Advies voor skibox en dakdragers

Discussie in 'Exterieur' gestart door Koning, 9 feb 2012.

  1. Hallo allemaal,


    Ik ben sinds juni 2010 de trotse eigenaar van een Ford Focus Wagon II (uit 2006). Een heerlijke auto om in te rijden.

    Nu gaan we binnenkort naar Denemarken op vakantie en wil ik graag een skibox kopen en natuurlijk moeten daar ook dakdragers bij.

    Wat kunnen jullie mij aanraden?
    - Skibox: merk? Tweedehands of nieuw?

    - Dakdragers: nu loopt er boven op mijn auto alleen een 'strook', zelfde hoogte als mijn dak zeg maar. Ik neem even aan dat ik daar dakdragers op kan zetten; de vraag is: zouden jullie dat bij de Ford dealer laten doen of ben je dan echt dief van je eigen portemonnee?
    En aan welke kosten moet ik ongeveer denken voor de dakdragers?

    Bedankt!
     
  2. Als je ze maar een keer per jaar gaat gebruiken is huren misschien een optie?

    http://www.rent-a-skibox.nl/

    Ik huur regelmatig maar ook maar eens per jaar, kosten vallen erg mee vind ik.
     
  3. Heb je zo'n zilvergrijze goot op het dak zitten of alleen de zwarte strip op dezelfde hoogte als het dak?
    Daar zit een behoorlijk verschil in voor de dakdragers
     
  4. Volgens de website van Thule http://www.thuledakdragers.nl/thule2/default2.aspx hebben zij per auto specifieke adaptersets. Volgens mij zijn de dakdragers die je bij Ford kunt kopen ook van Thule, ik vraag me af of er veel prijsverschil zal zijn.
    Ik denk dat je moet rekenen op €175 tot €200 voor een set nieuwe dragers.

    Ik zie overigens op MP 2 sets aangeboden voor €100: http://link.marktplaats.nl/528187430
    en
    http://link.marktplaats.nl/525215604
     
  5. Huren lijkt mij geen optie. Voor een week ben je minimaal 40 euro kwijt excl. dragers.

    Ik zeg: als je de ruimte hebt koop er een 2ehands. Die heb je al vanaf 5 tientjes.

    1 of 2x huren en je hebt hem al eruit.
     
  6. Als het type c-track op je auto hebt dan heb ik nog wel dakdragers voor je te koop. Passen nl niet meer op mijn nieuwe auto. Het is een setje van Thule, 2x gebruikt

    Voorbeeld van een c-track, zit wel een afdekstrip op

    [​IMG]
     
  7. Ik heb even foto's gemaakt van mijn dak.
    Waarschijnlijk zien jullie dan wel wat voor type ik heb :)

    Even voor de goede orde (heb nog nooit iets met skiboxen e.d. van doen gehad):

    Ik heb nodig:
    - Dakrails
    - Dakdragers
    - Skibox
    waarbij de laatste 2 waarschijnlijk vaak in set te koop zijn?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Als je het stripje verwijderd (door het schroefje voorzichtig los te draaien) zal je zien dat er 2 schroefgaten zitten. Als je ze niet ziet zijn ze in de Ford fabriek meegekit en moet je ze even vrijmaken. Voorzichtig want je hebt zo lakschade.
    Ik heb tot nu toe altijd gehuurd, omdat ik niet zo'n groot ding in me schuur kwijt kan die je maar 2 weken per jaar gebruikt.
    Ik huur altijd bij www.topspace.nl al vanaf 5,50 euro per dag.
     
  9. Daar huur ik ook al enkele jaren (voor komende zomer naar Italië ook al gereserveerd!), voor idd een zeer acceptabele prijs en een goede service.
    Als je weinig ruimte hebt (zoals ook ik) dan is dit zonder meer een goede optie.
    Mijn dwarsdragers heb ik ooit eens voor €30 bij de Lidl gekocht ;)
    Prima kwaliteit hoeft écht niet duur te zijn!
     
  10. Ik zie op de site van Topspace dat de goedkoopste skibox (5,50 per dag) een maximale aanbevolen snelheid heeft van 130 km/u.

    Iemand ervaring met wat hogere snelheden? (ik ga namelijk door Duitsland heen eind maart, richting Scandinavië) :baeh:

    Of kan ik dan beter die Sub Super huren (mits ik idd ga huren)?


