Distributie na 51000km kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door telka043, 24 aug 2012.

  1. 2 jaar geleden is er in mijn fofo een andere motor gekomen. De oude verbruikte veel olie en stotterde, dat deed de nieuwe ook en heb daar ook mijn twijfels over. Maar bij de andere motor zijn volgens de factuur een nieuwe driem en spanrol geplaatst. Nu twee jaar en 51000 km later is deze riem geknapt of eraf gelopen of wat ook, de krukaspoelie draait nog wel maar de nokkenassen niet meer. Bij de nokkenassen zit de riem ook voor 2cm niet meer op de wielen.

    Een driem kan/mag toch niet na deze km al kapot lopen? De interval is 150000km vervangen, dus ruim hieronder. Bij de garage zijn ze nog met vakantie en ga ik dus maandag bellen. Ik krijg het idee dat ik goed bij de poot ben genomen. Ook omdat de klachten met de oude motor het zelfde waren als bij de huidige. Het betreft een FYDA motor.
     
  2. Eerst verhaal halen bij de garage om te zien wat zij zeggen. En nee het hoort gewoon niet te gebeuren als alles goed is gemonteerd.
     
  3. bovag garage? zo ja, ga je dan maar inlezen in de garantievoorwaarden.
     
  4. Auto Service Pekela, of te wel vak garage pekela.
     
  5. gewoon in gesprek gaan met de garage zoals Romano ook al zegt, denk dat je daarmee het beste resultaat behaalt en het snelst tot een bevredigende oplossing komt voor beide partijen.
     
  6. Ik denk dat eerst duidelijk moet zijn (en bewezen moet worden) wat de oorzaak is van de kapotte riem. Is dit een montagefout, productfout of heeft het een externe oorzaak. Als het een externe oorzaak heeft zijn de kosten over het algemeen nergens te verhalen.

    Als ik het even snel gezien heb is Auto Service Pekela aangesloten bij de Bovag en werkt dus volgens de Bovag voorwaarden.

    Volgens de Bovag voorwaarden heb je op reparaties en onderhoudswerkzaamheden 3 maanden garantie. In dit geval is deze garantietermijn dus ruimschoots overschreden.

    Dit wil echter niet zeggen dat je helemaal geen rechten hebt. Gezien de (verwachtte) levensduur van 160.000 km / 8 jaar zou je dus volgens het consumentenrecht redelijkerwijs mogen verwachten dat de riem langer meegaat dan 51.000 km / 2 jaar. Gezien er al een deel van de levensduur is verstreken (en er na reparatie dus sprake van een verbetering is) is het gebruikelijk dat je zelf ook voor een deel van de kosten opdraait. Overigens kan je wettelijk gezien wel recht hebben op een dergelijke regeling maar als de tegenparij niet mee wil werken kan het veel tijd en geld kosten om je gelijk te halen. Een rechtsbijstandverzekering is dan wel handig voor advies en bijstand.




    In eerste instantie denk ik dat je met het betreffende bedrijf in gesprek moet gaan en even afwachten met welke oplossing zij komen. Als zij niet willen meewerken aan een oplossing kan je informatie inwinnen bij een rechtsbijstandverzekering (als je die tenminste hebt).
     
  7. Zou het erg knap vinden als je na 2 jaar/50.000km een montagefout kan bewijzen; als dit namelijk zo zou zijn dan was het al wel eerder opgetreden.
    Materiaalfout lukt je misschien nog; maar jah..... dan krijg je een nieuwe riem voor nop.
    De eventuele gevolgschade blijf je zelf mee zitten.

    Ben erg benieuwd of en wat je er uit weet te slepen.
     
