Bevestigingspunten subframe

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Rat_rod13, 10 apr 2012.

  1. Bij de jaarlijkse keuring van de fofo uit 2000 kreeg ik te horen dat de bevestigingspunten van het subframe voor de volgende APK moeten worden gelast...nu ben ik zelf lasser dus dat zal het probleem niet zijn en heb gezocht dat hier aan gelast mag worden, echter is dit een meer voorkomend kwaaltje? Weet dat de Ka veel roest, dat is algemeen bekend.

    Wat voor roest kan ik nog meer gaan verwachten aan het onderstel? Het valt mij erg tegen dat de fofo zo erg aan het roesten is...
     
  2. #2 antig01, 10 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 apr 2012
    Zegt de APK keurmeester dat??

    Artikel 24

    1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:

    a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;

    Dit soort inzetstukken heb je bijvoorbeeld voor wielranden en kokerbalken, maar niet voor je subframe, dus dat wordt dan vervangen. Overigens is de roestschadegradatie voor een wielgeleidingselement/subframe 6E, dat betekend dat 1/3 van het subrame, of de bevestiging daarvan weggeroest mag zijn!

    Ik heb het zelf nog nooit gezien!
     
  3. Ja de APK keurmeester vertelde dit aan mijn partner...ga er volgende week even onder duiken en kijken wat er nu echt aan de hand is....zal foto's schieten en plaatsen op het forum. Ben benieuwd of meerdere mensen aan de hand van deze foto's wat gaan herkennen.
     
  4. Heb geen foto's genomen, maar er was rechtvoor idd een heel klein gat bij het subframe dus zeker nog geen 1/3. Daar waar het subframe met twee bouten zit gemonteerd aan de bijrijderskant. Een net overzetstuk geknipt en geklopt en erin gelast. Viel mij verder op dat bij chassisstukken de auto voor en achter veel (vooral bij de lassen) roestplekken had. Gelijk alles maar schoongeborsteld, HG roestomvormer erover, ijzermenie erover en al laatste bodyshutz erover. Dus dat probleem is ook gelijk verholpen. Benzine leiding was ook zwaarroestig en ik meen dat dit ook een APK afkeur was? Die ook maar gelijk behandeld. Valt mij toch tegen alle roest onder de Focus.
     
  5. Oké top dat het gelukt is. Als het bij de bevestigingspunten is geroest, gelden er weer andere normen, je moet dan een rondje van 10cm rond de bout trekken, en daarvan de roest uitrekenen. Maargoed, als het nu weer gefixt is is dat mooi!
     
  6. Als een focus aan de kust streek heeft gereden dan is roest aan de onderzijde niet zo vreemd.
    Heb al diverse roestige modellen gezien, met meestal 1 ding gemeen; dat ze op enig moment veel bij zout water in de buurt kwamen.

    Maar goed... Of dat ook voor die van jou geldt..?
     
  7. Heb de auto drie jaar terug gekocht in Wateringen...dus wel richting de kust! Zal even terugkijken in de boekjes waar de vorige 1e eigenaar woonde...
     

Deel Deze Pagina