verschil in accu's?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focusz, 2 jan 2013.

  1. Kan de accu die in een Focus benzine (1.6) zit ook worden gebruikt in een diesel? (Tddi)
    Beide Fofo1 mk1
     
  2. Als ze dezelfde capaciteit hebben wel.
     
  3. Dat snap ik. Maar ik vraag me dus af of Ford dezelfde accu's monteert of bij diesels exemplaren met meer capaciteit gebruikt
     
  4. Meestal heeft een diesel een sterkere accu.
     
  5. Meestal worden er zwaardere accu's in diesels geplaatst vanwege het voorgloeien. Bij voorgloeien wordt gebuikt gemaakt van gloeibougies, die de verbrandingskamer opwarmt voordat er gestart wordt. Een dieselmotor werkt anders dan een benzinemotor. De ontbranding geschiedt door temperatuur en druk. Daarom moet de dieselmotor voorverwarmd worden. Een benzinemotor werkt dmv een elektrische ontsteking en hoeft niet voorverwarmd te worden.

    Dat voorgloeien trekt aardig wat stroom en daarna komt ook nog eens de startmotor die aardig wat ampèretjes trekt. De accu levert onder winterse omstandigheden soms tot maar 20% van wat hij 's zomers doet. Hoe lager de temperatuur, des te minder startstroom levert een accu. Heb je een zwaardere accu, dan heb je meer reserve. 20% van 400A is 80A en 20% van 500A is 100A. Dat kan het verschil zijn tussen niet of wel starten.

    De gevoeligheid voor koude hangt ook af van het constructietype van de accu. Zo zal een AGM het bij extreem lage temperaturen blijven doen, waar de natte loodaccu het allang heeft opgegeven.
     
  6. Met de huidige milieueisen wordt er soms nog minutenlang doorgegloeid, bij de moderne diesels zit er dan ook een forse accu in.
    Overigens kan de accu ook net iets groter uitgevoerd zijn als je voorruitverwarming hebt (was bij de Escortjes het geval)
     

Deel Deze Pagina