2.5i 20V 225pk Origineel of gechipt

Discussie in 'Performance' gestart door Bjlmertens, 24 jul 2012.

  1. Hallo,

    Heb sinds een kleine 2 weken een focus st.
    En een ding is zeker, iedere km is genieten :-)

    Nu lees ik veel hier over chiptuning en mijn laatse 2 disels heb ik ook laten chippen.
    Maar hoe weet ik nu of mijn 2e handse st origineel is of niet, de ford dealer waar ik hem gekocht heb wist me dat ook niet te vertellen.

    Ik kom van een 1.6 fsi passat met 115 pk af....
    Dus of de st nu 225 of 275 pk heeft beide is voor mij gewoon een heeeel stuk sneller.

    Vandaag op de weg naar werk op de autobahn eens gas gegeven tot 220 vond ik het snel gaan en tot 240 liep hij zonder al te veel problemen.
    Helaas waren er meer mensen onderweg en heb ik geen kans meer gehad hem uit te rijden.

    Kan men het misschien aan de turbodruk meter zien, want met chiptuning word deze verhoogd neem ik aan?
    Of is de enige manier een rollenbank test?

    Groetjes
    Bjorn
     
  2. Ik denk dat hij gechipt is. Waarom? Ik heb een tijdje stock gereden en heb regelmatig plankgas gereden in Duitsland, maar haalde moeizaam de 240. Nu hij gechipt is met Dreamscience haal ik makkelijk 240...En meer :rock:

    En wat betreft de turbodruk: met stock kwam hij niet verder dan 0,8- 0,9 bar. Met Dreamscience komt hij regelmatig in het rode gebied :)
     
  3. De Ford dealer kan wel degelijk uitlezen of er nog een orginele map opstaat.

    Ook een 100-160 km/u tijd kan hier duidelijkheid verschaffen. Of vertel eens wat je turbodrukmetertje doet.
     
  4. Ok, ik zal er eens op letten wat het metertje doet.
    Precies heb ik er niet opgelet, was meer bezig met de rest van het verkeer :-)
    Volgens mij als ik byv in de 4 gas geef gaat hij iets recht van het 3e streepje staan net voor het rode gebied.
    Ik zal er eens beter op letten de volgende keer.
    En de test van 100 naar 160. In welke versnelling beginnen?
     
  5. Dit is een interesant verhaal dit ga ik in de gaten houden.
     
  6. dat vindt ik knap
    kan geen 1 dealer die hier achter kan komen
    dit ivm de kenveld map waar de chiptuning in gebeurt niet zichtbaar is
    dit is een extra deel van de software voor de computer

    software deel blijven ze vanaf
    en de kenveld gaan ze met waardes spelen
    zoals toegestane turbodruk bij x toerental
    max turbodruk wordt vaak 0.1-0.3bar verhoogt en die lijn wordt over het hele toeren bereik gezet

    dat is de rede dat de ecoboost qua trekkracht gelijk blijft aan orgineel maar wel dik 50pk meer heeft
    na 2500rpm kom je uit op max trekkracht nm en die lijn zakt normaal af echter nu laten deze stabiliseren waardoor je pk vele dan veel meer stijgt dus meer vermogen heeft
     
  7. Ik weet niet zeker, maar volgens mij kan alleen een dyno test uitsluitsel geven.
    Ofwel op de rollerbank en gassen maar
     
  8. dynorun,speedtest
    dragrace met andere st waar de waardes wel bekend van zijn

    maar in ieder geval zal de turbodruk veel moeten zeggen
     
  9. Vanmiddag even naar de autobahn gereden.
    Heb 3 keer de tijd geklokt zo goed het kon .
    Links het stuur en iphone vast en rechts de pook :-)
    Ik kwam iedere keer uit rond de 9,7 sec van 100 tot 160.
    Maar wat was het warm vandaag (30 graden volgens boordcomputer) olie temp liep toch redelijk snel op :-)

    Ik denk dat hij origineel is, want tijdens het meten was de turbodruk 0,6 bar.
    Bij tussensprinten gaat hij wel iets over de 0,9.

