1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schade: Waar laten repareren ivm carrosserie garantie?

Discussie in 'Exterieur' gestart door BounceMeister, 18 mei 2012.

  1. Onze 2 jaar oude Ford Focus Wagon (2, model 2010) heeft helaas een paal in de parkeergarage van te dichtbij bekeken. (ps, ik was het niet).
    Nu is het zijportier achter en het achterspatbord flink beschadigd. De lak eraf en wat flinke krassen en deuken. Een flinke schade dus.
    Gelukkig is de auto all risk verzekerd.

    Mijn vraag is of we per se naar Ford moeten voor schadeherstel, i.v.m. behoud van de Ford carrosseriegarantie en de Ford garantie in het algemeen. We hebben namelijk verlengde garantie tot 4 jaar.

    Onze autoverzekering (AON) heeft wel een aantal schadeherstelbedrijven doorgegeven, maar daar zit het door Ford erkend schadeherstelbedrijf wat de Ford dealer noemde dus niet bij.
    Als we een ander bedrijf kiezen dan die van de lijst van de verzekeraar, hebben we 135 euro eigen risico, moeten we het zelf voorschieten en krijgen we geen gratis vervangend vervoer.

    Als we de auto bij zo'n schadeherstelbedrijf van de verzekeraar laten repareren, zijn we dan de carrosseriegarantie kwijt en is dat dan terecht? Het is dan wel geen door Ford erkend bedrijf, maar wel gewoon een normaal schadeherstelbedrijf.

    We hebben al wat rondgebeld maar bij Ford NL "weten ze niet zoveel", bij de Ford Dealer is de juiste persoon er vandaag helaas niet en kennen ze enkel een bedrijf wat de verzekeraar natuurlijk niet op "de lijst" heeft staan.

    Ik hoop dat iemand ervaring heeft met zoiets en me kan vertellen hoe we dit aan moeten pakken.

    Volgens mij brengt AON de verzekeringen onder bij ASR, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.
     
  2. vaak neemt het schade herstel bedrijf de resterende garantie op de vervangen onderdelen over.
    Heb een zelfde gevalletje.
    mijn complete neus is gespoten/gerepareerd geworden (starkies ophalen).
    gewoon even goed inlezen op de site's van de verschillende schade herstelers.

    zelf het schade bedrag voorschieten bij een all-risk ?????? heb ik nog nooit van gehoord. kan meschien wel met de verzekering te maken hebben dat weet ik dan weer niet. maar ik kon hem overal heen brengen zonder iets voor te schieten. en een leenwagen gekregen (Volvo V50 D5 3 maanden oud ;))
    1,5 week geleden de schade gekregen en vandaag al gerepareerd.
     
  3. Zelf voorschieten is in principe nooit nodig.

    Loopt het niet via Schadegarant, dan kan het schadebedrijf jou een akte van cessie laten ondertekenen waarmee jij verklaart er mee akkoord te gaan dat jouw verzekering rechtstreeks aan het schadebedrijf uitkeert.
     
  4. Even een update.

    Ik ben zelf eens gaan zoeken bij AON op de website en las daar iets over Schadegarant.
    Via Schadegarant.nl kon ik het bedrijf wat de dealer noemde (SternSchade te Wateringen) niet vinden.
    Bij sternschade.nl had ik echter wel gezien dat ze zijn aangesloten bij Schadegarant (En dat ze Ford erkend Schadeherstel doen).
    Dus weer bellen met AON. Eerst kon hij het bedrijf niet vinden, maar uiteindelijk via zoeken op de straatnaam vond hij hem (de tweede keer) wel. Dus dat was goed.
    Inmiddels via de dealer een afspraak gemaakt. Zij zorgen ervoor dat de auto bij Sternschade terecht komt. Sternschade regelt ook de afwikkeling met de verzekeraar.

    Uit nieuwschierigheid toch weer eens gaan zoeken via Schadegarant.nl. Inmiddels heb ik ontdekt dat Sternschade er (middels vogelen met de zoekfunctie) wel bij staat, maar alleen als je na deze melding op een knop rechtsboven in beeld klikt:
    "Er zijn geen bedrijven gevonden met een A of B eX perate rating. Wilt u weten of er bedrijven zijn met een lagere kwalificatie die voldoen aan uw criteria klik dan op de knop 'Lagere Kwalificaties'."

