heel af en toe schokje/inhouden 1.8 TDCi 2006

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by roadronner, Jul 16, 2012.

  1. Sinds afgelopen vrijdag valt me op dat de motor heel af en toe een moment inhoudt. Het voelt als een klein schokje alsof ie heel even vermogen verliest en daarna direct weer doorgaat. Zo'n schokje duurt hooguit een halve seconde ofzo. Het maakt hierbij naar mijn idee niet uit in welke versnelling, welke snelheid en of je optrekt of constant rijdt (cruisecontrol). Ik heb het nu een keer gevoeld bij optrekken binnen bebouwde kom (in zn 3, 50km/u) en op de snelweg met cruisecontrol (120/130 op de teller, in zn 5). Daarnaast ook nog op andere willekeurige momenten. In totaal nu ongeveer 5 a 6x in 500km. De motor is dus een 1.8 TDCi uit 2006 met nu bijna 256 duizend kilometer op de klok.

    Iemand enig idee wat dit zijn kan? Binnenkort ga ik een paar duizend kilometer rijden in korte tijd: ik ga over 10 dagen eerst naar München en weer naar NL, en dan 2 dagen later naar zuid Frankrijk en weer terug, dus ik heb liever niet dat de Focus me uitgerekend dán in de steek laat :cool:
     
  2. Heb ik ook weleens... rond de 2000rpm? Als ik dan wat langer het gas
    heel licht gebruik, bijvoorbeeld klaverblad snelweg, waar je nog een beetje
    gas geeft, maar door de bocht rijd.

    Maar verder niet echt een schokje, maar je voelt dat ie even iets anders aan
    het doen is als gewoon op toeren blijven.

    Ik denkkk...

    Iets met die overboost functie, dat als je vol gas geeft je alle 280nm's krijgt dat systeempje...


    ** Bij mij gaat ie af en toe beter in de 280nm mode als ik niet VOL gas geef, maar rustig induw. Af en toe gaat ie dan echt als een speer.
     
  3. Hier merkte ik het gisteren ook weer sinds tijden, dit nadat de verstuivers zijn vervangen. Gebeurd bij ongeveer 2000 toeren. Misschien moeten die van mij nog even verder ingeleerd worden, maar ik verwacht dat het niet over gaat.
    Het hikje doet me heel erg denken aan het hikje wat ik ook bij 1500 toeren heb. Het lijkt alsof er iets niet helemaal lekker gaat met de brandstof/lucht verhouding, het voelt een beetje aan als een motor die afslaat en meteen weer doorgaat.
     
  4. Is er al wat meer duidelijk over je omschreven probleem?
     
  5. Ik heb dit al heel lang aan de hand met mijn ford focus 1.8tdci van 2007.
    Ik heb al vanalles geprobeerd:

    Bij een Siemens Diesel Centrum langs gegaan, maar die vonden totaal niks aan de brandstofpomp, verstuivers, sensoren, ...

    Bij mijn ford garage hebben ze nieuwe motorsteunen geprobeerd welke een paar weken een oplossing leken te zijn, maar tevergeefs.

    Nu na een heel lang rit door italie (totaal 3500km autostrade gereden) lijkt de motor iets beter te draaien.

    Iemand anders op dit forum had als oplossing het vervangen van de roetfilter meende ik. Maar ik zelf zie bij mij die dit niet als probleem.

    Zelf heb ik een paar zaken in gedachte:

    - PCM waarde in de software zijn niet goed, want een warme motor doet het erger dan een koude motor
    - VCV klep op de brandstofpomp die niet meer ok is. (http://diesel.ad.ua/files/si.pdf)

    Maar persoonlijk heb ik het gevoel dat de fout in de software ligt van ford en bij heel veel garages ben ik al raad gaan vragen en niemand die hierop ingrijpt.
    Persoonlijk ga ik alle gegevens verzamelen die ik vind op internet en naar ford sturen want na 1 jaar zoeken en veel centen kwijt te zijn wil ik nu dat er oplossing komt. Graag wil 3ton halen met mijn wagen.

    Mvg

    Jorn
     
  6. Roetfilter kun je denk ik wel uitsluiten. Ik heb de mijne begin dit jaar laten schoonmaken en dat had geen effect. Met de nieuwe verstuivers hikt hij bij mij nog wel eens zij het minder vaak dan eerst. Wel hikt hij bij 1500 toeren, dat is ook het moment waarop de turbo mee gaat doen.
    Mijn vermoeden is dat het probleem in de programmering van de ecu zit. Dat deze net te laat extrra brandstof in laat spuiten op het moment dat de turbo zijn werk gaat doen.
     
  7. Probeer de dynamo vrijloop poelie maar eens te vervangen.
    Misschien is je Multiriem-spanner ook wel aan vervanging toe.
    En als je toch bezig bent; check de krukas-poelie ook even.
     

Share This Page