Stuurbekrachtiging (lekkage)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wazzzup, 20 feb 2012.

  1. De auto maakt een joelende herrie als het niveau te laag staat van de stuurbekrachtigingsvloeistof.

    Ik kan aan de onderzijde van de auto zien dat hier iets lekt.
    Ik heb de originele slangenklem verwijderd en er een andere schroefbare op geplaatst en vervolgens het systeem weer gevuld.
    Nu leek het eerst goed te zijn maar naar 50 bochten extreem sturen was het geluid er weer en de nieuwe vloeistof had alles besmeerd onder de auto.

    Ik kan geen lekkage punt vinden! Iemand een idee wat het kan zijn?
    Is het de pomp of de leidingen?
    Zit er ergens een seal die vervangen moet worden?
     
  2. Volgens mij gaat de vloeistof aan de retour zijde eruit.
     
  3. Ik heb inmiddels de beide leidingen van het potje ontkoppelt en de aanvoer afgedopt.
    De retour verlengt tot onder de auto.

    Nu ga ik zelf 1 deze dagen naar de auto kijken want de dealer kan niet eerder kijken (diagnose stellen) dan dinsdag.

    De multiriem is die zo te verwijderen en er zo weer op doen of moet ik deze markeren?

    Ik had al begrepen dat ik er een speciale tool voor nodig zou zijn.
     
  4. @Wazzup: Controleer het stuurhuis en de pomp. Deze geven weleens problemen.

    Om de multiriem te verwijderen moet je de zelfspanner ontspannen. Sleutel 15 (?). Dan kun je de riem eraf pakken, je hoeft de riem niet te markeren omdat dit niet een getande riem is. De multiriem drijft dynamo, airco en stuurbekrachtigingspomp aan.

    De zelfspanner zit richtig de achterkant van het blok (van voren gezien).

    Noteer wel hoe de riem over de rollen loopt, anders kom je nog aan het klieren aan. Succes.
     
  5. Bedankt,

    Ik zal straks er even naar kijken zodat ik morgen na me werk meteen bezig kan gaan.
    Het probleem moet hem haast wel in/bij de pomp zitten gezien dat daar vloeistof weg lekt als ik vanaf de onderzijde kijk.

    Zal het stuurhuis ook controleren.
     
  6. De stuurleiding lekt 9 van de 10 keer tussen de wartel op de pomp en de leiding door.
    Je moet dan een set van 2 leidingen kopen, omdat je de leiding niet uit de wartel kunt halen, dit is een one-time-fit.

    De multiriem is een stretch belt, en is niet her te gebruiken.
    Echter is het niet nodig deze te demonteren voor deze reparatie.

    Mocht je het zelf willen gaan doen, de oude leiding moet je net na de wartel afhakken, zodat je de wartel eruit kan draaien..
     

  7. Ho*rige stretchbelts.... Is dus wel iets anders dan de Fofo 1. Echter controleer ook het stuurhuis en de pomp. De stuurhuizen geven ook nog weleens problemen...
     
  8. Deze leidingen zijn die bij een brezan te bestellen of moet dit bij een dealer?
    Iemand ook een prijsindicatie?
     
  9. Afgelopen week de langen en riemen besteld bij de dealer +/-186 euro.
    Zo juist de boel alvast van de auto gesloopt en nu blijkt de pomp ook kapot kapot te zijn.
    Helaas. Zo meteen ook maar een nieuwe regelen.
     
  10. Ik heb alles weer gemonteerd op de multiriem na.
    Weet iemand hoe die gemonteerd moet worden?
    Ik heb er een hulp gereedschap (2 delen) bij gekregen.
    Kan er ook geen foto's van op internet vinden.
    Zal morgen nog even langs de dealer fietsen maar als iemand uitleg kan geven of montage voorbeelden heeft zou dat erg mooi zijn.
     
  11. Riem zit erop.
    Vloeistof bij gevuld en ik denk dat ik hem nu helemaal heb ontlucht.

    MAAR er joelt nu iets vanaf 2000 toeren het toerental mee.

    De auto heeft 5 dagen in een vochtige ruimte gestaan.
    Er is ook vloeistof over de dynamo heen gekomen.

    Auto doet niet vreemd.
     
  12. Dinsdag wordt er een nieuwe stuurpomp geleverd. (Slechte revisie) Zucht...
     
  13. Wat was er eigenlijk stuk aan de oude pomp? Kun je beschrijven hoe je de nieuwe ontlucht hebt?
     
  14. De oude pomp was kapot gedraaid.
    Het binnenwerk van de poelie was beschadigd. Poelie zit er scheef aan.

    De vervangende pomp heb ik gevuld, potje gevuld, auto gestart, verder gevuld, paar keer heen en weer sturen en het niveau bleef goed.

    Vervolgens rustig wat bochten gereden. Maar voordat ik dit kon doen joelde de boel al bij 2000 toeren. Het begint ook echt strak bij 2000 toeren.
    Als ik de auto op cruise control set is het ook echt 1 stap verder en joelen. 1 stap terug en het is weer goed.

    Vanmiddag weer een nieuwe pomp installeren. Als de nieuwe wartel binnen is bij de dealer.
     
  15. Eigenlijk moet je hem altijd ontuchten door er een vacuumpomp op te zetten.
    Dat is de enige juiste manier van ontluchten!
    Het zou zomaar kunnen dat je nu lucht aan het rondpompen bent wat het jank-geluid ten gevolge heeft..
     
  16. De manier zoals ik hem had beschreven doen we dat altijd bij diverse honda's.

    Zal eens kijken of ik iets kan vinden om de boel vacuum te zuigen.
     
  17. Nou, ik hoef gelukkig niet aan mezelf te twijfelen. :D
    Het was dus wel de pomp met een kapotte lager.
    Kan dus eens gebeuren maar wat een werk heb je ervan.
     
  18. Ontluchten als multiriem nog los ligt:
    voorwielen van de grond
    potje vullen
    stuur naar links of rechts draaien
    dan midden stand niveau potje checkken en bijvullen
    stuur andere kant op draaien en terug
    bijvullen
    nu met de hand de pomp draaien
    bijvullen
    multiriem vast
    klaar
     

Deel Deze Pagina