    Dus ik ga nu genieten van het vermogen en als ik er dan aan gewend ben gaan we misschien toch eens kijken voor chiptuning. Ben er toch wel huiverig voor omdat ik al een paar keer gelezen heb dat men beter meteen dr rs koppeling moet laten inbouwen.

    Zoals gezegd het is moeilijk in te schatten als je van een 115 pk passat komt.
    En de manier waarop er altijd vermogen is kon ik alleen van mijn dieseltjes na het chippen.

    Bedankt voor jullie hulp!
     
  10. Met een Bluefin stage 1 chip doe ik 100 - 160 tussen de 6,7 en 7 sec afhankelijk van de temperatuur.

    80-120 in de 4 in 4 seconde
    80-120 in de 5 in 5 seconde

    Chippen is zeker de moeite waard.
     
  11. Maandag was het zover.
    De bluefin was geleverd en ik kon niet wachten :-)
    Nadat er een kopie van mijn originele software was gemaakt werd de bluefin map geinstalleerd. Na 1 minuut.... Error code 77 en starte de auto niet meer.
    Heb toen superchips gebeld, waar men mij vertelde dat de auto waarschijnlijk al gechipt was. Dus toch!
    Heb toen mijn maping naar hun gestuurd.
    De volgende dag kreeg ik netjes een antwoord met daarin een oplossing voor mijn probleem.
    Er bleek inderdaad al een andere map op te staan en een oude software versie van ford.
    Bluefin aan de pc en een nieuwe ford software en een fase 2 mapping werd gedownload.

    Deze heb ik dan geinstalleerd volgens het aangeleverde stappen plan.

    En zie meer vermogen niet zoverl als verwacht maar toch merkbaar meer :-)

    En.... Heb nu een werkende rode pijl om me te vertellen dat ik nu echt wel schakelen moet :-)

    Dus al met al super tevreden over de support van superchips.
     
  12. Nice, veel plezier ermee en voorzichtig met je koppeling...;)

    Wat voor tijd meet je nu bij een 100-160 sprintje vanuit de 4? (Ff starten met gas geven bij 90 zodat de turbo even tijd heeft om op te spoelen en bij 100 gaan timen.)
     
  13. Zei ik toch..:mrgreen:
     
  14. Vandaag tijd gehad om te meten.

    80-120 in de 4 is nu 4 seconden

    100-160 in 4 gaat nu rond de 7 seconden (6,9/7,1/7,2)

    Dus hij is een stuk vlugger gewoden :-)

    Had niet gedacht dat er zoveel verschil zit tussen de verschillende chip tunings.

    Helaas weet ik niet wat er eerst op stond
     
  15. Heb je de tijd van de km teller afgenomen of heb je een gps meter zodat je werkelijke snelheid meet?
     
  16. Op de teller.

    Een preciese meeting is moeilijk tijdens het rijden met in 1 hand de telefoon :-)

    Maar de meeting voor en na het chippen zijn op dezelfde manier gemaakt. Dus zelfs als de snelheid niet klopt kan men wel zien dat de tijd beter is geworden
     
  17. Binnenkort, als het goed is, komt er weer een dyno dag bij Verhoeven in Harskamp, dan kun je echt zien hoeveel er onder de kap zit :rock:
     
  18. Gefeliciteerd

    Originele ST is 0,6 bar en 0,9 overboost

    Chip is normaal gezien 1,2 bar naargelang de tuner of mapping.

    Wat waren de turbo-waarden van de software die er al op stond?
     
  19. De turbo ging niet boven de 0,9 zou ik zeggen.
    Ook komt de turbo er nu sneller/harder in.

    Heb er in iedergeval plezier van en dat is het belangrijkste :-)
     

Deel Deze Pagina