Ik ben toe aan het stellen van de kleppen van mijn 1.8 , '02, 85 kW. Nu heb ik in het wphb gezien dat er speciaal gereedschap voor is. Maar van de prijs, 2 x € 75 , voor 1 stelplaatjestang en 1 "kleppen-omlaag-druk" beugel ( ja, ja mooie beschrijving, maar iets anders kan ik er niet van maken) vind ik toch wel een beetje belachelijk veel Heeft er iemand iets bedacht, of voor een klein prijsje te koop, wat ik ik in de plaats hiervan kan gebruiken ?
Nou, volgens het WPHB zou dit om de 60.000 km moeten bij de diesels van na oktober 2001. De diesels tot september 2001 om de 45.000km En de benzine uitvoeringen om de 150.000 km Bij de 2.0 Duratec St, moeten er nieuwe (dikkere of dunnere) stoters in als de afstanden niet meer goed zijn. Aldus Dr. H.R. Etzold, gediplomeerd Ingenieur Voertuigtechniek in het boek "So wird's gemacht, Pflegen-warten-reparieren" Ik dacht dat er in de van mij hydraulische stoters in zaten, niet dus
Tjah... Het zou wel moeten, echter heb ik het bij ons in de werkplaats nog niet meegemaakt dat de kleppen na controle ook echt afgesteld moesten worden...
@TS: Mijn benzine Focus 1.6 16v met nu zo`n 260.000km heb ik de kleppen echt niet hoeven te stellen. Zo`n 10.000km geleden is de klepspeling gemeten. Je kan ze laten na meten, maar weet zeker dat er niks aan de hand is.
Dat bedoel ik, heb ze al met 350.000 km en meer gezien die nog als een trein liepen, zonder dat de kleppen ooit gesteld waren. Maargoed als je het toch wilt doen houd ik je vooral niet tegen, misschien wil je plaatselijke ford dealer je het gereedschap lenen, maar ik vermoed van niet.
Ook mijn ervaring is dat zowel de 1.8 tddi als tdci de kleppen niet gesteld hoeven te worden. Mijn oude tddi blok had bij 160.000 de eerste controle en daar was niet mis mee.
Meten zal in ieder geval een goed idee zijn denk ik zo met 280k op de klok. Tenslotte is meten, weten Nog ff vraagje: zit er een papieren of rubberen ( herbruikbare ) klepdekselpakking tussen ?
Inmiddels ( ja, ja 1,5 jaar na dato) , toch ff, na 305k, de kleppen gecontroleerd. En wat dacht je, alleen de 1e klep week 0.05 mm af van het ideale, maar toch binnen de fabrieks toleranties De rest stond precies met 0,0 afwijking Dus deksel er weer op en rijden maar