Roeten en foutcodes

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ikkefc3, 7 jun 2012.

  1. #1 ikkefc3, 7 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2012
    Hallo,
    Onze Focus C-max 2.0 TDCi roet flink bij optrekken, vooral bij volgas trek je de hele straat vol roet.

    Volgens de garage is dit normaal en is er niets aan de hand.

    Een aantal weken geleden hield hij in tijdens het rijden en kreeg ik de melding "ESP Storing." Na uitlezen gaf hij foutcode P120E (Fuel rail pressure (FRF) sensor - range/performance problem) aan. Aan de hand hiervan heb ik gekeken wat de maximale raildruk was, dit was 1500 bar en na het resetten van de ECU via accu loshalen 1650 bar en was er ineens een stuk meer vermogen.

    Vandaag hield hij weer even in, maar hij gaf nu foutcode P0238 (Turbo Boost Sensor A Circuit High).

    Foutcode U1900 en U2023 waren altijd al aanwezig.

    Al een hele tijd hiervoor roette hij erg (maar dit wordt steeds erger lijkt het).

    Hebben jullie misschien een idee wat het probleem kan zijn of in welke richting er gezocht moet worden.

    Na een op de snelweg rijden kreeg kreeg ik code p0002 en p0089.
    De garage heeft toen de common rail + raildruksensor vervangen, maar ondanks dat rookt hij nog steeds overmatig.
     
  2. Die met de turbodruk is vermoedelijk het bruine vacuumregelklepje aan de zijkant van je blok(bakzijde).
    Deze regelt de turbodruk. (Finiscode 1313848 uit mn hoofd)

    Het roken klinkt als een EGR-klep die open blijft staan, of een verstuiver op zn retour (zou ook de railsensor-code kunnen verklaren, de verstuiver staat in te zeiken ipv verstuiven....
     
  3. Heb even een stukje gereden en bij het optrekken van 100 naar 130 km/h op de teller ging de auto in de noodloop en gaf weer foutcode p0002.
     
  4. Dan moet je zeker dat bruine regelklepje vervangen.
    Turbodruk is te hoog!
     
  5. Wat is een normale turbodruk bij deze motor?
    De boost in 1 en 2 was in ieder geval kort 1,3 bar en daarna 1,2 bar, maar heb dit in de 6e versnelling, waar de foutmelding optreedt, nog niet gemeten.
     
  6. Weet niet of dit PSA blok is. Als hij 138 pk heeft dan ligt hij in de Peugeot in.

    De 1.6tdci heeft turbodruk van 2.2bar max
    De 2.0 zou denk ook moeten halen
    De vraag is of je nu verschildruk of absolute druk meet/afleest.
    Als het verachildruk is dan is de druk ok. Anders niet.

    Roet wil dus zeggen te weinig lucht.
     
  7. Het is een 2.0 van PSA (136PK).
    Mijn telefoon meet de verschildruk dus de turbodruk lijkt mij ok.
     
  8. p0002 - sid801/803 hdi- Flow regulator
    p0238 - Turbocharger Boost Sensor A Circuit High
    p0089 - PCV (Fuel pressure regulator -sid801) pressure actuator/ Fuel high pressure monitoring

    zou graag het volgende willen weten
    wat de brandstofdruk is dat gemeten wordt
    bij starten
    bij stationaair toerental (warm of koud)
    en bij doortrekken (80-100bijvoorbeeld)

    verder u-codes zijn altijd communicatie storingen


    in ergste geval p0002 en p0089 heb ik wel vaker gezien
    elke keer was het de hogedrukpomp die defect was
    vandaar dat eigenlijk de wagen naar dealer moet om op de pomp direct te meten wat de druk is
    dit is speciaal gereedschap, vandaar dat je het niet zelf kan doen
    verder 1650bar is niet echt extreem veel

    dit ivm de 1.6tdci waar ik de waardes wel uit mijn hoofd weet tegen de 2200bar maximaal
    heb zelf al keer gezien dat na 11maanden met nieuwe pomp bij 130.000km de derde pomp op is gegaan

    als de egr open staat dan zou je daar tenminste ook storing op moeten hebben
    en verder zou hij slecht lopen
    bij deze motoren kan het voorkomen dat de klep van egr van de stift afbreekt met als gevolg zeer slecht aanslaan, geen vermogen, niet op toeren komen, en goed roken/stinken
    maar de eerste twee hoor ik je niet over klagen
     
  9. p0238 blijft niet terug komen, de andere twee wel.
    bij starten = rond 342 bar
    bij stationaair toerental (warm) = rond 276bar
    en bij doortrekken (80-100bijvoorbeeld)= rond 1500 bar (in 5)

    De maximaal gemeten turbodruk vlak voor de storing was trouwens wel 1.4 bar overboost maar ik heb er niet op gelet of dat kortstondig de overboost functie was of dat hij die druk langer produceerde.

    Ook ruikt het onder de motorkap na het garagebezoek erg naar diesel, maar ik weet niet of er iets lekt of dat het komt omdat hij vanalles losgehad heeft.
     
