1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Motortuning

Discussie in 'Performance' gestart door Rammillius, 19 jan 2012.

  1. Hey alle,

    Vraagje met betrekking tot het motortunen van een 90 PK sterke Diesel. Ik wil eigenlijk alleen weten of het enig nut heeft om het volgende te plaatsen/monteren.

    - Sportkatalysator
    - Dumpvalve
    - Cyclone

    Het chiptunen en een andere luchtfilter staan al op mijn lijstje (ook al heeft mijn auto er al 165000 opzitten).

    Ik wacht jullie reactie af :)


    Gerco.
     
  2. #2 McGyver, 19 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2012
    En daar is 'ie weer! :schater: Er is hier op het forum al een hele discussie over: www.focusclub.nl/....t=3653
    1) een stuk blik van nog geen euro verkopen voor minstens €75 :loco:
    2) het is een opstakel in de luchttoevoer, daarmee geeft het meer weerstand en dat kan nooit de bedoeling zijn.

    Door bij een rood verkeerslicht 100m eerder van het gas te gaan bespaar je meer.
     
  3. Het gaat me niet echt om het verbruik. Sinds de koop van mijn auto ben ik al 0.5L/100 gedaald ;) 5.5L/100 op dit moment. Ik las echter dat je auto dan wat sneller optrekt.


    Gerco.
     
  4. #4 McGyver, 19 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2012
    Dan zou ik voor een K&N-filter gaan. Geeft de motor iets meer lucht en daardoor iets meer trekkracht bij lage toeren.

    En wat ik zo lees, heeft een dumpvalve op een diesel weinig zin.

    Chippen geeft de meeste en goedkoopste vermogens winst, denk ik.
     
  5. katalysator eronder weglaten. (heb ik ook gedaan, sporkat heeft inderdaad geen (meer)waarde)
    dumpvalve, persoonlijk vind ik het meer van toepassing in combi met een shortshifter.
    cyclone had ik nog nooit van gehoord tot nu dan :p haha
     
  6. K&N heeft volgens de geleerde bij een standaard turbodiesel geen merkbaar
    effect, dus niet krachtiger en niet zuiniger, dit omdat (volgens zeggen) standaard
    al een grote luchtovermaat aanwezig is.

    Ik vraag mij alleen af of het verstandig is om juist een 1.6 TDCi te gaan chippen
    ivm de bekende problemen met dit blok???
     
  7. Ivm het hoge olieverbruik? Zal die zo gigantisch veel meer gaan verbruiken dan?



    Gerco.
     
  8. Grotere rvs downpipe met de rest van de uitlaat zorgt voor minder tegendruk.
     
  9. ivm turbo probleem te vaak voorkomt bij deze auto's
    als je om de 15.000km nieuwe olie indoet (5w30) en filter vervangen
    samen met optijd verstuiverlekkage verhelpen
    naast dit ook
    - motor na laten draaien zodat de turbo tot stilstand is gekomen
    - rustig warm rijden voordat je de vol gas geeft en dus de turbo laat werken op dat moment

    als je dit doet kan de turbo wel 2ton mee
    maar doe je dit niet zelfs bij 90.000 al turbo gehad die kapot was
    deze had dan ook om de 30.000 een beurt gehad

    complete motor vervuild en alle oliekanalen verstopt meegemaakt toen iemand dacht 70.000km te kunnen rijden met de olie

    verder zie je ook vaak dat de turbo bijgeluid maakt
    dit komt omdat de bladen van de compresserwiel iets vervormd zijn
    enige manier turbo vervangen
     
  10. Enigste wat ik dan moet doen is het laten na draaien van de motor. Vol gas rijd ik bijna nooit. Tegen de tijd dat ik de snelweg op rij is de motor warm en zelfs dan trek ik rustig naar de 120.

    Maar een 1.6 TDCi 90pk is dus eigenlijk een miskoop? :oops:


    Gerco.
     
  11. Als je gewoon om de 20.000km z'n olie en troep laat verwisselen is er vast niet zo'n heel groot probleem...
     
  12. Maar wat wauwter zegt. Downpipe RVS eronder en misschien met RVS uitlaat systeem met een iets grotere diameter. Zit er nog ook over na te denken.
     
  13. ik heb onder mijn focus een complete rvs uitlaat laten monteren, vanaf de turbo. (TDDI)
    ik vind dat die leuk geluid maakt en qua vermogen is het ook goed merkbaar.
     

  14. Het is vooral een risicovolle koop:lol:. Waarom wil je eigenlijk tunen als je vrijwel nooit doorrijdt? Vind je dit niet zonde van je geld dan?

