1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp gezocht met onderdeelnummers: koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ASW1, 20 sep 2012.

  1. Mijn focus is gisteren zonder een puntje pijn door de APK gekomen,
    maar mijn beun wist me wel te melden dat de koppeling op z'n laatste benen loopt.

    Ik lever de onderdelen altijd zelf aan, en ben nu op zoek naar een goede en gunstig geprijsde koppelingsset inclusief druklager (lijkt me verstandig die ook meteen te vervangen?)

    Waar ik tegenaan loop is dat er nogal wat verschillende nummers van verschillende merken tegenkom, wat ik eigenlijk zoek zijn de originele ford onderdeelnummers die bij mijn auto horen; en vroeg me af of iemand dat in die ETIS katalogus o.i.d. op kan zoeken voor me.

    Wat ik meen te begrijpen is dat de koppeling hetzelfde is voor alle jaren, maar dat er vanaf 11-2003 een ander type druklager is gebruikt.

    Anyway, voertuig:
    focus wagon 1,6 benzine eerste toelating 30.09.2004
    VIN: WF0NXXGCDN4D10457
    kenteken 38PNZB
     
  2. Klopt, die complete set had ik ook gevonden.

    Ik zoek echter ook de nummers van de koppelingsset en van het druklager apart.

    Wat ik tot nu toe heb gevonden, maar er missen wat nummers en ik weet niet of het klopt:

    Alleen koppelingset:

    FORD1077991

    VALEO 826055 

    LUK 622 2414 09

    SACHS ?????



    Koppelingset met druklager:

    FORD ?????
    
LUK 622 2414 34 

    VALEO ?????

    SACHS 3000990088



    Alleen druklager:
    
FORD1212 061 

    LUK 510 0058 10
    
VALEO 804539

    SACHS 3182 600 112


    Het gebruik van spaties in de nummers maakt het trouwens ook knap lastig zoeken
     
  3. Geldt dit ook voor mij? Mijn auto is alleen iets ouder. Wel zelfde type etc.
    52DXGB als kenteken. Ook een 1.6 Benzine
     
  4. Nee, niet voor jou.
    Open anders een eigen topic daarvoor, voordat men allerlei nummers en links door elkaar gaat gooien.
     
  5. Ben wel nieuwsgierig waarom je ze los zoekt?
     
  6. Zoals het er nu naar uitziet is het gunstigst om het druklager van LUK te kopen en ergens anders de Valeo koppelingsset. Dan ben ik voor minder dan 150,- klaar inclusief verzenden.

    Vandaar dat ik ook de losse nummers zoek.
    Ziet er nog iemand een probleem om die delen van verschillende merken te monteren?
     
  7. Tja... al je zo wilt gaan besparen....

    Ik zou het persoonlijk niet doen en een complete set van 1 merk nemen, het is maar 2 tientjes duurder.
    In theorie zou het gewoon moeten werken met delen van verschillende merken; maar daar is maar 1 manier om achter te komen hé ;)
     
  8. Natuurlijk zijn het "maar" twee tientjes.
    Maar ik vraag me af ik die twee tientjes niet net zo goed in mijn zak kan houden.
    Nutteloos geld uitgeven is ook makkelijk.

    Is er een reden te bedenken waaom druklager en koppelingsset van dezelfde leverancier zouden moeten zijn?
     
  9. Als je materiaal om wat voor reden dan ook niet blijkt te deugen, heb je niet dat fabrikanten naar elkaars spullen kunnen wijzen voor de oorzaak. Maar inderdaad, in theorie zou het moeten passen lijkt me.

    Voor twee tientjes zou ik het niet doen in elk geval :)
     
  10. Hoeveel uur moet ik eigenlijk ongeveer op rekenen om de koppeling te laten doen?
     
  11. Een garage doet het waarschijnlijk in ongeveer 4 uurtjes; er van uitgaande dat ze de juiste gereedschappen en een 'handige' brug hebben.

