Gesmolten H4-fittingen koplampen

Discussion in 'Electronica' started by Steven, Jun 14, 2012.

  1. Binnen 4,000 km opnieuw een Philips ... H4 lamp kapot.
    Ik ben er nu een beetje klaar mee en op zoek naar een (tijdelijke) oplossing.
    Uiteindelijk wil ik er toch op termijn een (OEM) Xenonlampenset in maar ik wil voor die tijd niet elke maand de H4-lampen vervangen.

    Net even onder de kap gekeken en de kunststof fittingen lijken een beetje gesmolten en het metaal erin geeft een beetje bruin (roest?) af.
    Zijn er hier leden die hier ervaring mee hebben en/of (tegen vergoeding) mogelijk de fittingen/aansluitingen zouden kunnen vervangen zodat het er nog even mee door kan?

    Ik probeer morgen even foto's te maken bij (beter) licht.
     
  2. Je komt uit de buurt, dus in principe wil ik je best helpen, maar ik kan zo nog niet echt zeggen wat nou precies het probleem is. Dat de fittingen iets ''vast'' smelten aan de lamp is normaal door de hitteontwikkeling in het metaal (krengen kunnen goed vast zitten) maar dat het plastic smelt is niet de bedoeling! (zaten de fittingen wel goed?)

    Starten met de lampen aan kan niet met een focus toch? Als dit wel kan, probeer het jezelf af te leren, mijn moeder deed dit ook, ook eens per maand de lampen kapot (Peugeot) sinds ik het haar heb afgeleerd al een half jaar geen lamp meer kapot gehad!
    (Eerst starten dán pas lampen aan)

    Als er duidelijkheid is en je foto's hebt, wil ik je graag helpen als je er niet uit komt of het niet zelf kunt vervangen!
     
  3. .... En lampen pas uit zetten als je stil staat. Zo kunnen gloeilampen rusitig afkoelen. Anders breekt dat draadje eerder
     
  4. Er zijn losse H4 stekkers verkrijgbaar. Deze kan je dus los vervangen. Kosten ook niet zo veel dus zeker het proberen waard!
     
  5. [​IMG]

    [​IMG]


    Bedankt voor de reacties.
    Er zit nu eerst weer een merkloze Action lamp in (heb eerst het metaal weer een beetje moeten bijbuigen...)
    Starten doe ik ook altijd met de lichten uit (had ik al eens eerder in een draadje gelezen over de berucht korte levensduur van H4-lampen in de Focus I).
    Lampen doe ik uit wanneer ik geparkeerd heb maar voordat ik de motor uit zet.

    @Nicky bedankt voor de tip, ik hoopte al dat die te verkrijgen waren.
    @Rick misschien kunnen we een keer die stekkers die Nick bedoelt vervangen? :)
     
  6. Een beetje gesmolten? Deze fittingen zijn behoorlijk warm geweest...
    Rij je veel met grootlicht aan? Dan wel de hendel helemaal doortrekken, anders branden er 2 gloeidraden en word de boel onnodig heet. Seinen is geen probleem natuurlijk.
     
  7. Rij vrijwel nooit met groot licht...
     
  8. heb je veel met goedkope shitlampen gereden? dus bv xenonlook achtige meuk
    die hebben vaak de neiging om te veel warmte af te geven aan de fitting, dus
    die gaat dan smelten.
     
  9. [​IMG]

    http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=890_899&products_id=10441&language=nl


    Deze stekker bedoel ik.

    Maar let wel op, er zijn stekker met een soort klik verbinding voor de bedrading, deze verbinding is niet echt goed en word ook erg warm. Zoek er dus 1 waarvan je de draden moet solderen, is de enige goeie oplossing eigenlijk......
    Deze dus niet gebruiken:
    [​IMG]


    En let op met het plaatsen van de lamp dat je het glas niet aanraakt, door de vettigheid van je vingers gaan de lampen nog sneller stuk.
     
  10. Als je wilt steven kan ik je helpen met het solderen van nieuwe fittingen!

    Ik hoor het dan wel, stuur me maar een pmetje!
     
  11. bij de focus1 fase1 gaat het dimlicht uit als je grootlicht aanzet
     
  12. #12 Billybeer, Jun 17, 2012
    Last edited by a moderator: Jun 17, 2012
    Een Ford Focus fase 1 heeft koplampen met H4 lampen. Dit zijn lampen waarbij zowel het groot- als dimlicht in verwerkt zit. Op het moment dat men het dimlicht aan heeft staan en dan gaat seinen met het grote licht dan branden beide. Op het moment dat het grootlicht permanent wordt ingeschakeld wordt het dimlicht automatisch uitgeschakeld. Hierdoor zal het lampje/fitting niet kapot gaan.

    Mogelijke oorzaken:
    - te veel seinen
    - kapot grootlicht schakelaar
    - 100 watt ipv de gebruikelijke 55 watt h4 lampen gebruikt (rally lampen)
    - in het verleden het lampje niet goed bevestigd in de fitting.
    - te hoge spanning

    Je kan mbv een multimeter (of evt. het testmenu) de spanning aflezen. Dit zal ik dan doen bij verschillende toerentallen, zodoende kan je bekijken of je regulator van je generator nog goed werkt. De koplamp is één van het eerste elektrisch apparaat welke door een te hoge spanning kapot gaat.
     
  13. Bedankt voor de tips en reacties! (Wat is dit toch een fijn forum) :thumbs:

    Heb nooit Xenon-look(-a-like) meuk gebruikt, maar mogelijk de vorige eigenaren wel.
    Ook bij het kopen van de H4-lampen let ik altijd goed op dat het 55W lampen zijn en geen 100W, maar ook hierbij gaat op dat ik niet weet of de vorige eigenaren zo voorzichtig zijn geweest. Wel gebruik af en toe universele Action H4 lampen :oops:

    Verder, ik sein naar mijn weten niet overmatig, af en toe waarschuw ik tegemoetkomend verkeer voor de bekende vuilcontainerflitser op het traject Deventer - Raalte (en in een enkel geval laat ik :ford:-rijders weten dat ze met kapotte verlichting rijden). Ik heb daarbij wel opgemerkt dat met seinen inderdaad niet het dimlicht uitschakelt.

    Ik zal er binnenkort (met Rick) mee aan de slag gaan :)
     
  14. Je hebt een PM!

    Heb er in ieder geval zin in om het probleem(pje) op te lossen!
     
  15. Kijk, misschien hebben ze er hiervoor een fase II koplamp ingebouwd, daarvoor
    moet het wel aan blijven, dus dat is iig een punt van aandacht!!
     
  16. Zo'n gesmolten stekker heb ik vaak genoeg gezien,

    oorzaak was in alle gevallen een verkeerd gemonteerde stekker,

    een van de metalen lipjes van de lamp zit dan niet in de metalen connector

    maar tussen de connector en het kunststof van de stekker.

    Dit geeft een slechte verbinding dus veel weerstand en warmte:dance:
     
  17. Dat als je seint je dimlicht niet uit gaat hoort zo.
    Bij groot licht voeren gaat het dimlicht als het goed is wel uit.

    Wat jij zegt sixtyseven is inderdaad ook nog een mogelijke boosdoener van het probleem! Het metalen lipje wordt natuurlijk heet en dan smelt het plastic weg.

    We gaan het begin juli uitzoeken en oplossen!
     

Share This Page