hey ik had laatst een lek in me airco systeem, en toen heb ik de condensor vervangen, mij werd verteld dat ik ook de filter/droger moest vervangen, maar zo eigenwijs als ik ben, heb ik dat niet gedaan.. hij is toen gevuld met de nieuwe condensor, en de airco werd weer koud, alleen na 3 dagen werkt de airco weer niet. ik heb dus nu een filter/droger besteld.. maar nu de vraag omdat ik het nu goed wil doen moet ik nu de auto weer laten vacumeren, dan het filter erop en dan vullen of kan ik gewoon het filter eraf halen, en dan vacumeren en afvullen.. ik heb namelijk gelezen dat als het systeem met buitenlucht in aanmerking komt dat het vocht kan aanzuigen de vraag is dus, wat is nu de volgorde zoals ik moet gaan werken
Je zult het systeem eerst weer leeg moeten laten halen, dan het filter/doger moeten vervangen en dan weer het systeem laten vacuumeren en afvullen. Echter denk ik niet dat door het filter/droger je airco nu niet meer werkt maar dat er meer aan de hand is..
leeg halen is toch makkelijk, als ik de leidingen los haal, ontsnapt het gas. en hoezo denk je dat er meer aan de hand is... hij deed het toen 3 dagen, en die garage zei dat de condensor lek was, dus die is vervangen. als die nog ergens een lek had, dan had het systeem ook niet op druk kunnen komen lijkt mij.
Een auto met een verzadigd filter koelt nog wel alleen minder koud. Wat betreft het gas laten ontsnappen... Gewoon niet doen R134A is namelijk schadelijk voor het milleu en als je het op je huid, of nog erger, in je ogen krijgt ben je je leven lang getekend..
dat is gedaan door de aircoman, toen was de condensor lek, toen een nieuwe erin gedaan, en toen was het goed. Ik heb toen alleen niet het filter vervangen, wat hij zei dat die ook moest vervangen worden... maar kan ik dus simpel gezegt, gewoon het filter er tussen uit halen (dan loopt het gas weg) dan een nieuw filter erin zetten, en dan weer laten vacumeren/vullen enz. toen ik de condensor ging vervangen, zag ik wel iets wat gele sporen op het filter.. kan dat betekenen dat hij daar iets laat doorlopen, wat ong 3 dagen heb geduurt voordat het systeem gewoon weer te laag is.
Men adviseert meestal om die te vervangen wanneer het aircosysteen open is geweest. Dat heeft ermee te maken dat er korrels in zitten die water opnemen, en die korrels hebben maar een beperkt absorbtievermogen. Die droger heeft er dus waarschijnlijk niets mee te maken dat de airco het nu weer niet doet. En waarom denk je dat het systeem weer leeg is dan, hoe weet je of er niet iets anders aan de hand is? En heb je bij het vervangen van de condensator wel nieuwe o-ringen gebruikt?
ja die o ringen zijn vernieuwt.. dus zelfs als de korrels geen obsortie vermogen meer hebben, dat de airco het dan nog steeds koud moet koelen... ik had idd al gelezen, dat er veel druk op de droger staat, dus dat kan je niet zomaar even los halen... dus eigenlijk moet de auto weer nagekeken worden op lekkage ergens anders.
Ik zou de aircoboer eerst eens laten kijken hoeveel koudemiddel er nog in het systeem zit. Is dat te weinig dan zit er ergens een lek, als het nog genoeg is dan moet je het probleem ergens anders zoeken. Filter/droger kan bijna niet lek, behalve misschien het ventiel of op de koppelingen.
wat ik zag wat idd bij die koppeling dat er een gele vloeistof op zat, voordat de airco gevuld werd, deed de koppeling ( die de airco pomp mee laten draaien bij de multi snaar) het niet.. toen de airco het een paar dagen deed, toen nam de koppeling hem wel mee, en nu de airco het niet meer doet, draait dat wiel weer niet.. hoop dat het duidelijk is. want weet de benaming niet van dat koppeling die dat airco wiel mee neemt.
Is de logica niet dat het wiel moet draaien om de airco aan te drijven. Dus wiel niet draaien, geen airco. Tenzij deze stop wordt gezet als er een andere storing is binnen het systeem. Ben het met Simon eens dat je daar zelf niet aan moet gaan sleutelen als je er geen verstand van hebt.
Heeft de aircoboer die je systeem afgevuld heeft er fluor bijgedaan? Zo ja dan kan hij met een UV-lamp zoeken waar het lek zit, als dat het probleem is tenminste.
ik weet niet of er fluor bij is gedaan.. ik ga morgen terug en even vragen of hij ook goed gekeken heb naar de lektest.
naar de lektest is niks meer dan systeem laten staan en verloop van tijd kijken of nog steeds vacuum hebt laatste keer dat iemand tegen me zei dat systeem leeg was had het verkeerd complete dynamo was groen en snelkoppeling zat gevoelsmatig rond de 0graden dat binnen seconden zo snel kan het dus gaan geluk dat ik hem net goed genoeg erop kreeg anders had ik me hand verbrand (als iets extreem koud is kun je eigen ook verbranden toch?? of heet dat anders) filter/droger zit bij peugeot vast aan de condensor dit is 1 onderdeel dus filter/droger vervangen gebeurt zelden maar zoals rest zegd laat een airco boer aan werken tenzij hij zegt dat systeem leeg is en jezelf het mag vv thuis geeft wel extra reistijd en ongemak vooral als blijkt dat het niet goed gedaan is en je weer terug kan aircoboer geeft hem na reparatie zekerheid dat hij dan goed werkt voor hoe lang ligt aan de lekkages
vandaag terug geweest naar de garage, die zei dat het systeem dicht is, omdat hij een half uur op druk had gestaan, als die lek zou zijn, dan moest de druk toenemen/afnemen. hij wist ook even niet wat er aan de hand was, en zei dat michien de magneet koppeling te ver uit elkaar stond, dus ik heb deze naar een maximaal van 0,3mm gebracht, maar nog steeds geen airco. a.s. dinsdag word de auto bij de garage nagekeken.