    Toen ben ik op die ratings gaan zoeken (door uiteindelijk een streepje tussen "eX" en "perate" te plakken) en las hier en hier iets over wat dit betekent. Daar las ik ook dat sommige verzekeraars minder uitkeren als het bedrijf geen A of B klassificering heeft.
    Bij AON kan ik daar niks over vinden, maar ik hoop dat ze wel 100% uitkeren.
    Dat kan ik helaas pas maandag navragen, hopen dat ik dan iemand aan de lijn krijgt die er meer van afweet.

    Edit:
    En bedankt voor de reacties zover! :)
    Dat van dat voorschieten had ik opgemaakt uit de tekst: "Bij een schade tot € 750,- verzoeken wij u ons te voorzien van een gespecificeerde nota of een pro- forma nota,". Maar dat zal ik verkeerd begrepen hebben. En de schade zal ergens rond de 1500-2000 euro zijn.
     
  5. Nog een laatste update.
    Na nog een keer bellen en even doorvragen bleek Stern Schade toch te vinden bij de verzekeraar. (Ergens op "pagina 2"...)
    We hebben de auto ingeleverd bij de dealer en die heeft hem naar sternschade Wateringen gebracht.
    De schade is inmiddels hersteld en de rekening is via de verzekeraar betaald.
    De schade is op zich goed hersteld, hoewel je -als je het weet- wel kan zien waar hij overgespoten is.
    Enige nadeel vond ik dat de hele auto vol met heel fijn stof zat. Ik was blij dat ik toch nog alles er uitgehaald had. Vooral het kinder-autostoeltje en de sonniboy's (zonwering). Ik ben een dik uur bezig geweest met stofzuigen om alles weer een beetje netjes te krijgen. Je zet je kind niet in een auto vol met fijnstof.
    Dat ga ik dus nog even terugkoppelen naar ze.
     
  6. Er zit volgens mij nog steeds verschil in de kwaliteit van het spuitwerk. Jaren geleden heb ik een zilvergrijze auto gehad die uitgeneveldcwas midden op de deur. Waardeloos werk, want dit was dus goed te zien, maar dat moest zo volgens die prutsers. Stom genoeg heb ik niet genoeg moeite gedaan om het goed te krijgen waardoor ik me eigenlijk 4 jaar lang geergerd heb. Mijn vorige auto heeft 2x :oops: schade gehad, ben toen naar een ander bedrijf gegaan, waarbij ik ze ook alvast beloofd had dat ze hem terugkregen als ik niet tevreden was.. Was gelukkig niet nodig, dit was wel onzichtbaar gedaan, want ik heb nooit kunnen vinden wat nu wel en niet gespoten was. Zelfs 1 paneel met sticker en beschadiging was gerepareerd volgens mij zonder de sticker te verwijderen.
     
  7. Zoiezo een drama daar in wateringen.. voor een normale schade daar als je moet betalen rekenen ze het dubbele als waar je ergens anders heen gaat. In ieder geval flink achteruit gegaan daar.
     

  8. En de wagen is niet gereinigt na afloop?????
    Wat een K*T firma.
    ik kreeg hem van binnen en van buiten gereinigd (in showroom staat) terug .
    Ook kan je nergens de schade terug halen.
    en jij gaat akkord met de aflevering?
    de mijne is ook 2 keer terug geweest omdat ik wat puntjes ondekt had, was geen probleem en de 2de keer kon ik helenmaal niets meer vinden.
     
  9. Ze hadden hem wel enigszins gestofzuigd, want het zand van de matten was weg. Er lag tijdens het inleveren nog wat zand op de matten (we waren de avond ervoor teruggekomen van vakantie). Bij ophalen was het zand in ieder geval weg. Maar ze hebben het niet echt grondig gedaan dus. De buitenkant was uiteraard ook gewassen.

    Ik had met ophalen haast, dus ik heb alleen even de buitenkant bekeken en dat zag er op het eerste gezicht ok uit. Hij stond met die kant langs een muur geparkeerd, dus heb er toen niet heel goed naar gekeken.

    Bij thuiskomst zag ik dat de bekleding er nogal grijs uitzag en dat dus alles stoffig was. Toen ik er met de stofzuiger overheen ging zag ik pas het enorme verschil. De bekleding was toch zwart i.p.v. grijs!
    Toen dus de hele auto gedaan en daar ben ik best lang mee bezig geweest.

    Als je naar de weerspiegeling in de lak kijkt, dan zie je dat het voorportier helemaal strak is en op de achterdeur zie je een heel licht sinaasappeleffect. Het is maar heel lichtjes, maar als je er naar staat te kijken kan je het wel zien. Als bijvoorbeeld de hele auto zo was, zou het niet echt opvallen.
     

Deel Deze Pagina