  10. :nocheer: lees ik nu echt dat de turbodruk rond de 1500 BAR zit???
    dacht dat ze normaal gesproken rond de 0.7/0.8 baar zaten?? of is dat oude
    techniek? want met 1500bar kan je behoorlijk wat schade blazen:mrgreen:
     
  11. #11 ikkefc3, 17 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2012
    Dit is de brandstofdruk in de fuel rail, niet de turbo druk. Ruim voor de 1500 bar turbodruk zou de turbo ploffen gok ik.

    Ik zie op http://www.cmaxownersclub.co.uk/forum/technical-39/fuel-pressure-problems-2-0-tdci-9774/ dat de druk zo'n 1500 bar hoort te zijn (hij heeft een 0 te weinig of ik heb overal een 0 teveel gezet?).
    Dan zit die van mij er soms dus tot 150 bar boven bij veel rpm (3500-4000).

    Hier nog even een screenshot van de foutcode log: http://imgur.com/Ax3KZ (de P0625 heb ik nog niet eerder gezien en komt niet terug).
    Er komt wel een soort brommerig geluid uit het dashboard zodra je hem op contact zet, wat er +/- een jaar geleden niet was.
     
  12. je kunt helaas niet vergelijken de brandstofdruk
    dit ivm de waarde constant wijzigd
    stationaair zit je snel rond de 300-400bar en als je vol gas optrekt wil het stijgen naar 1800bar
    bij constante snelheid zal druk ook iets hoger zijn, dan stationaair maar waarschijnlijk geen 1500bar
    denk 800-900bar danredelijk is

    druk zou in theorie goed moeten zijn
    maar denk dat de klep op de hogedrukpomp niet perfect meer zijn
    als je de link bij p0002 kijkt staat er ook dat hij zelf code heeft en dan blijkt dat de flow regulator de klep niet ok is

    ik heb deze code dus samen met de andere al keer meegemaakt en tot hede heb ik eigenlijk altijd op kunnen lossen met een nieuwe pomp
    pomp vervangen valt op zich nog mee
    echter ivm onderdeel garantie zou je het beste door dealer kunnen laten doen zodat je nog 1 jaar garantie op de pomp hebt
    tevens bij de afbeelding staat bij p0089 dat klep vast zit
    als je een klep aan kunt komen kun je dus deze ook proberen te vervangen
    echter moet je wel op de sloop zijn ivm nieuw niet los leverbaar zijn

    betreffende p0002-p0089
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1819958502&postcount=7
    kennelijk is nieuwe software gekomen
    je zou dit dus eerst kunnen proberen

    eventueel hun ook diagnose laten stellen en kijken of ze ook bij de pomp uit komen

    echter in het hele verhaal kan ik niet verklaren waarom hij zo rookt
    normaal zou het niet gebeuren
    kans dat luchttemperatuursensor niet ok meer is, oude type bleek dat 2 pootjes tegen elkaar kwamen
    nieuwe type is stuk plastic in het midden gekomen
     
  13. De druk komt nooit boven de 1650 bar. Ik ga maandag naar de garage en dan even overleggen wat we doen.
    Zou het roken ook door chiptuning kunnen zijn? Hij trekt wel harder dan ik verwacht van een auto met 136pk, alleen zou je dan denken dat hij dat altijd al had moeten doen.
     
  14. bij het chippen zou in sommige gevallen roeten eerder voorkunnen komen
    mogelijk dat dit daar door komt, waardoor ik op de andere niet heb gezien

    1650bar zou goed kunnen zijn weet alleen van de 1.6tdci de druk tot 2000bar op kan lopen als je doortrekt
    dus druk zou kunnen dat het goed is dit kun je alleen weten als je het met een andere 2.0tdci vergelijkt

    in theorie kun je nu 175pk en 400nm koppel hebben in plaats van 136pk en 320nm koppel dit door tuning
    dus ja optrekken zou dus vele malen beter gaan

    tevens moet je wel weten dat als je motorupdate laat uitvoeren je tuning gelijk weg is.
    ik weet dat veel tuning bedrijven gratis software weer op zetten
    dus daar moet je wel even nadenken/controleren
     
  15. Heb de EGR klep laten afdoppen, kijken of dat verschil maakt.
    Ik kijk na mijn vakantie even verder wat ik ga doen en hoop dat hij het nog 3000km uithoudt (andere auto kopen als er teveel aan moet gebeuren?).
     
  16. hoop wel dat je een gat van 6-8mm in hebt gedaan ivm anders storing krijgt op je egr
    en tevens geen dun plaat tussen maar 1 met bijna 1mm dik
     
  17. Hallo,
    Dat heeft hij dus niet gedaan en nu brandt het storingslampje.

    Heb 2000km gereden in de vakantie en geen vol gas gebruikt in 5e en 6e versnelling dus geen storing gehad.

    Bij het optrekken heuvelopwaarts wel een paar keer gehad dat de mensen achter mij en het tegemoetkomend verkeer aan het seinen waren ivm de roetwolken.

    Heb ook nog in een Mondeo 2.0 TDCI gereden en die is echt heel veel stiller. Zou dit met de mogelijk kapotte brandstofpomp te maken kunnen hebben?

    Ik begin erover te denken om maar een andere auto aan te schaffen i.v.m. de steeds terugkomende hoge onderhoudskosten van dit exemplaar.
     

Deel Deze Pagina