    De dakrails (met lengte mee van de auto) die koop ik waarschijnlijk gewoon bij de Ford dealer?

    En de dakdraagsystemen (met breedte mee van de auto) kan ik ook bij Sub Super huren.

    Klopt dit zo'n beetje? :shock:
     
  11. Je kan alles huren. Zowel de steunen als de dragers als de skibox.
    Als je harder gaat rijden dan 130 km/uur hebje denk ik wel een aanhangwagen met benzine nodig. Het benzine verbruik ligt gemiddeld 30% hoger met koffer, maar neemt natuurlijk toe bij hogere snelheden.
     
  12. Vwb maximum snelheid met een box op het dak: harder rijden heeft niet veel zin, die tijdwinst ben je weer kwijt omdat je vaker aan de pomp staat, luchtweerstand en dus benzineverbruik gaat extra hard omhoog met een koffer :D

    Ik vraag me af of dakrails in lengterichting achteraf te installeren is, is in ieder geval veel werk, ik denk dat die rails ook erg duur zal zijn. Je kunt beter gewoon daksteunen voor jouw situatie huren / kopen, veel goedkoper.
     
  13. Heb bij de Ford dealer gisteren even opgevraagd wat het me zou kosten.


    Voor 'steunen' (i.p.v. dure rails) en de dwarsdragers zou ik dan uitkomen op 169 euro.

    Ik vind het een boel geld voor 2 dwarslatten, maar kennelijk kost het zoveel?

    Kan iemand trouwens een plaatje vinden van die 'steunen' (i.p.v. rails) op een auto? Ziet dat er wel een beetje uit??
     
  14. Op de eerste pagina, bericht 4, heb ik een link naar 2 marktplaats aanbiedingen gezet, de eerste is nog actief, dan heb je ze goedkoper.

    Klopt, nieuw zijn ze prijzig, bij Ford maar ook ergens anders. Vergeet niet dat er behoorlijke krachten op die dragers komt te staan, met een volle bak hard remmen bv.
     
  15. Dank, ik ga idd nog even MP afspeuren. Kan aardig wat centen schelen.
     
  16. #16 Blauwitje, 24 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2012
    Als de bedoeling is dat je vaker met een ski of bagage box op pad wilt.
    Zou ik zeker tot aanschaf gaan.

    Ow en aan de binnenkant van de koffers thule en hapro staat een max snelheid aangegeven van 130km/u

    Ik heb mijn dakdragers voor 75,- tweedehands en dak koffer nieuw.

    En dan maar gelijk een grote....
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Hapro Carver 8.5

    [​IMG]


    Volgens mij is hapro kwaliteits/prijs verhouding niet eens zo gek.

    Heb ook een thule te leen op het dak gehad maar ik merk geen verschil.

    succes met zoeken.

    Ow en zo ziet het met de afdek plaatjes bij een orgineel dakdrager set van ford

    [​IMG]

    Als ik de dragers niet gebruik doe ik er dopjes in waar je normaal schroeven mee afwerkt en ik leg er een beetje transparante kit (dat je er met een schroevendraaier zo weer uit haallt)op zodat er geen vuil in kan komen. De orginele zwarte kunstof schroefjes waren na 2x dol gedraait.
     
  17. Dit is een mega dakkoffer :schater:
    Steekt hij niet een veel over?
     
  18. #18 Blauwitje, 24 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2012

    Valt wel mee maar hij steekt voor 20 cm over en achter komt de spoiler als de koffer bak opengaat tegen de kont van de box....

    [​IMG]

    Met een station heb je eigenlijk geen dakkoffer nodig.???

    Ik kan in ieder geval zien of ie er onderweg nog op zit.......:badgrin:
    Met 2 hele jonge kids kom je altijd ruimte te kort......
     
  19. Ik ben de laatste 2 jaar zonder koffer op vakantie geweest, alleen had toen een station.
    Ga op vakantie met vrouw en 2 kinderen van 8 en 11 jaar. Sinds januari rij ik :focus3: 5 deurs en zal de dakkoffer er weer op moeten binden. Heb zelf een Jetbag Apollo 200 (jetbag is net geen echte Thule). Deze week kwamen de dakdragers binnen voor de :focus3: en heb toe gelijk even de dakkoffer op de auto gepast. Hij is wel groot maar het past. Apollo 200 is 1,75 mtr lang
     

Deel Deze Pagina