Dagrijverlichting aansluitschema

Discussie in 'Electronica' gestart door avdh, 16 mei 2012.

  1. Ik heb van de week eindelijk toch een focus gekocht, Mk1 fase 2(ik zal snel foto's plaatsen). De oude eigenaar heeft een set dagrijleds geplaats echter zijn deze voor de APK losgehaald.(waarom geen idee, volgens oude eigenaar gaf keurmeester bij APK op dat ze niet mochten werken en deze heeft ze vervolgens onklaar gemaakt) Nou zit ik dus alleen met een probleem.
    Hij(de keurmeester) heeft gewoon alle draadjes losgehaald vanaf het module kastje. Maar nu wordt het puzzelen waar hoort wat.. Iemand een aansluitschema of een handleiding die die wil delen met me zodat ik ze weer gewoon kan aansluiten en werkend kan krijgen?
    Die rode en zwarte draad is niet zo moeilijk(aansluiting naar de accu) maar er zit ook nog een oranje draad, en waar die hoort is dus even abracadabra.... Iemand een idee?
     
  2. De oranje draad zal waarschijnlijk de draad zijn waarmee gecontroleerd word of het stads-/dimlicht aan staat.
    Die word aangesloten op 1 van de draden van de betreffende verlichting. Ik zie bij veel drl dat dat met een klemmetje wat door de isolatie drukt gedaan word, daar ben ik niet zo'n fan van. Misschien dat je daar nog iets van kunt terugvinden.
     
  3. Waarschijnlijk moet die op de plus van je stadslichten inderdaad.
    Om zo een schakeling te krijgen waardoor bij lichten uit, de drl's branden en wanneer je je stadlicht aan hebt, de drl's weer uit gaan.
     

  4. Ok, dan het volgende, de snoertje wat oranje is is denk een cm of 30/40 lang nooit genoeg dus om te verbinden met de draadjes van de stadslichten.. Module/schakelkastje van de drl's zit wel vlakbij de zekeringskast, zouden ze daar in geromeld kunnen hebben om hem te lussen?
     
  5. Zou inderdaad kunnen, je kan het testen, gewoon rood op plus en zwart op de min, nu zouden ze moeten branden, pak de oranje draad en doe die ook op de plus, wannneer ze uit gaan weet je dat deze op de plus van je stadslichten moet.
     
  6. voor apk moeten ze symetrisch gemonteerd zijn en max 50cm van buitenzijde beginnen
    ze moeten laag zitten (er zijn daar afmetingen voor maar niet in de boek, wel in de boek voor de rdw ivm toelating )
    en belangrijkste
    100% bij verlichting uit
    50% bij stadslicht
    0% bij dimlicht

    voor laatste zijn er relais setjes te koop van 30-35euro
    inc beschrijving hoe je ze aan moet sluiten
     
  7. Ik heb het ondertussen gevonden.(google is your best friend, als je maar weet hoe je moet zoeken af en toe :| Ik kreeg na een ingeving ineens wel het gewenste naar boven)

    Ze hebben zoals ik ergens al vermoeden hem gelust via de zekeringkast, oranje draadje op de zekering van de stadslichten en ja hoor hij doet het!

    Niet ideaal maar goed, weet nu hoe het zit. Eens kijken of we dat binnenkort kunnen veranderen. Weet nu wel zeker dat de lichten het gewoon doen, dat schakelen kan binnenkort wel opgelost worden.
     
  8. Wat je ook kunt doen, is die oranje draad doorlussen naar de stekker van je radio. Daar zit namelijk een draad in die de radio verlichting in-/uitschakelt.
     

Deel Deze Pagina