1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Afwijking teller bij 16"

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jason101, 4 jan 2013.

  1. Nu wil ik overgaan van 15" naar 16" maar wat is de afwijking op de teller vraag ik me af. Bij 15" is 120 km/u op de teller daadwerkelijk 120 km/u.
    Omdat de omwenteling van de 16" groter is zou je zeggen dat 120 km/u op de teller dus lager zou moeten zijn. Dus ook minder kans op boetes:D
     
  2. Vul hier de bandenmaat in voor de berekening klik

    Ga je van 195/55 R15 naar 205/50 R16 of van 195/60 R15?
     

  3. Maar bij een grotere velg is je rubber hoogte toch minder zodat de omtrek van de band hetzelfde blijft...
     
  4. Maar toch wordt de omtrek van de velg groter. 15" of 16".
     
  5. #5 JW, 4 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2013
    Door de plattere band die op de 16 inch velg wordt voorgeschreven blijft de omtrek vrijwel gelijk t.o.v. de hogere band op de 15 inch velg. Als je de door ford voorgeschreven bandenmaat voor 16 inch velgen gebruikt is het verschil in rolomtrek minimaal en zal de tellerafwijking ook te verwaarlozen zijn.


    Ik rij zelf in de winter op 15 inch velgen met de door ford voorgeschreven bandenmaat en in de zomer met 17 inch velgen met de door ford voorgeschreven bandenmaat. Hierbij is de tellerafwijking minimaal.
     
  6. #6 jason101, 4 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2013
    Dank je Irwan, deze site is heel leerzaam. Heb hem gelijk bij men favorieten gezet

    Ik rij nu op 195/60/R15 en wil naar 205/45/R16. Bij de vorige :focus: had ik ook 205/45/R16 en beviel me heel goed.
     
  7. Juiste als je 205/45R16 gaat gebruiken, in plaats van de voorgeschreven 205/50R16 ga je tellerafwijking creëren.
    205/45R16 is veel kleiner dan de 205/50R16 en de 195/60R15 die erop hoort/zit.
     
  8. #8 jason101, 5 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2013
    Ik heb het nog ff op de tablel nagekeken en je hebt idd gelijk. 205/50/R16 geeft veel minder afwijking en blijft ook binnen de toegestane marge.
     
  9. Is de bandenmaat bij een focus 1 fase 1 in te stellen in de auto?
     
  10. Yep die is er in te programmeren.


    Douwe de 205/50/16 zijn dure banden, kan wel 30 euro per band duurder zijn t.o.v. bijv. 205/55/16 ( Focus II maat.)

    Je kan dus ook opteren om er 205/55/16 onder te doen. Past perfect, de snelheid wordt dan heel accuraat.
     
  11. Dat was idd mijn gedachte, heb enkele weken geleden 2 205/50r16 aangeschaft, dat was prijstechnisch niet echt grappig.

    Met 205/55r16 heb je meer mogelijkheden.
     
  12. @Marco

    Instellen moet denk ik met WDS gebeuren?
     
  13. @Peter klopt dit moet worden ingesteld met WDS.
     
  14. Tellerafwijking

    Mannen, ik heb laatst mijn printplaat van mij tellerunit schoongemaakt.
    Hierna is een tellerafwijking ontstaan van ongeveer 10%. Vervolgens heb ik mijn standaard banden en velgen omgewisseld naar 16" met wanghoogte 50.
    Ik dacht dat de afwijking zou afnemen maar dat was niet het geval. Nu moet ik dus blijkbaar via Wds dit opnieuw instellen. Maar wie kan dit, is het eenvoudig en wat kost het?
     
  15. Wanneer het probleem is ontstaan nadat de teller uit elkaar is geweest zou dit betekenen dat de tellernaalden niet op de juiste positie zijn terug geplaatst. Dit is niet softwarematig te corrigeren. Om dit te corrigeren zullen de naalden weer moeten worden verwijderd en op de juiste positie worden terug geplaatst.
     
  16. Afwijking teller.

    Het leuke is dat ik helemaal niet aan de naalden heb gezeten. Ik vraag mij dan ook af hoe je de naalden moet terugzetten. Ps. alleen de snelheidsmeter wijkt af.
     
  17. Wijkt de snelheidsmeter continue af of neemt de afwijking toe naarmate de snelheid toeneemt? Staat de naald wel netjes op nul als de auto stilstaat? wanneer de afwijking continue is op alle snelheden is het op te lossen door de naald op de juiste positie te plaatsen. Als de afwijking groter wordt naarmate de snelheid toeneemt heeft het verplaatsen van de naald geen zin.

    Als het probleem is ontstaan na het reinigen van de printplaat van de teller kan je er wel vanuit gaan dat je het probleem in de teller moet zoeken. Ook bij de focus 1 kan de bandenmaat in de PCM worden gewijzigd. Als de juiste bandenmaat is geprogrammeerd en het op de juiste positie terug plaatsen van de naalden het probleem niet oplost is mijns inziens de enige nog overblijvende optie om een andere teller te plaatsen.


    Je schrijft dat je de printplaat heb gereinigd. Welk middel heb je hiervoor gebruikt? Wanneer je een printplaat reinigt met een middel dat stroom geleid kan dit voor vreemde problemen zorgen. Normaal gesproken dient een printplaat te worden gereinigd met een geschikte elektro reiniger en daarna te worden beschermt met een isolatie spray/lak.
     
  18. JW bedankt voor je info.
    Ik heb alleen een nieuwe droge tandenborstel gebruikt.
    Ik zondag eens kijken of ik het op kan lossen. Want bij stilstand staat de wijzer onder de nul.
    En de tellerafwijking is constant. Lijkt erop dat de naald toch niet goed staat.
     
  19. Als de afwijking constant is is de kans groot dat het op te lossen is door de naald correct te positioneren.

    Ik heb dit zelf altijd gedaan door het testmenu van de teller te openen en vervolgens de digitale snelheid weer te geven. Vervolgens kan je het beste een constante snelheid aanhouden (bijvoorbeeld 50 KM/H) en de naald op deze positie plaatsen. Het kan zijn dat er een aantal pogingen nodig zijn om de naald op de juiste positie te krijgen. Mijn ervaring is dat je op deze manier de naald het nauwkeurigste afgesteld krijgt met zo min mogelijk afwijking.
     

Deel Deze Pagina