1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Herman's ST188 updatejes

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Herman RS turbo, 9 jul 2012.

  1. Balen! Hoop dat alles verzekerd word, dan heb jij weer een strakke voorbumper zonder steenslag.;)
     
  2. Das mooi balen Herman, gaat wel weer netjes worden uiteindelijk maar toch.

    Ben zeer benieuwd wat de verzekering gaat doen, jij komt tenslotte uit een uitrit en moet ten alle tijde voorrang verlenen, al heeft ze 10 knippers aan staan.

    Suc6 met de afhandeling :thumbs:
     
  3. Wat Simon zegt klopt in de basis wel. Hoewel als zij vaart mindert en richting aangeeft ik toch wel mogelijkheden op (gedeeltelijk) verhaal zie.

    All Risk verzekeren zou in de eerste plaats niet echt slim zijn. Je betaalt premie over de nieuwprijs, maar krijgt bij total loss de dagwaarde uitgekeerd. Is voor zo'n ouwe focus niet meer interessant. En waarom wil je dat nu ineens?
     
  4. Zonde, hopelijk wordt het allemaal snel afgehandeld en staat je ST snel weer te blinken!
     
  5. het klopt idd dat de kans groot is dat ik niks vergoed krijg.
    Wat ik al wel weet is dat het mij iig geen noclaim gaat kosten.
    Dus alles wat er eventueel binnen te halen valt in de zin van gedeelde schuld is meegenomen.

    Ik dacht dat je bij een all risk een recente taxatie moest aanleveren en dat de premie daarover wordt besloten en niet over de nieuwprijs maar daar kan ik me in vergissen.
    Mn verzekeringsagent gaat dit van de week even helemaal voor mij uitzoeken.
    Reden dat ik dat nu opeens wil is vrij simpel.
    Dit ongelukje zal hoogst waarschijnlijk mijn fout zijn en in dit geval maakt het me niet veel uit vanwege de geplande lak herstel die er was.
    Maar nu kom ik er goed vanaf, als ik me nou eens voorstel dat dit met veel meer gang was gebeurd kom ik er minder goed vanaf en zitten er echt kreukels in de focus.
    Dan is het fijn als de taxatie waarde gewoon uitgekeerd wordt, of iig genoeg om het weer te herstellen.

    Maar als ik straks precies het hoe en wat weet voor wat betreft het all riks verzekeren ga ik dit eens afwegen.
     
  6. Die dingen gebeuren helaas en iedereen blundert wel eens incl. ondergetekende die al 28 jaar zonder schades en ongelukken rijd.

    Hierbij ook gedeeltelijk te danken aan de overige verkeersdeelnemers :mrgreen:
     
  7. erg vervelend zo'n schade...!

    qua verzekering: het is soms een lastige afweging waarbij ook het aantal schade vrije jaren e.d. mee speelt. Tov van mijn vorige Focus 1.6 ti-vct betaal ik per maand slechts 4 euro meer voor allrisk, terwijl de nieuwwaarde 11k hoger is, volgens de verzekeringsopgave dan. Ik had veel meer premieverhoging verwacht, dus hoe dat precies berekend wordt?

    Ik stond voor aanschaf van mijn nieuwe tweedehands juist op het punt allrisk te verlagen naar beperkt casco, dus oa diefstal en stormschade en nog wat van die zaken. Ook zit daar meestal ruitschade in (dit kan eveneens erg duur uitpakken). Beperkt casco kan soms een goede optie zijn. (niet voor zelf veroorzaakte schade uiteraard).

    Er zijn ook nog varianten van allrisk verzekering beschikbaar, oa meer toegesneden op een wat oudere auto.
     
  8. Voor verzekering geldt vaak, als je het zelf kan opbrengen moet je het niet verzekeren. Vandaar dat je de WA wel moet verzekeren, maar all risk is alleen interessant als je zelf de schade niet kan dekken, waar dat punt ligt is ieder voor zich. Mijne gaat volgend jaar uit de all risk gok ik zo.
     
