1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aansluitpunt T stuk voor turbometer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Marcel., 28 nov 2012.

  1. Een goede middag,

    Ik heb o.a een turbodruk- vacuüm meter aangeschaftaar kan er niet geheel duidelijk achter komen waar ik nu het T stuk tussen moet plaatsen om vervolgens naar mijn meter te gaan.
    Is dat toevallig het slangetje die naar de EGR klep gaat?

    Het betreft om mijn focus 1.8 TDCI uit 2002, focus 1 fase 2.

    Hoop dat iemand mij hierbij kan helpen....

    Greetz
     
  2. is er echt niemand die hier een antwoord op weet????
     
  3. Fout, gaat om een diesel..... Dacht aan een inlaatspruitstuk, maar dat gaat niet bij een diesel....
     
  4. Als je het slangetje naar je EGR-klep pakt, dan meet je alleen wanneer die aangestuurd wordt. Kan misschien ook weleens handig zijn, maar nu niet. :)

    Bovenop je motorblok, waar het slangetje naar je EGR-klep uit komt, zit een blokje dat lijkt op enkele slangen parallel aan elkaar (met 2 elektrisch bediende klepjes). Daar komt, aan de linkerkant van de auto, het vacuum uit de motor naartoe en het lijkt me dat je daar kunt inprikken met je meter. Aan dezelfde kant gaat ook een slang naar de variabele turbo-regeling, als je die hebt.
     
  5. hmmm ligt waarschijnlijk aan mij, maar weet niet helemaal wat je bedoeld.
    Ik weet wel in welke richting je zit maar niet precies wel slangetje je bedoeld.

    ik heb 'm nu op de slang aangesloten die (als je voor je auto staat) links op die in- of uitlaat zit van je intercooler zit aangesloten.
    ongeveer in het midden gaat dat slangetje dan ook via dat plekje wat jij bedoelde helemaal naar rechts naar een of andere meet eenheid.

    bij gas geven gaat de meter inderdaad om hoog, maar maximaal tot 1 bar maar de meter geeft geen vacuum aan....dus de min waardes.
    Ik weet ook niet of dat zo standaard is bij een diesel.

    Een hoop tekst en uitleg maar ik hoop dat iemand mij bij deze vragen en onduidelijkhed kan helpen

    Allen in ieder geval al bedankt:D
     
  6. Je hebt hem nu op de outlet naar de MAP-sensor aangesloten. Die meet de turbodruk net voor de EGR-klep en dus voordat de lucht de motor ingaat.

    Even plaatje lenen:
    [​IMG]

    In het midden, net voor je EGR-klep, zie je een blokje slangen zitten met 2 elektrisch aangestuurde klepjes (tussen de bovenste 2 cirkels). De middelste slang van de linkerkant (op de foto) gaat naar de EGR-klep, die van de rechterkant naar de turbo voor het verstellen van de schoepen.

    Van de 2 andere aansluitingen op de rechterkant (op de foto, dus bestuurderskant auto) gaat er 1 naar de airbox (overdruk) en de andere is het vacuum.
     
  7. Nog een beter plaatje gevonden:
    [​IMG]
     
  8. Bij een diesel motor word het vacuüm verkregen Door een vacuüm pomp en dus niet door de gesloten gasklep en het inlaat spruitstuk. Je zult dus een aansluiting in het spruitstuk moeten maken als je de turbodruk wilt meten.
     

  9. Thx voor deze super uitleg plus foto.
    Ga ik het morgen proberen te veranderen zodat ik 'm op de vacuüm kan aansluiten.

    Thx grtoetjes
     
  10. Zoals je zelf al aangeeft. De diesel motor heeft geen vacuüm in het spruitstuk. Deze zul je dus niet meten op de slang waar hij nu aangesloten zit. De slang die je nu gebruikt zit aan de druk kant van de turbo en geeft dus de juiste waardes af.
     
  11. Top!!! Hij zit dus toch goed in deze situatie. Ik hen 'm overigens precies hetzelfde zitten als waar het T stuk op bovenstaande foto zit
     

Deel Deze Pagina