  8. Driem waarschijnlijk niet stuk maar tana

    Het blijft me wel bezig houden, dus vanavond maar eens voorzichtig gekeken. Deksel van de driem los gemaakt aan de bovenkant en de nokkenassen gedraait. De riem zit wel volledig opnspanning en na een volledige ronde bleek dat er geen enkel tand vanaf was. Toch maar even navraag gedaan en waarschijnlijk is de onderste poelie/tandwiel losgelopen. Deze is immer conisch en zonder spie.malthans dit heb ik mij laten vertellen. Kan dit zomaar gebeuren? Komt dit vaker voor? Er zou denk ikmwelmschade in het blok zijn?
     
  9. #9 dutchguy, 24 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 aug 2012
    Edit: overbodige vraag.
     
  10. Waarom zou je gevolgschade niet kunnen claimen? Waarom zouden fabrikanten dan angstvallig HEEL snel autos terugroepen waar een kleinigheidje mee mis is? Als ze gevolgschade niet moeten vergoeden dan zouden ze beter autos niet terugroepen maar gewoon gratis herstellen mocht het onderdeel daadwerkelijk kapot gaan.
     
  11. Het gaat hier om een reparatie van 2 jaar geleden.....
    Niet om een onderdeel wat origineel op het voertuig zat. Het is waarschijnlijk niet eens een origineel ford deel, maar iets van de grossier.
    Tevens is er sprake van wat waarschijnlijk een motor van de sloop is.
    Omdat het bij een Bovag garage is gedaan zijn er in ieder geval nog wat garantievoorwaarden te vinden.
    Die zullen dan ook uitgeplozen moeten worden.

    Ik ben met je eens dat in bepaalde gevallen gevolgschade keurig geclaimd en vergoed wordt.
    Maar in dit geval lijkt het me erg lastig vanwege de toch alweer hogere kilometerstand en leeftijd.

    Misschien is er aan te tonen dat de riem helemaal niet vervangen is... (als dat daadwerkelijk het geval id)
    Op de riem en rollen staan meestal wel datum stempels.
     
  12. Als ik het goed begrijp zit de distributieriem er nog gewoon op en is deze niet gebroken of beschadigd. Als dit het geval is zou er met de distributieriem dus weinig mis zijn.

    Als blijkt dat bijvoorbeeld de krukasbout is losgelopen zou dit kunnen wijzen op een montagefout. Dit is natuurlijk altijd mogelijk maar mijns inziens was het probleem dan al veel eerder opgetreden en niet pas na 2 jaar. Ik denk dat het erg moeilijk is om na 2 jaar nog te kunnen bewijzen dat het destijds niet goed is gemonteerd.


    Persoonlijk denk ik dat het een gevalletje is van domme pech. Ik denk dat je er niet vreemd van op hoeft te kijken als de reparatie volledig zelf betaald moet worden en dat je al blij mag zijn als het garagebedrijf enige vorm van coulance aanbied.
     
  13. De kruikaspoelie is idd losgelopen. Wat mij wel opviel is dat de nokkenassen niet goed staan. Althans volgens de voorschriften. Normaal gesproken zou hier bij een liniaal geplaatst moeten worden, maar als bij mij de uitlaat horizontaal staat, staat de inlaat juist verticaal. Wat ik ook probeer. Dit lijkt mij dan ook niet goed? En dat de driem een tandje verkeerd zou staan ala maar niet zoveel. De riem zat trouwens ook niet eens los oid maar de poelie lag gewoon los. Morgen maar eens bellen en kijken wat ze zeggen.
     
  14. Nou de kogel is door de kerk. De garage heeft de huidige motor onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat deze overleden is. Goh dat wisten we nog niet. Ze willen er een motor inhangen met 161000km en een neiuwe driem, nu wel met nieuwe bout, voor €500,- Dit is op zich niet duur natuurlijk maar hier heb ik geen andere fofo voor.
     
  15. Je weet nu wat je aan je huidige Focus hebt, hoe hij stuurt en remt, banden enz
    dan is €500,- voor een andere motor (incl. montage???) niet duur, en kan je
    daarna weer verder sturen en dit bedrag bij de afschrijving optellen.
     

Deel Deze Pagina