    Als je de situatie iets minder 'handig' is, ben je er al snel een (werk)dag mee bezig.

    Er zijn altijd uitschieters naar boven en onder: het is namelijk niet te voorspellen hoe vast bepaalde delen zitten of dat er nog dingen stuk gaan.

    Heb een paar maanden geleden de koppeling van een focus 1 1.8 vervangen.
    Om 10.00 uur begonnen en om 17.00 uur de garage weer uit rijden. Daar zat dan ook nog wat pauze bij in.
    Hij had offertes opgevraagd, die zaten tussen de 600 en 800 euro voor alleen het arbeidsloon :wow:
     
  12. Mijn garagist vraagt 250,- voor het vervangen,
    lijkt me een nette prijs dan, ik geloof dat hij 40 of 45 per uur rekent.

    Ik neem aan dat druklager en koppeling in theorie ook los van elkaar vervangen kunnen worden, en dat het daarom technisch geen probleem mag zijn deze van verschillende fabrikanten te betrekken?
     
  13. ik heb van kawe de koppeling binnen besteld op kenteken..

    kawe koppelingsset 961371
    kawe druklager 990001

    dit zouden de goede moeten zijn. echter zoek ik toch nog bevestiging zeg maar..
    Vrijdag gaan we het klusje klaren, Ben benieuwd hoelang we bezig zullen zijn.
    Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

    grtn Dennis
     
  14. Wat is nu precies het verschil tussen beide eerdergenoemde koppelingssets? Fase 1 en fase 2? Ik heb de volgende set van Valeo op het oog:
    0174918

    Deze zou moeten passen op de hele linie :focus: 1.4 en 1.6 als ik het goed begrijp. De omschrijving op de website is wat onduidelijk, maar bij navraag bleek dit een set met koppelingsplaat, drukgroep en druklager te zijn. Keurig geprijsd met 170 euro dacht ik zo :)
     
  15. Je moet oppassen met het druklager, dit is vanaf bouwmaand 11/2003 anders dan daarvoor.
    Ik kan niet opmaken uit de beschrijving welke versie dit is.
     
  16. Ik heb het nagevraagd bij de webshop/fabrikant. 0174918 is voor auto's vanaf 2003.11, 0170791 is voor de oudere modellen. Het verschil zit hem inderdaad in het druklager. Over het algemeen lijkt het zo te zijn dat de iets duurdere sets met het oude model druklager worden geleverd.

    Edit:
    ik heb ook deze opmerking zien staan: "Bij auto's tot bouwjaar 07/99 moet ook de hydraulische slang vervangen worden."
    Kan iemand dit bevestigen? En heeft er toevallig iemand enig idee waar ik deze, naast de dealer, kan bestellen?
     
  17. Volgens mij is het andersom; dat druklager dat op die tweede set staat afgebeeld is de versie vanaf 11/2003.

    De nummers die ik voor het druklager heb voor NA 11/2003 zijn:
    *ford [FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]1212 061
    luk 510 0058 10
    valeo 804539
    sachs 3182 600 112[/FONT]
     
  18. #20 wvrooy, 6 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2012
    Wat kunnen ze het toch ontzettend ingewikkeld maken af en toe... Ik heb het nog even nagekeken en het mailtje vanuit de webshop beweert dus het tegenovergestelde.

    Hoe kan ik straks zien of het druklager het goede model is? Staat het Valeo nummer (804501 voor het oude model) op het druklager/verpakking? Wel zo handig om even te checken voordat de boel straks open ligt. ;)

    Edit:
    Na nog wat zoeken blijkt "versie CPON" ook nog van betekenis te zijn. Dit lijkt dan weer het verhaal van de eerdere webshop te bevestigen, want op deze site staan wel de bouwjaren vermeld. Overigens ook weer met diezelfde afbeelding... :weird:

    Edit2:
    De boel is net binnengekomen, en alles lijkt te kloppen :D
     

Deel Deze Pagina