1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

brandstof pompdefect

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door silvy, 15 aug 2012.

  1. wij hebben een ford focus 1.6 station benzine uit 99 nu start bij regelmatig niet
    er komt dat ook geen benzine uit is dat echt de brandstofpomp defect of kan hetook nog wat anders zijn
    en is het mogelijk om ook zelf de pomp te vervangen
     
  2. Om te kijken of de pomp wel of niet werkt, kun je eens goed luisteren zodra je de auto op contact draait. De pomp onder de achterbank maakt dan een zoemgeluid, doet hij dat niet dan draait de pomp niet. Als hij niet start omdat de pomp niet draait, kun je de achterbank zitting omhoog klappen en eens een vuistslag of 2 op het stuk geven waar normaal de naad van de 2 zittingen is.
    Ook kan het wel eens helpen om de tank niet te leeg te laten worden en bij mij is het zo dat wanneer ik de auto op een scheve ondergrond of helling parkeer, het probleem ook vaker voorkomt.
    Forumgebruiker Don Frölich heeft mij afgelopen week ook wat tips gestuurd die hij van een Ford monteur gekregen heeft; wat wynns injector system cleaner gebruiken, dit wil wel eens wat dwars zittend vuil losmaken in de tank en pomp, een nieuw benzinefilter kan helpen, mocht dat niet helpen kun je je relais nog nakijken. Dan ben je voor 2 a 3 tientjes misschien klaar inplaats van een paar honderd voor het plaatsen van een nieuwe pomp.

    Een nieuwe pomp zelf is niet heel duur, maar omdat de tank er onderuit moet is het duur in garagekosten. Je kunt het in principe zelf, als je de tank er maar onderuit krijgt zonder problemen.
     
  3. brandstofpomp

    we hebben de filter al vervangen er zit ruim een kwart tank in die cleaner hebben we er ook al in gedaan de relais hebben we ook al omgeruild met een andere waarvan we wisten dat hij goed werkte de ene keer hoor je de pomp wel de andere keer niet
    en het zoemen hoor je soms wel heel erg zacht gisteren starte hij wel even na uit te hebben gezet wou hij daarna weer niet starten we hebben ook de aanvoer onder de motorkap los gemaakt soms komt er een straal uit de andere keer alleen druppels
     
  4. Tank eronder weg is wel te doen... kost wel enige inspanning.
     
  5. Mijn ervaring is dat het bij minder dan een halve tank al sneller voorkomt.
     
  6. Bij mij is het probleem dit weekend ook weer voorgekomen helaas. Starten doet die nu helemaal niet meer met het gevolg dat de auto nog op het vakantieadres staat. Anwb gaf als enigste optie de auto naar een dichtsbijzijnde merkdealer te brengen $$$$. Dus ga komende week de auto zelf ophalen. Ik weet dat de tank eronder uit moet maar mijn vraag is. Is het goed te doen die pomp uit de module te krijgen? Ik weet namelijk dat je zowel de hele tankmodule als enkel de pomp kunt bestellen. Maar liever alleen een pompje a 115 euro vervangen dan een hele module van 289 euro. gr Don
     
  7. Ik heb inmiddels de hele module zelf vervangen. Achteraf een piece of cake (als je een brug en versnellingsbakkrik hebt). Dus voor degene die geen brug hebben is het de moeite de klus te klaren in een doe het zelf garage. Het scheelt je veel gevloek.

    Mijn how to: (helaas zonder foto's)

    Welke onderdelen nodig:

    Nieuwe brandstofpomp of complete module met pomp.
    Als je goed rondsurft op het net zie je dat alleen de pomp al tussen de 130 en 160 euro kost. Snuffel je nog beter rond dan kom je erachter dat een nieuwe module met dezelfde hierboven beschreven pomp ingebouwd 155 euro kost, terwijl dezelfde module bij de meeste Nederlandse Automaterialenzaken al 289 euro kost. (ik heb de complete module besteld i.v.m. dat het weer wat werk scheelde m.b.t. tot het inbouwen van de pomp, en ik van te voren niet wist wat de toestand van de module was.

    Nieuwe pakking voor de module. Kost bij de dealer ongeveer 14 euro.

    Nieuwe brandstoffilter. Bij dealer 20 euro.

    Werkwijze:

    Als eerste stroom op de pomp laten zetten om te controleren of deze daadwerkelijk kapot is. Doe dit zo dicht mogelijk bij de pomp zelf. Onder de zitting van de achterbank loopt de kabel richting de tank. Maak gelijk de rubber los dit maakt het wat makkelijker als je de tank eronderuit moet halen.