    Blok heeft veel zwakke punten die veel geld kunnen kosten, dit kan je hier allemaal lezen http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215

    Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat tunen niet echt een gevaar zal zijn. Het probleem is niet dat het blok een zwakke turbo heeft, maar dat de turbo geen smering krijgt. Nu zit er op het 90pk model geen variabele turbo dus ik weet niet of dit veel verschil maakt, maar het belangrijkste is±
    - goed onderhoud (tussen 15000 en 20.000 olie en filter vervangen)
    - minimaal 15 minuten warm rijden
    - altijd eventjes laten nadraaien
    - Zorg dat het olie peil altijd tegen het maximum aan zit.
    - controleer geregeld of het niet nat rond de verstuivers is.
    - Ook is het niet onverstandig de egr af te doppen met een gaatje van 6mm, om zo het vervuilen van de olie enigszins tegen te gaan. Bij mij is die in het lagere toerengebied ook nog soepeler geworden door het afdichten en minder gaan roken bij flink optrekken!

    Ik rijd totaal niet rustig, veel volgas 90km/h naar 130 en trek ook geregeld tot 3800tpm door. Toch heb ik nog geen turbo problemen gehad (dacht dat die op 180.000km staat.)
     
  15. Wat ik me afvraag is waarom de EGR afdoppen zin heeft om olievervuiling tegen te gaan? Als het goed is komen uitlaatgassen toch niet in contact met de olie (of ben ik nou gek)?
     
  16. Gek zal je niet zijn:P, maar het is wel zo. Langs de zuiger heb je altijd compressieverlies, hier gaat ook het roet langs. Bij een diesel is onder andere om deze reden de olie na het verversen na 2 km rijden alweer pikzwart.
     
  17. Gaat mooi snel zeg maar...
     
  18. de EGR hebben ze bij mij met chippen dichtgezet. via de computer ingesteld.
     
  19. De turbo's zijn idd niet het probleem maar een gevolg van dichtgekoekte oliekanalen. door geoxideerde olie ,word caramel zeg maar.

    De veroorzaker is de roetfilter in combinatie met vervuiling van de egr
    klep, roetfilter heeft de 90pk versie niet dus no worries:dance:

    Een roetfilter zit om de 4a500 km potdicht en moet dan geregenereerd
    worden. Als de pcm hiertoe niet in staat is door bv aleen maar korte ritten is het gauw gedaan met de prestaties maar ook met de olie want de temperatuur loopt veel te hoog op.

    Vaak zie je dan ook uitlaatgaslekkage aan de turbo.

    Tweede probleem is het regenereren zelf, temperatuur verhogen dmv na
    -inspuitingen. Na-inspuiting heeft als nadeel dat niet alle brandstof verbrand en er olieverdunning optreed, en als je dan weet dat er maar 3.8liter in zit

    Dan de roetfilter zelf, dit is een niet gecoate (goedkopere) roetfilter en deze heeft een additief nodig om te kunnen regenereren ( is allemaal goed voor het milieu :schater:)

    Dit additief laat asresten achter,vandaar de beperkte levensduur van 120000 km en dan ben je aan de beurt voor zo'n 1000 euro:wtf:

    Dan het verstuiver verhaal, de brandplaatjes gaan lekken door te hoge
    verbrandingsdrukken (verstopt roetfilter en vervuilde verstuivernaalden)

    Wat je moet doen:blij zijn dat je geen roetfilter hebt:cheer:
    Egr pakking vv door een plaatje met een gaatje;)

    Af en toe een reiniger in de tank om de verstuivers schoon te houden

    Goede olie gebruiken en interval om de 15000km.

    Moeren van de verstuivers natrekken (zitten vaak los)

    motor na laten lopen om toerental van turbo omlaag te brengen,en het ding te koelen.

    Doe je dit icm het reguliere onderhoud, loopt zo'n blokje vier ton.
    Dus ik zou zeggen, tunen die handel

    Oja de nieuwe tdci's zijn er met gecoat roetfilter en hoeven niet meer vv te worden:cheer: succes ermee;)
     
  20. Juni 2010 heb ik mijn 1.6tdci 90pk ook laten tunen. Toen ik vertrok was het verschil direct merkbaar. De auto heb ik laten tunen aan 65.000km. Inmiddels toont de klok al 108.000km aan. Geen enkel problemen tot nu toe. Wel doe ik om de 10.000km verse olie erin en om de 20.000 nieuwe oliefilter.
    Het verschil is zeer goed te merken in de 4e versnelling. Natuurlijk merk je het ook in andere versnellingen maar niet zo veel als in de 4e. Kwa verbruik is het hetzelfde gebleven bij een gelijke rijstijl. Trek je altijd op tot in de hoge toeren dan merk je wel dat hij wat meer diesel opslokt.

    Hopelijk heb je hier iets aan. :-p
     

Deel Deze Pagina