2.5i 20V 305pk Tips aanpassingen Focus RS II ?

Discussie in 'Performance' gestart door DutchRS, 30 jul 2012.

  1. Hallo allemaal,

    Na lang zoeken, veel lezen en weer verder zoeken op dit forum, ben ik er helaas nog niet helemaal uit. Waarschijnlijk ligt het aan mijn eigen zoekkwaliteiten, maar ik zou graag het volgende aan jullie willen voorleggen:

    Ik heb al enige tijd een Focus RS II en wil beginnen met een paar aanpassingen.
    Jullie mening stel ik daarbij zeer op prijs.

    Op dit moment wil ik nog niet chiptunen of remappen ofzo, maar ik wil wel 3 zaken aanpassen:

    • – andere downpipe met of zonder sportcat ?
    • – andere einddemper, Milltek of Mongoose of een andere?
    • – ander luchtfilter, K&N, ITG, Pollen of iets anders?
    Ik verwacht hiermee niet een snellere auto te krijgen, maar een betere gasresponce, wat meer koppel onderin en een betere sound.

    Wat denken jullie, hebben deze aanpassingen zin of niet en/of moet ik nog andere zaken aanpassen? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, tips en meningen.

    Groet, Frank
     
  2. Een andere downpipe met sportcat in combinatie met een andere (lees grotere) intercooler en vervanging van de recirculation valve zou een leuke winst moeten opleveren.
    Mijn ervaring met een ander luchfilter is dat je alleen wat meer aanzuiggeluid hoort. Hier moet je jezelf niet teveel van voorstellen want het standaard luchtfilter heeft hetzelfde model (geen inlegfilter). Ik heb hierover ook contact gehad met Mountune en zij vertelden dat ze in al hun upgrades gewoon het standaard filter laten zitten.

    Twee weken geleden heeft iemand mijn intercooler opgehaald bij mij thuis en die kwam ook met zijn blauwe RS. Voor zover ik begrepen had lag hier ook een Milltek onder en het geluid was fenomenaal. Ik hoorde hem van ongeveer een ruime kilometer aankomen over de provinciale weg die in de buurt bij mijn huis ligt. Heerlijk geluid wat ik straks zeker zal missen...
     
  3. Je RS heeft op voorhand de meeste baat bij een grotere intercooler. Airtec of Pro Alloy moet je dan nemen.

    Luchtfilter doet wel iets...maar verwacht geen wonderen. Zeker niet van een andere inleg filter. Het geeft een leuker geluid, maar bij niet goed reinigen van de filter (te veel olie erop spuiten) geeft ook weer kans op problemen.

    Andere downpipe, idem...deze kun je voor weinig geld scoren. Zoek op ebay of verschillende sites naar mensen die van MP350 naar MR375 gaan of nog hoger. Bij de MP350 set zit een grotere downpipe. Die weer wordt ingewisseld voor een nog grotere bij andere sets. Deze downpipe is een orginele Ford RS500 downpipe. reteduur bij Ford, maar op internet kun je een gebruikte voor weinig scoren. Wat brengt het...ook een beetje.

    Sportscat, vind ik een upgrade die best veel geld kost voor wat je ervoor krijgt. Persoonlijk zou ik dan een map upgrade meer overwegen. Die sportscat zou je kunnen doen als je op het laatst nog de extra beetjes eruit wil persen. Vermogens boven 400 pk.

    Milltek of Moongoose, de Moongose was erg goed in de tijd van de Cosworth. Toedertijd het beste wat je kon krijgen. De laatste jaren is Milltek ze in kwaliteit voorbij gestreeft. Daarmee zeg ik NIET dat de Mongoose niet goed is!! Is nog steeds een goed product.

    Gaat het je om geluid dan is de combinatie van wat je neemt of juist niet de beperkende factor. De RS van Twan, klinkt retegoed, maar dar zit (dacht ik) geen cat en ook geen middendemper op. Ik weet niet wat dat doet op de auto van Twan, maar (heel) veel mensen klagen met deze combinatie voor "drone" op snelweg snelheden. Daarom heeft Milltek ook een resonated versie gefabriceerd. Die heeft hier minder (meestal zelfs helemaal geen) last meer van.

    Zoals Johan schrijft, is ook de re-circ valve een leuk betaalbaar ding wat je kan vervangen. Deze zorgt dat de turbodruk wat beter op druk blijft, een beter gasrespons en je bent af van het irritante fluitje.
     
  4. Johan en Johoo,

    Bedankt voor jullie tips. Hier ga ik zeker mee aan de slag.