  9. Zo das zonde sterkte met herstel!

    helaas kan je niet op de knipperlichten afgaan, anders zou ik hier bij iedere rontonde een botsing hebben.
    Ook met de motor zoek ik eigenlijk altijd oog contact om te zien waar de auto heen gaat.
    Nu heb jij daar niks aan want met zo, n meid ben je natuurlijk snel afgeleid en waar je naar kijkt ga je naar toe, althans dat is mij geleerd met de motor:mrgreen:
     
  10. Het is even stil geweest na die kleine aanrijding, maar aangezien de ST binnenkort toch naar Gert Jan gaat voor wat spuitwerk, had ik nog een ander idee.
    Dit idee had ik al een tijdje in mn hoofd en dit is eigenlijk de ideale gelegenheid om dat idee uit te voeren.

    Ik had op een focus RS een keer een motorkap gezien waar de lucht roosters van een Fiesta Turbo in gelast waren.
    Dit vond ik er wel heel dik uitzien en na wat wikken en wegen besloten om dit ook te gaan doen.
    Nog even gedacht om andere roosters te pakken, zoals die van een siërra cosworth (zie je wel vaker in een focus kap) maar uiteindelijk vond ik de vorm van de Fiesta roosters toch het mooist passen bij dit model Focus.

    Vooraf eerst dit project even met Gert Jan besproken.
    Die had op de zaak nog wel een losse motorkap staan van een focus.
    Kort daarna had ik al snel had ik een motorkap van een fiesta turbo op de kop getikt.

    Het project kon dus gaan beginnen.
    Stap 1 was het ontlakken van de focus kap.
    Hier zaten namelijk we erg veel lagen op en Gert Jan had liever dat ik hem de kap kaal zou brengen als hij klaar was.

    Bij een lokale spuiter een flesje afbijt gekocht en we konden aan de slag.

    [​IMG]

    Goed in gesmeerd met afbijt en afwachten maar.
    [​IMG]

    Zo hier en daar begon na een uurtje de toplaag al te borrelen.
    Dit zag er veel belovend uit.
    [​IMG]

    Inmiddels begon het een beetje te miezeren en heb ik de kap maar binnen gelegd. De afbijt verliest namelijk zn werking als het verdunt word.

    Toen nog een keer goed ingesmeerd met afbijt en weer een uurtje in laten trekken.
    Toen kon ik met het plamuurmes aan de gang.
    [​IMG]

    Het ging helaas niet zo makkelijk als dat ik hoopte en het was dan ook een flink gemartel om de lak eraf te krijgen.
    Maar ik geef me niet zomaar gewonnen, nog een keer goed insmeren en flink zwoegen, en ik had de blanke lak en de kleur er bijna af.
    [​IMG]

    Toen moest er een laag filler af die er behoorlijk dik opzat, ook dit viel erg tegen maar ik ga gewoon door.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens het laatste beetje afbijt wat ik nog had gebruikt om nog 1 keer de kap goed in te smeren en dit een nachtje laten intrekken.
    Volgende dag in plaats van een plamuurmes maar een verfkrabber gepakt.
    Dit ging wel iets beter maar moest het wel voorzichtig doen.
    Wou geen krassen in het metaal maken.
    [​IMG]

    De afbijt was nu op en het laatste laagje heb ik er maar met de haakse slijper af gehaald met de schijf borstel.
    Dit ging prima en na een uurtje borstelen was de kap eindelijk kaal.
    [​IMG]

    Inde tijd dat ik aan het wachten was tot de afbijt was ingetrokken was ik al aan de gang gegaan met de plaatdelen uit de kap van de fiesta.
    [​IMG]

    Eerst de roosters gedemonteerd en vervolgens de versteviging die aan de onderkant van de kap zit verwijderd.
    [​IMG]

    Dit zit gelijmd dus dat is prima met een hamer en een beitel los te tikken.
    Ook de lijmresten die aan het plaatwerk blijven zitten steek je er zo af met een scherpe beitel.
    [​IMG]

