(145pk 2.0) Echte grote benzine tank wagon rally editie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wurth, 20 nov 2012.

  1. Beste forum leden,

    Voor mijn Ford focus 2.0 145pk wagon uit 2006 vraag ik mij af hoe groot de tank is. In de specs staat 55 liter is dit incl eventuele reserve tank?
    Als ik naar de boordcomputer kijk en die staat op 0 dan kan ik ongeveer 52 liter tanken. Maar vandaag nog een stukje door gereden en 53,5 liter getankt:)
    Maar nu wil ik graag weten hoe veel verder kan ik nog?

    Hier voor had ik een mitsubishi space star en die had ook een 55 liter tank.
    Maar die heb ik een keer helemaal leeg gereden motor stopte er mee :schater:
    Toen kon ik 62,5 liter tanken maar zou dit ook in de focus kunnen. Heeft iemand hem een keer helemaal leeg gereden?
     
  2. Nee, nog nooit leeggereden. Ben ook wel benieuwd eigenlijk.
     
  3. Jerry can mee en uittesten als je het zo graag wil weten :mrgreen:
     
  4. #4 Divided, 20 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2012
    Zal ik niet doen, onderin de tank zit altijd wat vuil
     
  5. #5 wurth, 20 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2012
    Ja dat zou kunnen maar ik hoop dat iemand anders het al een keer heeft meegemaakt.
    Bij de space star had ik het in Friesland bij een aquaduct toen ik omhoog ging daar door ging de benzine achter in de tank en ging hij uit. Gelukkig kwam ik nog wel boven niet voor herhaling vatbaar.

    Vuil in je tank zal wel mee vallen als er vuil in zit ligt het toch al onder in je tank en wordt het zoiezo al aangezogen daarom heb je ook een brandstof filter. Heb wel eens een oude tank open gemaakt en was gewoon helemaal schoon tegenwoordig is de benzine zo schoon dat je er eigenlijk geen last meer van hebt.
     
  6. De bezine versies van de Focus 2 hebben geen vervangbaar brandstoffilter. Je hebt dus alleen de fijne zeef die onder aan de aanzuigbuis in de brandstoftank zit. Als je de tank volledig leeg rijd bestaat dus de kans dat eventueel aanwezige (zeer) kleine vuildeeltjes worden aangezogen en bijvoorbeeld in de injectoren voor problemen/verstoppingen zorgen met alle gevolgen van dien.

    Om het aanzuigen van vuil te voorkomen zit vaak de aanzuigbuis niet helemaal onderin de tank.
     
  7. ik zou hem dus ook niet eens tot 0 km rijden als het mijn auto was.
    Gewoon lekker tanken bij 50km, dan blijft je zeef tenminste schoon..
     
  8. Het vuil zal wel meevallen, tenzij je rotte benzine hebt getankt, maar je pomp vindt het minder fijn. De pomp haalt ook zijn koeling uit de brandstof.
     
  9. Ja dat kan wel maar als hij nog 50km kan rijden gaat er bij mij maar 48 liter in Als er dan bijvoorbeeld 62 liter in kan net als de space star dan kan ik ongeveer nog 140km verder rijden. Aangezien tanken niet mijn hobby is stel ik het tanken het liefste zo lang mogelijk uit.
     
  10. Je kan het ook uitrekenen als je de afwijking van de boordcomputer hebt;)
     
  11. Ja dat wil ik ook maar dan moet ik eerst weten hoe groot de tank echt is.
     
  12. kale tankinhoud is 55 liter!!
    dan kan je de vulhals nog vullen, hoe groot die is geven ze nooit op, dan heb je
    je aanvoer en retourleiding nog, ook dat geven ze niet op.
    Nu is alleen de vraag of die 55 liter incl. of excl. reserve is.........
    ik zou het er niet op gokken!!!
     
  13. En als tanken je hobby niet is, dan ook nog maar een tank ik je kofferbak bouwen, kun je nog verder rijden :schater:

    Sorry, moest ff en weer :ontopic:
     
  14. ik heb in het extreme geval 48liter keer getankt
    toen kon ik nog 20km rijden volgens de boordcomputer
    nooit geweten dat er meer dan 50liter in zou zitten
    ik wist wel dat tank 55liter is
    maar zoals andere aangeven mogelijk dat onderste 5liter nooit uit gaat om vuil onderin te houden

    ik weet van de mijne dat wanneer hij op reserve rijdt
    ik dan ongeveer 42-43liter kan tanken
    dus die extra 5liter zit ik nergens terug komen
    dit maakt me op zich niet uit
    of ik nu vandaag of morgen tank
    tanken moet je toch

    wat ik denk en kijk naar de pomp zelf
    onderkant pomp zit een bakje, hierboven gaat de brandstof in het bakje vallen
    komt het dus op de grens van het bakje dan is het mogelijk dat er dus 50liter uit is
    en de rest van de tank nog 5liter zit
    in dat bakje blijft ook altijd brandstof achter
    dit is gedaan voor als je in een bocht niet spontaan zonder brandstof staat.

    ik zie de tank meer als een 50liter tank dan 55liter tank
     
  15. De mijne heeft volgens fabrieks opgaven een 53 liter tank, laatste keer tanken (was gewoon echt leeg volgens bc nog 2km rijden) ging er 51 liter in. Dus er zou nog 2 liter in moeten zitten en met een gemiddeld verbruik van 1:19 nog goed voor 38 km, das dan exclusief de vulslang en ik tank hem altijd tot het nokkie toe vul. Die 51 liter tanken is dus inclusief de vulslang..
     
  16. De boordcomputer blijkt hier dus ook weer een indicator en geen vast gegeven. Als mijn BC aangeeft dat ik nog 0 km kan rijden kan ik er maximaal 48 liter ingooien. Zou dus een reserve zijn van 5 liter. keer 1 op 17 maakt 85 km.
     
  17. Misschien dat de meter met marges werkt. In ieder geval krijg ik er wel 27,5 liter in als de wijzer een halve tank aangeeft.
     
  18. uiteraard zit er een marge in, stel je BC geeft nog 50 km aan, je valt stil en de
    tank blijkt leeg te zijn en er daardoor schade is ontstaan, dan kan je Ford
    aansprakelijk stellen....met nadruk op KAN....zijn Amerikaanse praktijken, maar
    dat ga je in de europeese grote landen ook steeds meer krijgen.
    Ik vermoed dat de BC gewoon aan de hand van een berekening een voorspelling
    doet, heb je met de vorige tank zuinig gereden, dan kan je ineens met de volgende
    tank meer km's maken....vooral de Fiesta heeft daar erg last van:schater:
    Dus gewoon je tankmeter in de gaten houden, is veel belangrijker als een stukje
    display met cijfers;)
     
  19. Vandaag 54,5 liter getankt nieuw record met 600km dicht bij de 55 liter heeft iemand de 55 liter grens al overschreden?
     
  20. Dan rij je wel duurder.
     

Deel Deze Pagina