    Eigenlijk was ik van plan om van K&N een wisselfilter te kopen (dus niet de Extreme), maar begrijp nu dat ik dat eigenlijk niet hoef te doen.

    @ Johan: zou je eventueel nog kunnen achterhalen wat voor uitlaatsysteem de koper van jouw FMIC heeft?

    @ Johoo: inderdaad Airtec of Pro Alloy - buiten het prijsverschil - welke zou jouw voorkeur hebben?

    @ alle RS II bezitters: Welke olie moet er volgens jullie bij een ford onderhoudsbeurt in de RS gekieperd worden? Heb hier een keer over gelezen, maar kan het niet zo gauw vinden.

    Alvast bedankt weer, groet,

    Frank
     
  5. #5 eReSke, 31 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2012
    Ik weet niet precies welk type uitlaat systeem er onder die RS lag; makkelijke is om denborre even een berichtje te sturen.

    Zelf had ik de intercooler van Pro-Alloy, maar beide type intercoolers zijn sowieso een verbetering ten aanzien van de standaard intercooler

    De olie die in de RS moet is 0W40 met de specificatie WSS-M2C937-A. Aangezien deze olie alleen bij de RS gebruikt moet en hoeft te worden, zal de "standaard" dealer deze niet op voorraad hebben. Als je zelf de olie wilt vervangen, adviseer ik je om de olie uit het buitenland te halen, scheelt een hoop in de prijs.

    Oh ja, wat betreft het luchtfilter kan je ook even de ervaringen van Simon (SBRO) afwachten.
     
  6. Thanks Johan.

    Ik zal denborre een PB sturen.
    Misschien idd handig om even te wachten op het verhaal van SBRO.

    Moet de olie nog van een speciaal merk zijn (Castrol edge)? En had jij de Pro Alloy FMIC zelf gemonteerd?

    groet, Frank
     
  7. Voor het ''nieuwe'' filter van K&N zal je idd nog ff geduld moeten hebben, de testen zijn nog volop aan de gang.
    Hier gaat er, nadat de auto terug is van de TUV een airtec intercooler in (staat al in de garage te wachten), ik ga hem er zelf inzitten, wel met de auto op de brug,
    de re-circ valve heb ik er ook al inzitten.
     
  8. De olie die er bij mij is ingegaan is inderdaad van Castrol maar volgens mij is de specificatie het belangrijkst.

    De intercooler heb ik door een bedrijf laten monteren omdat je hiervoor wel een brug nodig hebt en helaas heb ik die niet. Heb je een brug tot je beschikking dan kan je de intercooler zonder problemen zelf er onder zetten als ik spreek voor de Pro-Alloy. Maar voor de Airtec zal hetzelfde gelden.
     
  9. OK is duidelijk Johan, bedankt weer.

    Hey Simon (SBRO) wat een verhalen maak jij op dit forum zeg. Erg leuk om te lezen! Dappere zet om je RS uit te lenen. Ben benieuwd wat er uit de testen komt, maar je zal ons vast wel op de hoogte houden :D.

    Weet je inmiddels al wat de onderhoudsbeurt gaat kosten? Ik heb onlangs twee dealers gebeld en de prijzen voor de RS zijn:

    Kleine beurt € 398,- incl. btw (excl onderdelen niet onder garantie)
    Grote beurt € 591,- incl. btw (excl onderdelen niet onder garantie)

    Blijf je volgen, succes met je RS!

    Groet, Frank
     
  10. Dat zijn de standaard prijzen voor onderhoud incl de olie en de bougies, letop, als je voor een beurt gaat geef dan ff ruim van te voren aan dat je met een RS2 komt en dat ze daar speciale onderdelen voor nodig hebben die ze meestal NIET op voorraad hebben.

    Met mijn RS maak ik idd heel wat mee, leuke en minder leuke dingen idd, als je alles wil lezen ben je er idd nog wel ff zoet mee:mrgreen:

    Uit wel deel van Nederland kom jij vandaan Frank (mag evt via PB)
     
  11. Ik heb zelf een compleet open mongoose systeem zonder cat en een airtech intercooler.... ook een k&n filter.. dit alles lever 330 pk op zonder aan passingen en je krijgt een heeeeel andere auto terug...
    Ik weet niet waar je vandaan komt anders kun je een keer luisteren ergens:cool:
     
  12. Ik woon tegen Den Haag aan en ben van plan om naar de eerst volgende grote meeting te komen. Hopelijk kunnen we daar eens kennismaken en kan ik e.e.a. van jullie leren.:D

    gr. Frank
     
  13. Dat zou zeker leuk zijn om elkaar eens te treffen op een meeting :cheer:
     

Deel Deze Pagina