    Mocht je pomp haperen dus even goed wat benzine transporteren, dan haal je de zekering (15 ampere) van de brandstofpomp eruit, en zet m op contact. Zo maak je het systeem drukloos.

    Haal de minpool van de accu los

    Vervolgens haal je de tank leeg met een dun flexibel slangetje en een pompje. Snijd dit slangetje aan het uiteinde schuin af anders blijf je steken tegen het terugslagklepje welke aan het uiteinde van de brandstofvulpijp bevestigd is.

    Als je dit gedaan hebt breng je de auto omhoog.

    Maak het hitteschild los. Dit gaat het makkelijkste met een grote dopsleutel. Volgens Etis moet je de uitlaat ook losmaken. Maar dat was bij onze wagon niet nodig. (zonder maar iets te verbuigen lukte het ook zonder de uitlaat los te maken)

    Maak de brandstof filter kompleet los.

    Maak aan de achterkant van de tank de leidingen op het actief koolfilter los. (Onderste slangetje lostrekken en middelste slang met snelkoppeling.) Derde slang van de ontluchting kan je laten zitten.

    Vervolgens moet je het koolfilter verwijderen. Trek deze een beetje naar achteren en schuif deze omhoog.

    Maak de twee slangen van de vulpijp los.

    Zet vervolgens de versnellingsbakkrik onder de tank en maak de beugels die om de tank zitten los. Deze zitten op 1 punt samen bevestig t.h.v. waar eerst het brandstoffilter bevstigd was. Klap de beugels naar achteren zodat deze nergens meer de tank raakt.

    Laat de tank nu voorzichtig een stukje zakken totdat je er met een arm tussen kan.

    Maak nu de stekker los op de pomp.

    Nu kan je de hele tank laten zakken. Als je de tank goed leeg hebt gekregen kan je dit het makkelijkste met de hand doen. De lege tank weegt amper wat.

    Nu je de tank eronderuit hebt. kom je bij je uiteindelijke doel. Het vervangen van de complete module of alleen de pomp. Hoe dan ook je moet de hele module euit halen.

    Maak de leidingen op de moduledeksel los. Als je geen speciaal gereedschap hiervoor hebt kun je dit met een punttang en een platte schroevendraaier. Let op bij het loshalen van de leidingen zie je dat er drie o-ringen per leiding zitten (bruin/wit/geel). Deze moeten laterna op dezelfde manier weer teruggeplaatst worden.

    Draai de dop die om de module zit los.

    Nu zie je op de bodem van de tank de module zitten. Pak deze compleet vast en draai deze een slag, waardoor deze losklikt en en je het geheel kunt verwijderen.

    Mocht je alleen het pompje vervangen, dan zit er meestal een gereedschapje bij het pompje geleverd en een beschrijving hoe je het pompje moet plaatsen. Mocht je de de complete module willen vervangen kun je nu in omgekeerde volgorde te werk gaan om alles weer te monteren. Gebruik alleen nu ook een nieuwe pakking voor de module en een nieuw brandstoffilter.

    Als je alles gemonteerd hebt en de accu weer hebt aangesloten, de zekering hebt teruggeplaatst, en de tank hebt gevuldt zet je de sleutel op contactstand (absoluut niet gelijk starten). Het kan zijn dat de wijzers helemaal uitslaan. Wacht totdat alles weer vanzelf goed terugstaat. Als het goed is hoor je ook de pomp een korte poos. Deze is dan het systeem weer aan het vullen. Ik heb voor de zekerheid de sleutel drie keer op contact gezet om zeker te zijn dat de leidingen compleet gevuldt waren. Daarna startte hij als en nieuwe auto!!!!


    Al met al ben ik er even mee bezig geweest, om het te repareren. Dit kostte me vooral tijd omdat ik niet wist wat ik allemaal zou tegen komen, en ik zelf altijd ales drie keer naloop. Mocht je erg handig zijn, moet het in een uurtje, anderhalf uurtje lukken. Je kan jezelf dus ontzetend veel geld besparen.

    Probeer wel iemand bij de hand te houden. Je bent immers met een brandstofsysteem bezig. En het maakt het repareren wat leuker.


    Succes

    M.v.g. Don

    P.s. Mocht iemand het adres nodig hebben waar je n complete nieuwe module inclusief pomp voor 155 euro excl verzending (2,95) kan bestellen dan hoor ik het wel. Weet namelijk niet of ik links van bedrijven hier mag vermelden.
     

Deel Deze Pagina