    En vandaag kon ik dan eindelijk aan het echte werk beginnen.
    Eerst de plaatdelen van de Fiesta kap iets kleiner gemaakt.
    Ik wou namelijk zoveel mogelijk van de originele versteviging van de focus kap laten zitten.
    [​IMG]

    Randjes netjes afgebraamd en vervolgens van een stukje karton een sjabloon gemaakt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Goed gecontroleerd of het sjabloon niet groter is dan het plaatwerk.
    Het is namelijk makkelijker om naderhand het plaatwerk iets kleiner te moeten maken dan andersom ;)

    Vervolgens komt de plaats bepaling.
    Dit is bij de eerste een beetje kijken waar ik zelf denk dat het het mooiste staat. zit verder niet echt een gedachte achter.
    [​IMG]

    Het sjabloon afgetekend op de focuskap en wel nog even gemeten dat het rooster uiteindelijk wel een beetje parralel loopt aan de vauw in de motorkap.
    [​IMG]

    Hoog tijd op de slijptol in de focuskap te zetten.
    Maar uiteraard niet zonder de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen :rock:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even passen
    [​IMG]

    Gelukkig was het gat zoals ik al verwachte iets te klein.
    Na een beetje bijvijlen hier en daar paste het plaatwerk van de fiesta in de focuskap
    [​IMG]

    Nog eventjes bij de randen wat verf weghalen en het bakken en braden kon beginnen.
    [​IMG]

    [​IMG]


    En zo ligt de focuskap er momenteel bij tot ik er morgen weer mee verder ga.
    Het laswerk verdient zeker geen schoonheidsprijs maar het zit wel vast.
    Het is al wat jaren geleden dat ik voor het laatst gelast heb dus het is weer even wennen.
    [​IMG]


    Al met al valt het mij tot nu toe nog niet tegen.
    Maar ik denk wel dat het bij het tweede rooster nog wel een heel karwei gaat worden om die precies symetriesch erin te krijgen.
     
  11. Leuk project!
     
  12. had je die afbijt die ik aanbeval nog gebruikt?

    wel gaaf hoor zon motorkap
    this dat ik de tijd niet heb
    anders had ik ook wel zo iets willen doen (want mijn kap heeft last van kit randen en vogelpoep)
     
  13. Strakke actie Herman! :thumbs:
    Alleen heb je het rooster nu direct boven je zekeringkast/lichtfilter zitten.
    Zou aan de binnenzijde van de kap een afwatering maken.

    Wat betreft de andere kant. Meten is weten. ;)
     
  14. Gaat mooi worden Herman.
     
  15. Je moet het maar durven !! ;)
     
  16. precies! Ik zou het nooit doen, hooguit laten doen ;)

    Wordt wel een mooi apart verhaal, one of a kind :thumbs:

    Succes met de andere zijde.
     
  17. Thnx mannen.

    Wat betreft het durven. Ik heb echt nog wel even getwijfeld voordat de slijptol in de motorkap ging. Niet zo zeer of ik het wel moest doen of niet, maar meer of ik alles wel goed uitgedokterd had.

    Op een bepaald moment moet je ook gewoon doen en niet denken.
    Ik bedoel de wereld vergaat echt niet als het misgaat haha.

    En voor wat betreft wat marco al aangeeft zal hij straks idd wel in de buurt van het luchtfilter zitten. Hier was ik me ook wel bewust van.
    Als het af is en de kap gemonteerd zit ga ik een kijken hoe hij er precies boven zit, en zal ik een plaatje maken die het regenwater ergens heen leid waar het geen kwaad kan ;)
     

  18. Nee niet meer gedaan. Zoals ik al aangaf heb ik laatste laag eraf geborsteld en dat ging prima ook zonder afbijt ;)
    Maar als ik ooit nog eens iets moet ontlakken weet ik wat ik moet hebben. Thnx.

    btw ik heb nog een kap over straks. Die tijd vind je er wel voor als je het echt wil ;)
     
  19. nou ja niet helemaal one of a kind hoor. Ik ben niet de 1e die dit doet haha. Maar het zijn er iig niet veel.
     
  20. Hé... Is dat toevallig mijn oude kap? :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina