andere versnellingen.
     
  7. Vind het namelijk enorm vreemd omdat je zowel in z'n 1 t/m 4 echt lekker kan door trekken en echt goed vooruit gaat, en dan in z'n 5 doet tie zo goed als helemaal niets
     
  8. Als je toch slangen gaat controleren, vergeet dan ook die van de MAP-sensor niet. Die loopt van de uitgaande buis van de intercooler bovenop de motor, naar de sensor op je linker veerpoot. Als die eraf ligt of lekt, trekt die ook voor geen meter meer.
     
  9. De tot de 4 zijn het eigenlijk vertragingen. De 4e versnelling heeft een verhouding van ongeveer 1:1. De 5e versnelling is echt een versnelling. Dus dan moet de motor harder werken om te accelereren.
     
  10. Oké bedank voor de duidelijke verklaring. Klinkt dan inderdaad heel logische.

    En LDP, die zal ik inderdaad dan even goed nakijken.
     
  11. Rookt hij dan ook veel?
    Luchtfilter?
    Lekke turboslang?
     
  12. Nee veel roken doet tie niet. In ieder geval niet meer als anders.
    Net even een blik onder de kap gedaan en geen vreemde dingen kunnen ontdekken. Geen lossen en of lekke slangen. Alles zit nog keurig vast. Wat me net wel is opgevallen is dat mijn turbodruk meter minder snel en ver uit slaat dan dat hij voorheen heeft gedaan. Voorheen was het een "dansend" wijzertje, nu bouwt hij de druk geleidelijk op tot net over 1 bar. Was voorheen ook met flink planken 1, 5 bar. Hoop dat m'n turbo dus niet het leven aan het geven is, maar aangezien dat tie t/m z'n 4de wel lekker blijft trekken vind ik dit een vaag / irritant probleem
     

Deel Deze Pagina