airco filter/droger vervangen..

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by janno, Jul 23, 2012.

  1. als ze het systeem vullen doen ze eerst 30minuten maximaal vacumeren
    en dan 3minuten wachten max om te kijken of druk niet gestegen is

    dat is 1 manier andere manier
    is koudmiddel uit pompen en systeem eraf halen
    dan co2 fles pakken en op 2.5-3.0bar in airco systeem zetten
    alles kranen dicht en starten
    de pomp moet dan inslaan zo ja dan kun je verder en zet je hem op 10bar
    auto voor 1.5uur laten staan
    geen terugloop dan is systeem dicht.
    zo nee dan moet je eigenlijk kijken in het electrische deel waar het probleem zit

    beide manier die boven genoemd zijn is methode voor het vullen
    als systeem gevult wordt altijd met fluor doen
    dan kun je na 2 weken terugkomen en systeem met uv-lamp controleren
    niks te zien dan weet je haast zeker dat hij lek dicht is
    doet hij het toch niet meer
    doe je airco apparaat aansluiten en opnieuw leeghalen
    het gewicht zou ongeveer gelijk moeten liggen met gewicht toen je hem gevuld hebt
    als dit zo is dan is airco systeem lekdicht

    dan moet je electornisch zoeken
    eest kijken of pomp 12volt krijgt zo nee dan kun je hem eventueel voeden en kijken of hij wel werkt
    dan volg je de draad naar de zekeringkast en controleer je de zekering
    ook heel en geen 12volt
    dan druksensor/presostaat als deze 2pinnen heeft dan kun je deze doorverbinden waardoor pomp in moet slaan
    doet hij dat dan is sensor defect

    als laatst kun je de aansturing van interieur nog controleren of deze wel naar voren gaat


    kort gezegd als je 100% zeker weet dat hij niks verliest
    dan moet je electirsche schema bij pakken en volgen
    dan komt je altijd op de boosdoener uit
     
  2. ja oke, maar omdat hij het toen hij net gevult was wel 3 dagen deed, denk ik niet dat het electronische is.

    en als ze het met fluor doen, is dat met het blote oog niet te zien, aan sporen ergens op kwa kleur ofzo.
     
  3. als het echt lekt zie je dat het groenig is
    maar als het heeft geregend kan het zijn dat het weggespoeld is
    met uv lamp zie je door de bril het echt oplichten

    maar je zou het dus kunnen zien

    anders draai de dop van de airconippel los (de zwarte dop)
    dan zie je in/om ventiel zelf het spul ook zitten
    dan weet je dat het iets van

    http://www.ardybrouwer.com/c22.jpg
    je moet ook weten dat het de olie is die je zou kunnen zien
    die heeft namelijk de zelfde kleur en fluor is meer doorzichteger
    http://willieairco.files.wordpress.com/2011/11/imgp8456.jpg
     
  4. ik zag wel een gele vloeistof ( foto 2) bij de droger zitten op z'n koppeling..

    ik denk dat ik alvast de bumper er maar even af haal, dat als hij daar lekt dat de garage gelijk die droger erop kan zetten ivm die gekke koppeling
     
  5. zo

    hele dag bij de garage gestaan, en daar kwam uit, dat hij 0.5 bar per uur verliest door de airco pomp die lek is..

    nu is een nieuwe pomp 200.-

    bij onderdelenlijn kan je meestal wel nette pompen kopen voor minder geld..

    waar moet ik bij het kopen op letten ? is er nog verschil tussen 1.4 / 1.6 / 1.8 / 2.0

    natuurlijk kijk ik wel naar diesel/benzine auto
     
  6. 200 euro voor een pomp is goedkoop. Meestal ligt nieuw op 400 - 600 euro. Voor nieuw pomp. Denk dat betreffende pomp een gereviseerde pomp is. Dan is het eventueel wel mogelijk.

    Mijn advies is doe eigenlijk niet de goedkoopste optie maar wel optie dat je 1jaar garantie hebt op de pomp. Mijn pa was de gereviseerde pomp na 11maanden defect. Onder garantie nieuwe pomp onder gegaan en heeft dik 8 jaar gezeten auto is toen weggegaan ivm gebreken die aankwamen waaronder airco die minder werkte. Het gaat wel om Opel vectra b uit 96.

    Via onderdellijn is garantie wel moeilijk.
     
  7. Ik denk dat je er verstandig aan doet dan toch ook die droger/filter te vervangen.
     
  8. Dat is zeker geen verkeerde idee vooral als er ook wat rotzooi van pomp door defect in het systeem is gepompt.
     
  9. hey

    ik heb een nieuwe airco pomp binnen, en deze wou ik morgen erop gaan zetten, dus zonet alvast even gekeken hoe alles zit..

    ik kwam niet veder dan kijken, wat ik niet begrijp is hoe ik de multiriem eraf haal..

    ik heb wel 1 spanner gevonden ( poelie zonder draad waar de multiriem onder door gaat) maar deze zat gewoon vast met dop 10, en kon ik gewoon los draaien ipv ontspannen.

    kan iemand mij uitleggen, waar ik die riemspanner vind en hoe deze ontspant..

    alvast bedankt
     
  10. @Simon; wanneer ben je een vakman? Of bedoel je er niet mee gaan lopen klieren als je niet weet wat je doet? ;)
     
  11. pomp zit er inmiddels in, samen met het filter/droger die wel rete vast zat aan die leiding zeg.
     

Share This Page