Daar hangt een luchtje aan.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door theshadow, 6 jul 2012.

  1. Heb gister voor de grap eens het lucht filter open geschroefd, dit omdat ik het idee heb als ik optrek dat ik wat vermogen mis bij het weg rijden van het stoplicht. Vooral tot en met de 2e versnelling. Ook heb ik het gevoeld dat daardoor de motor snel afslaat bij het vlot weg rijden. Ondanks dat ik geleerd heb dat een diesel eerder lucht over heeft dan te kort toch maar eens een kijkje gewaagd.

    Tot mijn schrik kwam ik meer tegen als alleen een stoffig filter... Ook zitten er vliegen tussen de lamellen van het filter en kleine bladeren in het filter huis.

    Nu is dan ook mijn vraag is dit normaal?

    Ga vandaag even het filter uitblazen op mijn werk. Nadat ik gister de vliegen en troep uit het filter heb geklopt heb ik wel het idee dat de motor lekkerder oppakt bij het vlot optrekken.

    Nu wil ik dus een nieuw filter aanschaffen maar wat is het voordeel van een K & N filter in een Diesel?
     
  2. Ja dat is in principe normaal. Uitblazen met bijv. de hulp van een compressor is overigens funest voor de werking van een filter.

    Voordeel K&N is betere luchtaanvoer, daardoor (iets) meer vermogen.
    Ik vind dat mijn diesel iets beter oppakt.
    Ander voordeel is dat dit filter (bij goed onderhoud) de auto overleeft.
    (Onderhoud is goed zelf te doen: http://knluchtfilter.com/KN_Filter_Clean_NL.htm )
     
  3. Waar denk je dat zo'n filter voor bedoeld is? :D
     
  4. Ik zou inderdaad ook voor een K&N inlegfilter gaan, ik moet zeggen dat ik toch het verschil merkte toen die er eenmaal in lag. Auto pakte beter op met acceleren en met hogere snelheden :cool:
     
  5. Kijk wel uit met een papieren filter. Als je het kapot blaast, is deze meteen onbruikbaar. Gewoon uitkloppen en losse vuil verwijderen.

    Aftermarket filters (Green, K&N, Pipercross,Simota,enz) zijn herbruikbaar. Elk merk heeft wel een onderhoudsset.
     
  6. Ook hier een K&N filter in mn diesel. Hij pakt er net iets lekkerder mee op.
    Overigens kan ook een K&N filter gewoon verstopt raken, 1x per jaar schoonmaken kan geen kwaad... Eigen ervaring:)
     
  7. Daar heb je een goed punt.
    Uiteraard ga ik snel kijken voor een ander filter.

    Was er ook niet vanuit gegaan ;)

    Weet iemand een product code van een k&n filter voor mijn focus 2 fase 1 1.8tdci 115pk
     
  8. De Focus II 1.8 TDCi heeft K&N filter 33-2886 of E-2993. Vorm van je papieren luchtfilter bepaalt de vorm van de K&N filter.

    Onderhoud produkten klik

    Zoals al geschreven werd elk jaar even het filter inspecteren.
     
  9. Bedankt Irwan en Robert voor de informatie, en anderen voor jullie reacties

    Het word dan de e-2993, eens kijken waar ik de ga halen/ bestellen.
     
  10. #10 McGyver, 6 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2012
  11. Dat zijn de rechthoekige, Robin moet de ronde cilindervormige hebben :mrgreen:
     
  12. Zo even een Koe uit de sloot halen;)

    Rij nu ongeveer een maand of 1,5 met een K&N filter in de rondte en moet zeggen dat het wel te merken is al hoop ik dat de tuning de dip bij het optrekken gaat verhelpen:cool:

    Het grootste voordeel heb ik al onder vonden en dat is mijn verbruik.
    Dit lag voor vervanging rond de 1:17,6 en na vervanging rij ik gemiddeld 1:18,7.

    Al met al een goede keus:P
     

Deel Deze Pagina