1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Poetsadvies: sterk verweerde lak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wvrooy, 17 sep 2012.

  1. Een vraag voor de fanatieke poetsers onder ons:

    Het nadeel van een rode :focus: met veel ervaring is dat de lak vaak aardig wat te verduren heeft gehad. Ik denk dat we in mijn geval wel kunnen spreken van sterk verweerde lak. Hoewel er stukken zijn (krassen en een roestplekje) die overgespoten zouden moeten worden voor een mooi resultaat, hoop ik dat er voor de rest van de auto nog wat te redden valt. Voor de beeldvorming: de motorkap en een deel van het dak zijn meer roze dan rood.

    Na het lezen van Boyd's waterval van poetsinfo (waarvoor dank!) is het stappenplan me aardig duidelijk. Wel heb ik nog wat moeite om zomaar te beginnen.

    Bij clubsponsor CarClean heb ik het volgende setje gezien: Meguiars Paint Restoration Kit. Is dit een goed startpunt? Of zijn er nog aanvullingen die jullie me aanraden? En ga ik hier inderdaad wat van de originele kleur mee terughalen of is spuiten de enige optie?

    Bedankt alvast!
     
  2. Ik zou de auto machinaal laten polijsten. Erna zelf bijhouden met goede producten en beschermen met een product met een UV-blocker.

    Handmatig heb ik onlangs nog wat resultaat proberen te bereiken met nieuwe handpads van Adam's Polishes in combinatie met Color-X van Meguiar's. Zwaar verweerde lak is dan amper goed te herstellen. Licht verweerde lak is wel goed te herstellen.

    Kijk maar wat ik weleens met rode auto's heb bereikt.

    [​IMG]
     
  3. Rode en gele auto's zijn wat vatbaarder voor verkrijten.
    De 'witte' bovenlaag is meestal flinterdun en goed te behandelen *mits* de lak niet 'op' is. Vaak is machinaal met een combinatie van een licht polijstmiddel met een niet te zware polijstpad al flink wat resultaat te behalen.
    Ik heb zo al op een VW Polo en een Opel Corsa prima resultaat behaald.
     
  4. Bedankt voor de reacties. Als ik het goed lees, zou machinaal polijsten dus een goede eerste stap zijn. De foto die Dwayne plaatst geeft wel hoop; als ik het zo goed beoordeel is die motorkap vergelijkbaar met de :focus:. Heb je de auto op de foto machinaal of met de hand gepoetst?

    Toch jammer dat ik tijdens de poetsclinic een aantal maanden terug geen tijd had!
     
  5. Er komen vast wel meer clinics.
     
  6. De auto is machinaal gepoetst. Handmatig bereik je dit resultaat niet gauw. Ik ben benieuwd naar je stappen in het vervolg. Een clinic bijwonen kan geen kwaad.
     
  7. Je kan het zeker laten doen maar ik zou het zeker overwegen om het gewoon zelf machinaal te doen met een DAP900. Vaak heb je voor de prijs om het te laten doen zelf al een machine. Bovendien zal de Focus op den duur weer gaan verkrijten dus dan kan je hem prima zelf weer aanpakken.

    Moeilijk is het zeker niet met een Dual Action machine zoals een DAP900 en het risico dat het fout gaat nihil met gezond verstand.
     
  8. Ik denk dat ik sowieso even een clinic afwacht. Omdat met poetsmachine het geheel toch wat duurder gaat uitvallen dan gehoopt, wil ik eerst wat technische mankementjes aanpakken. (koppeling gaat het binnenkort toch echt eens begeven ;))

    Bedankt voor de tips allemaal! Ik weet in elk geval wat de mogelijkheden zijn.
     

Deel Deze Pagina